Gå til innhold

Abort etter uke 12 (mediasaken nå)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

18

• Sofline

7

• frosken

6

• ekte nick

5

Mest aktive i denne tråden

Et spørsmål til, professoren som mener at fostre ikke kan føle smerte..(jeg vrir meg av den setningen der...) Det opereres på hjertesyke fostre I MORS LIV. Gjøres dette uten bedøvelse?!

Og hvis ikke....så er det fordi fosteret vil føle smerte..sant?

Et spørsmål til, professoren som mener at fostre ikke kan føle smerte..(jeg vrir meg av den setningen der...) Det opereres på hjertesyke fostre I MORS LIV. Gjøres dette uten bedøvelse?!

Og hvis ikke....så er det fordi fosteret vil føle smerte..sant?

Opp til en viss "alder" er det nok sikkert reelt at det ikke føler smerte (når det er bare noen uker gammelt f.eks.), men at et foster som er "halvgått" og bare har igjen å vokse og legge på seg for å si det sånn, ikke skal kjenne smerte? Nei, det tror jeg ingenting på!

Gjest Har dessverre opplevd dette...

Jeg har gjennomgått "senabort" i uke 19. Det ble ikke gitt noe spesielt til barnet, men det ble sagt at hormonbehandlingen som satte fødselen i gang, ville sannsynligvis føre til at barnet døde før fødselen. Og det stemmer, det skjedde i alle fall i vårt tilfelle, men sikkert ikke alltid.

Gjest triste sjeler

Har hørt om dette flere ganger, så det er nok desverre ikke noe engangstilfelle..

Absolutt et dilemma for helsearbeidere at i det ene rommet legges et abortert foster til side for å dø, og i naborommet gjør de alt for å redde et tilsvarende foster der mor desverre har født for tidlig.

Annonse

Vær nå litt edruelig.

Dette er en sak med ekstrem-senaborter (uke 22 osv), som vanligvis KUN tillates (helt frem til fødselen) i tilfeller hvor det står om liv, osv.

Det har selvsagt intet å gjøre med "abort etter uke 12", for da er i all hovedsak snakk om "abort mellom uke 12 og 18".

Med vennlig hilsen

Det er kvalmende lesing.

Jeg leste en omtrent prikklik beskrivelse, av et spebarn som ligger der og dør, i boken av Xinran: Kinas tapte døtre. Da jeg leste den, tenkte jeg at dette er Kina. Nå leser jeg det samme fra Norge.

Jeg har trodd at fostre som skulle aborteres, ble gitt noe først som gjorde at de sovnet og døde. Dette her er grotesk.

Vær nå litt edruelig.

Dette er en sak med ekstrem-senaborter (uke 22 osv), som vanligvis KUN tillates (helt frem til fødselen) i tilfeller hvor det står om liv, osv.

Det har selvsagt intet å gjøre med "abort etter uke 12", for da er i all hovedsak snakk om "abort mellom uke 12 og 18".

Med vennlig hilsen

"Flere av de ti barna som ble abortert etter 22. svangerskapsuke var av sosiale grunner. Det vil si at fosteret er friskt, men kvinnen ønsker abort. Det kan for eksempel være at barnemoren er alvorlig narkotikamisbruker, eller at svangerskapet skyldes incest eller voldtekt."

Fra vg.no/helse

Vær nå litt edruelig.

Med vennlig hilsen

"Flere av de ti barna som ble abortert etter 22. svangerskapsuke var av sosiale grunner. Det vil si at fosteret er friskt, men kvinnen ønsker abort. Det kan for eksempel være at barnemoren er alvorlig narkotikamisbruker, eller at svangerskapet skyldes incest eller voldtekt."

Fra vg.no/helse

Vær nå litt edruelig.

Med vennlig hilsen

Fra vg.no/helse

Fra vg.no/helse

Beklager trippelt innlegg, men det virket ikke først....

Annonse

Fra vg.no/helse

Ja, men det er heldigvis unntaket.

Poenget mitt var dog at "Abort etter uke 12" er misvisende, for de aller aller fleste aborter etter uke 12 skjer før uke 18, og aborter i uke 22 er noe som bare unntaksvis skjer.

Med vennlig hilsen

Det er kvalmende lesing.

Jeg leste en omtrent prikklik beskrivelse, av et spebarn som ligger der og dør, i boken av Xinran: Kinas tapte døtre. Da jeg leste den, tenkte jeg at dette er Kina. Nå leser jeg det samme fra Norge.

Jeg har trodd at fostre som skulle aborteres, ble gitt noe først som gjorde at de sovnet og døde. Dette her er grotesk.

Ja jeg mener jeg leste et sted...det ble gitt..kalium et eller annet slik at hjertet på fosteret stanset først. Og tenkte liksom "ahhh slik.." En senabort kan være helt riktig om barnet ikke er levedyktig utenfor livmor/fare for mors liv etc

Men her tror jeg noen har vært en del for liberal i tolkningen gitt.

Ja jeg mener jeg leste et sted...det ble gitt..kalium et eller annet slik at hjertet på fosteret stanset først. Og tenkte liksom "ahhh slik.." En senabort kan være helt riktig om barnet ikke er levedyktig utenfor livmor/fare for mors liv etc

Men her tror jeg noen har vært en del for liberal i tolkningen gitt.

Det må være forferdelig å jobbe tett innpå slike skjebner og/eller måtte være med å avgjøre slikt.

Gjest togli

Ja, men det er heldigvis unntaket.

Poenget mitt var dog at "Abort etter uke 12" er misvisende, for de aller aller fleste aborter etter uke 12 skjer før uke 18, og aborter i uke 22 er noe som bare unntaksvis skjer.

Med vennlig hilsen

Jeg regner ikke med dette skjer ofte, men en gang er en gang for mye etter mitt syn.....

Jeg regner ikke med dette skjer ofte, men en gang er en gang for mye etter mitt syn.....

Selvsagt er det en gang for mye; det er nok alle enig i, og det er jo derfor det blir tatt opp.

Samtidig, leger og de rundt er også mennesker. Man kan ikke forvente at de skal opprettholde 100% perfeksjon hver eneste gang. Dette er jo ikke noe som noen har gjort for å være "slemme".

Med vennlig hilsen

Gjest togli

Selvsagt er det en gang for mye; det er nok alle enig i, og det er jo derfor det blir tatt opp.

Samtidig, leger og de rundt er også mennesker. Man kan ikke forvente at de skal opprettholde 100% perfeksjon hver eneste gang. Dette er jo ikke noe som noen har gjort for å være "slemme".

Med vennlig hilsen

Men kanskje på tide å endre på reglene? Jeg skjønner ikke hvordan man kan forsvare dette etisk sett....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...