Gå til innhold

Hver fjerde mann føler ubehag under fødselen.

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Er enig i at hver fjerde mann hørtes vel mye ut ja.

''Er enig i at hver fjerde mann hørtes vel mye ut ja''

Det ser ikke ut til at du forsto innlegget mitt.

Hver fjerde mann som føler ubehag er ikke mye. Det som jeg synes var litt rart, var at det ble skrevet om i avisa. Akkurat som om det er et stort problem og at det er synd på mennene som føler ubehaget under fødselen.

Det er normalt og føle ubehag i visse situasjoner og denne fjerdedelen av menn overlever sikkert dette ubehaget.

Forstår du nå?

Skrevet

''Er enig i at hver fjerde mann hørtes vel mye ut ja''

Det ser ikke ut til at du forsto innlegget mitt.

Hver fjerde mann som føler ubehag er ikke mye. Det som jeg synes var litt rart, var at det ble skrevet om i avisa. Akkurat som om det er et stort problem og at det er synd på mennene som føler ubehaget under fødselen.

Det er normalt og føle ubehag i visse situasjoner og denne fjerdedelen av menn overlever sikkert dette ubehaget.

Forstår du nå?

Ah - nå skjønner jeg hva du mener. :o)

Skrevet

Han er nok litt spesielt pysete på slike ting mannen min. Han burde egentlig ikke ha vært der inne i det hele tatt. Jeg fikk ikke se noen ting jeg heller og i ettertid synes jeg det er dumt. Jeg ville synes det hadde vært interesant å følge med :-)

Du kan få en kopi av vårt keisersnitt. Jeg tok det opp på video.

Slå den!

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Ah - nå skjønner jeg hva du mener. :o)

:-)

Skrevet

Sant. :0) Og for to hundre år siden tok bonden stort sett imot ungene sine selv, fordi han var den eneste med kunnskap om hvordan man gjorde det. På flatbygdene rundtom. Og det hadde han lært i fjøset!

Nemlig.

Nei, det stemmer altså ikke...

Skrevet

Jeg var til stede under hele keisersnittet og gikk ikke glipp av ett eneste snitt. Råkult!

Jeg visste ikke på forhånd om jeg ville gå i dørken, men det var så interessant at det ikke var noe problem. Det så jo ut som et slakterhus mot slutten, men blod gjør meg ikke noe.

Ifølge mannen min så det ut som et slaktehus da jeg fikk barn nummer to, på normal måte. Det la jeg heldigvis ikke merke til...

Skrevet

Jovisst. :0) Tror du at man ringte etter hjelp på gårdene rundt om i ytre enfold, i et land med ingen veier og null kommunikasjon?

At menn aldri har hatt plass i kvinners fødsel er bare en myte. De forsvant ut med femtitallets amerikanske kjønnsroller, og var ikke tilbake før på åttitallet.

Skrevet

I det gamle bondesamfunnet var det ikke uvanlig at mannen ble nødt til å hjelpe til under selve fødselen (22). Noen steder var dette den alminnelige skikken. For eksempel var det hos bøndene i Telemark skikk at mannen skulle være til stede for å vise at han var villig til å dele alt, ondt og godt, med sin hustru. Den mann som ikke oppfylte denne plikt, blev ansett for et dyr, et utskudd av menneskeheten. En skikk som svarer til dette, forekom ennå på 1800-tallet flere steder i Tyskland. Der skulle den fødende hustru settes i fanget til mannen (13). Mannens deltakelse under fødselen ble sjeldnere etter hvert som kvinnene i økende grad fødte i sykehus og forløsningshjelp ble gitt av profesjonelle. Først i 1970-årene fikk mannen adgang til fødestuen på ny (22).

http://tidsskriftet.no/article/941019

Skrevet

''Nei, det stemmer altså ikke...''

Jo, det stemmer. Man trenger ikke engang gå så langt tilbake som hundre år.

Gjest Kayia
Skrevet

''Hver fjerde mann føler ubehag under fødselen''

Jeg stusser mer over at tre av fire ikke føler ubehag.

''Jeg stusser mer over at tre av fire ikke føler ubehag'' Samme her.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Jeg stusser mer over at tre av fire ikke føler ubehag.''

Ja, det var det jeg også synes og det var derfor jeg synes det var så rart at det havnet i avisen. Menn overlever et slikt ubehag og det er liten grunn til å gjøre det til et problem.

Skrevet

Jovisst. :0) Tror du at man ringte etter hjelp på gårdene rundt om i ytre enfold, i et land med ingen veier og null kommunikasjon?

At menn aldri har hatt plass i kvinners fødsel er bare en myte. De forsvant ut med femtitallets amerikanske kjønnsroller, og var ikke tilbake før på åttitallet.

Nei, selvfølgelig ringte man ikke etter hjelp. Man fikk hjelp av en nabokona, ens mor eller svigermor, eller var man heldig var det en fødselshjelper i bygda som hadde vært med på mange fødsler og kunne litt mer enn andre om dette. Fra 1800-tallet overtok jordmoren. Frem til 1950-tallet var det vanlig å føde hjemme.

Jeg skal ikke benekte at det noen steder var vanlig at mannen deltok, men dette var ikke normen når man ser på store områder. "Rare" lokale skikker har man hatt de fleste steder.

http://tekniskmuseum.no/gamlewebben/medisinskmuseum/sunn_sjel/katti.htm

http://www.jmhs.dk/PDF-files/Obstetrik.pdf

Skrevet

''Nei, det stemmer altså ikke...''

Jo, det stemmer. Man trenger ikke engang gå så langt tilbake som hundre år.

Hvor har du den påstanden fra?

Gjest Hulderen
Skrevet

Det var min reaksjon også. Hvordan kan menn være med på en fødsel uten å føle ubehag? De må være særdeles lite empatiske.

Fødsel er ikke underholdning, man er ikke med på den for å ha det behagelig, men for å støtte sin kvinne og være med på å ta i mot barnet sitt.

Skrevet

Hvor har du den påstanden fra?

''Hvor har du den påstanden fra?''

Historiske kilder og egen erfaring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...