PieLill Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Det var hjerteskjærende lesning. Enig med det, groteskt. Har full forståelse for at senabort er eneste mulighet i noen tilfeller, men å la dem ligge der for å dø.. Å hjelpe fosteret til å dø er aktiv dødshjelp, og dermed ulovlig. Men i himmelens navn da - hele POENGET er jo at fosteret skal dø. Er fosteret ønsket, kalles det et fortidligfødt barn. Når det er uønsket heter det foster. Omskrivninger er viktig om man skal kunne holde på slik. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379308-abort-etter-uke-12-mediasaken-n%C3%A5/page/4/#findComment-3338847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Hei, Jeg er enig med deg i at "grensetilfellene" er vanskeligst. Men selv da mener jeg at det er bedre at kvinnen har muligheten dersom hun ønsker det, enn at hun er fratatt muligheten. Med vennlig hilsen ''Men selv da mener jeg at det er bedre at kvinnen har muligheten dersom hun ønsker det, enn at hun er fratatt muligheten.'' På et eller annet tidspunkt i et svangerskap, mener jeg at fosteret har så stor rett til beskyttelse at det bør gå foran mors ønsker. Så jeg er ikke enig i at kvinnen til enhver tid skal kunne avgjøre dette alene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379308-abort-etter-uke-12-mediasaken-n%C3%A5/page/4/#findComment-3338927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 ''Men selv da mener jeg at det er bedre at kvinnen har muligheten dersom hun ønsker det, enn at hun er fratatt muligheten.'' På et eller annet tidspunkt i et svangerskap, mener jeg at fosteret har så stor rett til beskyttelse at det bør gå foran mors ønsker. Så jeg er ikke enig i at kvinnen til enhver tid skal kunne avgjøre dette alene. Enig med deg.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379308-abort-etter-uke-12-mediasaken-n%C3%A5/page/4/#findComment-3338941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 ''Men selv da mener jeg at det er bedre at kvinnen har muligheten dersom hun ønsker det, enn at hun er fratatt muligheten.'' På et eller annet tidspunkt i et svangerskap, mener jeg at fosteret har så stor rett til beskyttelse at det bør gå foran mors ønsker. Så jeg er ikke enig i at kvinnen til enhver tid skal kunne avgjøre dette alene. ''På et eller annet tidspunkt i et svangerskap, mener jeg at fosteret har så stor rett til beskyttelse at det bør gå foran mors ønsker. Så jeg er ikke enig i at kvinnen til enhver tid skal kunne avgjøre dette alene. – frosken'' Men det fremgår jo klart av lovteksten? Altså, uke 18. Poenget her er jo at nemden (ulovlig) har godkjent aborter etter uke 18, selv om de ikke var "uforenelig med liv". Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379308-abort-etter-uke-12-mediasaken-n%C3%A5/page/4/#findComment-3338986 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 ''På et eller annet tidspunkt i et svangerskap, mener jeg at fosteret har så stor rett til beskyttelse at det bør gå foran mors ønsker. Så jeg er ikke enig i at kvinnen til enhver tid skal kunne avgjøre dette alene. – frosken'' Men det fremgår jo klart av lovteksten? Altså, uke 18. Poenget her er jo at nemden (ulovlig) har godkjent aborter etter uke 18, selv om de ikke var "uforenelig med liv". Med vennlig hilsen '' Etter utgangen av attende svangerskapsuke kan et svangerskap ikke avbrytes med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det. Er det grunn til å anta at fosteret er levedyktig, kan tillatelse til svangerskapsavbrudd ikke gis. '' Det er denne bestemmelsen i abortloven som har vært aktuell i de sakene som her diskuteres; dvs. aborter _etter_ attende svangerskapsuke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379308-abort-etter-uke-12-mediasaken-n%C3%A5/page/4/#findComment-3338989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 '' Etter utgangen av attende svangerskapsuke kan et svangerskap ikke avbrytes med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det. Er det grunn til å anta at fosteret er levedyktig, kan tillatelse til svangerskapsavbrudd ikke gis. '' Det er denne bestemmelsen i abortloven som har vært aktuell i de sakene som her diskuteres; dvs. aborter _etter_ attende svangerskapsuke. Ja, jeg vet det. Jeg siterte akkurat det i tråden her. Det står det jo at man kun skal godkjenne aborter etter 18. uke hvis fosteret ikke er levedyktig. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379308-abort-etter-uke-12-mediasaken-n%C3%A5/page/4/#findComment-3338992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 ''En annen sak er jo at de bør slippe å føle at de må komme med vanntette argumenter og begrunnelser i en nemd, når det er snakk om fostre som er "uforenelig med liv", som det heter.'' Jeg tror på sett og vis ikke de vanskeligste tilfellene er de få gangene hvor det er sikkert at det er "uforenelig med liv". De vanskeligste tror jeg er alle "grensetilfellene"; der hvor man vet at et barn høyst sannsynlig vil få omfattende funksjonsnedsettelse og et liv ganske forskjellig fra folk flest. Mange leger går langt i å anbefale abort i slike tilfeller, men samtidig så vil man jo fort kunne se at det lever voksne mennesker med nettopp disse lidelsene som har en ok livskvalitet. Jeg har to venninner som begge har god livskvalitet - med både jobb, ektefeller, er velfungerende i hverdagen (med bruk av rullestol og andre hjelpemidler) og i stand til å delta og nyte livet like mye som folk flest. De har en sykdom som det nå omtrent ikke fødes barn med, da disse fostrene ofte anbefales abortert. Siden jeg har god kjennskap til situasjonen til mennesker med akkurat denne typen sykdom, så klarer jeg ikke helt å fri meg fra at de som anbefaler (selv om noen vil påstå at det ikke helt er det de gjør) at disse barna ikke skal fødes, kanskje har et noe snevert syn på hvordan liv kan leves. ''Mange leger går langt i å anbefale abort i slike tilfeller, men samtidig så vil man jo fort kunne se at det lever voksne mennesker med nettopp disse lidelsene som har en ok livskvalitet. '' Noen leger har visst lettere for å anbefale abort enn andre. Jeg snakket med en lege etter at jeg hadde vært på ultralyd som mente jeg burde vurdere å ta abort (heldigvis var det ikke han som var legen min, men egen lege var ikke tilgjengelig, så jeg fikk snakke med en annen), og det var da allerede klart at det ikke var et sterkt handikappet barn jeg ville få, men et barn som kanskje hadde en liten skavank. Jeg fikk et barn som ble helt friskt etter en enkel operasjon. ''Jeg har to venninner som begge har god livskvalitet - med både jobb, ektefeller, er velfungerende i hverdagen (med bruk av rullestol og andre hjelpemidler) og i stand til å delta og nyte livet like mye som folk flest. De har en sykdom som det nå omtrent ikke fødes barn med, da disse fostrene ofte anbefales abortert. Siden jeg har god kjennskap til situasjonen til mennesker med akkurat denne typen sykdom, så klarer jeg ikke helt å fri meg fra at de som anbefaler (selv om noen vil påstå at det ikke helt er det de gjør) at disse barna ikke skal fødes, kanskje har et noe snevert syn på hvordan liv kan leves.'' Enig med deg. Det er tragisk at fostre med små skavanker aborteres (f.eks. (jeg husker dessverre ikke hva sykdommen heter) jentefostre som ikke vil kunne bli mer enn 1,5 m høye og er sterile (men kan få barn med eggdonasjon), men ellers er de helt "normale"). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379308-abort-etter-uke-12-mediasaken-n%C3%A5/page/4/#findComment-3339058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.