Gå til innhold

Det norske flagg som gardin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

20

• Mandolaika

12

• Lillemus

5

• gullfisk

5

Mest aktive i denne tråden

Fordi det er respektløst og det er noe som heter flaggregler. Det finnes også eldre mennesker her i landet som tar slikt som dette ille opp.

Du er ganske gammel, skjønner jeg. De andre eldre menneskene vet da ikke at dette er en do? Hvis ikke du forteller dem det! Vi hadde forresten to norske 17.mai flagg i kryss i vinduet på utedoen på hytta i alle år, (det skjønte man jo at var en do også). de stod der så fint ved siden av kongebildet, har aldri ramlet meg (eller mine gamle forledre) inn at det er respektløst? Synes du virkelig det er det?

Annonse

Ja, min reaksjon er ikke i nærheten av slik min far føler det. Han har et sterkt forhold til dette fordi han har deltatt i krig og forsvart vårt land. Han er dessuten fremmedfiendtlig. Og da blir det så innmari dumt at de som har hengt det opp på do er fra Pakistan og er muslimer. For min far er da dette understøttende ifh det han mener om våre nye landsmenn som han nedsettende kaller dem :-(

Så hvorfor fortalte du ham det da (at de er fra pakistan, og at rommet er en do)?

Du er ganske gammel, skjønner jeg. De andre eldre menneskene vet da ikke at dette er en do? Hvis ikke du forteller dem det! Vi hadde forresten to norske 17.mai flagg i kryss i vinduet på utedoen på hytta i alle år, (det skjønte man jo at var en do også). de stod der så fint ved siden av kongebildet, har aldri ramlet meg (eller mine gamle forledre) inn at det er respektløst? Synes du virkelig det er det?

Jeg synes det blir litt annerledes å ha to små flagg stående i vinduet i forhold til å bruke et større flagg som gardin.

Gjest Kayia

Enig at det er ufint med flagg uansett hvor flagget er fra.

Tror jeg er ekstra sårbar for dette nå pga rettssaken som pågår. På et vis.

Skjønner hva du mener. Syns ikke spesielt om de norske-flagg-sirklene mange la oppå profilbildet på FB etter tragedien i fjor sommer heller jeg, litt samme følelse som du har når tror jeg.

To 17.maiflagg ble(blir?) brukt som gardin, det er for å hindre innsyn.

Du snakker om slike små flagg som er festet på en pinne nå, som ungene bruker i barnetoget? Det er ikke så strenge regler for disse flaggene som for større flagg som heises på stang eller balkongflagg. Jeg antar det er et større flagg som brukes som gardin her og jeg mener fremdeles det blir noe annet enn å sette to småflagg i vinduet.

Jeg synes det blir litt annerledes å ha to små flagg stående i vinduet i forhold til å bruke et større flagg som gardin.

''Jeg synes det blir litt annerledes å ha to små flagg stående i vinduet i forhold til å bruke et større flagg som gardin.''

Virkelig? Jeg syns begge deler er "blodHarry", men meg om det... Får lese resten av tråden og se om jeg skifter meining :-o

Annonse

OK, gidder ikke lese resten av tråden, men her er mine umiddelbare tanker:

Jeg har et avslappa forhold til gardiner (sorry mamma!), men skjønner at flagg er et vektig symbol som kan brukes på ymse vis. Personlig har jeg sett flagg på utedoer, idrettskamper, over sofaen, på barnerommet, på kinnet, på rompa, på brosteinen, osv.

Om denne _muslimske_ (sic!) familien tenker gardinet som en hån, ære eller ingenting, kan jeg ikke uttale meg om.

Vent til Sør kommer på banen... Da får du all verdens undskyldninger for at de har flagget som gardin på do. De er jo muslimer;-)

Hva er poenget med at de er muslimer?

Hadde det vært bedre om de var ateister, eller hinduer, eller kristne?

Eller om de hadde hvit hud?

Med vennlig hilsen

1) Uansett hva jeg måtte mene om folk som henger opp norske, pakistanske eller ungarske flagg: det er godt innenfor Grunnlovens paragrafer om ytringsfrihet. Skal man "gjøre noe med det", så må man gjøre noe med alle ytringene man ikke liker.

2) Jeg får meg ikke til å hisse meg opp over småting som at folk bruker flagg som gardiner, osv. selv om jeg synes det er en uting. Det minner litt om en eller annen latinamerikansk general/diktator som gikk berserk fordi en modell brukte landets flagg som sjal.

3) Hvis man skal "mene noe om dette" så må man jo først forstå hvorfor det henger der (mener de å "være norske", gjør de det fordi de har sett det et annet sted, er det positivt, er det negativt ment), og da må man faktisk SNAKKE med dem.

Med vennlig hilsen

Ja, min reaksjon er ikke i nærheten av slik min far føler det. Han har et sterkt forhold til dette fordi han har deltatt i krig og forsvart vårt land. Han er dessuten fremmedfiendtlig. Og da blir det så innmari dumt at de som har hengt det opp på do er fra Pakistan og er muslimer. For min far er da dette understøttende ifh det han mener om våre nye landsmenn som han nedsettende kaller dem :-(

Da synes jeg din far selv skal ta ansvar for egne fordommer, og ikke skylde på andre. Det er ikke en tilfeldig pakistansk familie so skal ha ansvar for hans fordommer - de må han vokse av seg selv.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...