Gå til innhold

Stoler du på ungene dine, driter du deg ut

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

http://www.f-b.no/nyheter/stoler-du-pa-ungene-dine-sa-driter-du-deg-ut-1.7225839

Må si meg enig. Jugde Judy, sier alltid " du vet når barna dine lyver, de åpner munnen;)"

Utsagnene gjelder ikke alle barn og ungdom, men vi foreldre bør alltid være på vakt.

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

13

• Mandolaika

6

• PieLill

5

• Lillemus

1

Mest aktive i denne tråden

Overskriften provoserer meg. Jeg tror ungene tar mer skade av å bli mistrodd enn av å bli vist (for mye) tillitt.

''Overskriften provoserer meg. Jeg tror ungene tar mer skade av å bli mistrodd enn av å bli vist (for mye) tillitt.''

Jeg er enig, alt har sin balansegang. Jeg mener det er feil at jeg som mor automatisk skal mistro barnet mitt og gå ut i fra at det lyver også.

hidi, the scorpion

Overskriften provoserer meg. Jeg tror ungene tar mer skade av å bli mistrodd enn av å bli vist (for mye) tillitt.

''Overskriften provoserer meg. Jeg tror ungene tar mer skade av å bli mistrodd enn av å bli vist (for mye) tillitt.''

Tror du? Kommer kanskje litt an på hvor i Norge man bor. Jeg bor på et lite sted, men også her finnes unge tenåringer som drikker seg fulle og/ eller bruker narkotika, dessverre.

Overskriften er selvsagt provoserende, men kan kanskje vekke noen foreldre. Håper jeg, ihvertfall.

Ting blir veldig sort-hvitt.

Jugde Judy oser av forutinntatt forakt og arroganse når hun opptrer på TV. Så hennes 'visdom' står ikke høyt i kurs hos meg.

Man trenger en balanse mellom tillit og påpasselighet. Vi trodde vi lurte foreldrene våre støtt og stadig. Men som oftes var det nok de som lurte oss til å tro de ble lurt.

:-)

mvh

Annonse

Tror du? Kommer kanskje litt an på hvor i Norge man bor. Jeg bor på et lite sted, men også her finnes unge tenåringer som drikker seg fulle og/ eller bruker narkotika, dessverre.

Overskriften er selvsagt provoserende, men kan kanskje vekke noen foreldre. Håper jeg, ihvertfall.

Det er nok helt klart endel foreldre som er altfor naive, men så er det også endel som følger godt med.

Jeg mener at man må gi ungene tillit og dersom de viser seg tilliten verdig, så kan de få mer frihet etter hvert. Man kan ikke alltid gå ut i fra at de lyver heller, da vil jo ingenting gå framover. Merker de at man er etter dem 24/7 vil de nok også forsøke å skjule mer, enn å være ærlige og meddelsomme.

Vil egentlig bare ha fram at dette bør ha en viss balanse.

Jugde Judy oser av forutinntatt forakt og arroganse når hun opptrer på TV. Så hennes 'visdom' står ikke høyt i kurs hos meg.

Man trenger en balanse mellom tillit og påpasselighet. Vi trodde vi lurte foreldrene våre støtt og stadig. Men som oftes var det nok de som lurte oss til å tro de ble lurt.

mvh

Det er denne balansen jeg også mener er viktig.

hidi, the scorpion

Jeg er enig, alt har sin balansegang. Jeg mener det er feil at jeg som mor automatisk skal mistro barnet mitt og gå ut i fra at det lyver også.

''Jeg er enig, alt har sin balansegang. Jeg mener det er feil at jeg som mor automatisk skal mistro barnet mitt og gå ut i fra at det lyver også.''

Selvfølgelig lyver barn og ungdommer. Artikkelen er ment å vekke foreldre, som virkelig burde ha våknet for lenge siden.

Ville du sende en trettenåring på slike utsatte steder?

''Jeg er enig, alt har sin balansegang. Jeg mener det er feil at jeg som mor automatisk skal mistro barnet mitt og gå ut i fra at det lyver også.''

Selvfølgelig lyver barn og ungdommer. Artikkelen er ment å vekke foreldre, som virkelig burde ha våknet for lenge siden.

''Ville du sende en trettenåring på slike utsatte steder?''

Aldri, og der har man nok noe av kjernen. Ville aldri falt meg inn å slippe en 13-åring ut på den måten. Har man først gjort det, så må man jo være åpen for at det meste kan skje og at man mister kontrollen ja.

Selvfølgelig ikke. Når det er sagt så var jeg med en venninne som var av det absolutt mer "eventyrlystne slaget" enn meg på Marinen i Trondheim 16. mai da vi var 14-15 år gamle. Men jeg tror det går adskillig hardere for seg i dag enn det gjorde da. Vi dro dog hjem i rett tid. ;o)

Gjest Psyk av alt

Jeg tror nok dessverre at det er slik at de foreldrene som trengs å vekkes kun lar seg provosere av en slik overskrift.

hidi, the scorpion

mvh

''Man trenger en balanse mellom tillit og påpasselighet. Vi trodde vi lurte foreldrene våre støtt og stadig. Men som oftes var det nok de som lurte oss til å tro de ble lurt.''

Det er jeg ikke enig i. Og jeg sier heller ikke at alle barn havner på skråplanet, men alle barn og ungdommer lyver.

Jeg synes også Jugde Judy er i overkant arrogant og selvtilfreds, men å advare ungdommer mot eventuelle farer, er vel aldri galt.

Annonse

Jeg tror nok dessverre at det er slik at de foreldrene som trengs å vekkes kun lar seg provosere av en slik overskrift.

''Jeg tror nok dessverre at det er slik at de foreldrene som trengs å vekkes kun lar seg provosere av en slik overskrift.''

Det tenkte jeg først også, men jeg vet jeg ikke er blant dem som trenger å bli vekket. :-) Etterpå skjønte jeg at grunnen til at jeg ble reagerte litt på saken (jeg ble ikke provosert), var at man selvfølgelig risikerer mer hvis man sender en 13-åring ut slike steder, noe jeg aldri ville gjort i utgangspunktet.

Gjest Nord og ned.

Ikke sant;)

I min hjemby er det mye mindre fyll og fanteri natt til 1. og 17. mai enn det var for 20-30 år siden. Takk og pris fikk man oppleve ungdommen fri for hysteriske foreldre, natteravner og aggressive politifolk slik ungdommen idag må stri med..

hidi, the scorpion

Aldri, og der har man nok noe av kjernen. Ville aldri falt meg inn å slippe en 13-åring ut på den måten. Har man først gjort det, så må man jo være åpen for at det meste kan skje og at man mister kontrollen ja.

''Aldri, og der har man nok noe av kjernen. Ville aldri falt meg inn å slippe en 13-åring ut på den måten. Har man først gjort det, så må man jo være åpen for at det meste kan skje og at man mister kontrollen ja.''

Og det var nok politimannens mening og min.

Jeg bor på et lite sted, men ingen av mine barn i den alderen, fikk lov til å ferdes ute til sene natten. De fikk heller ta med seg venner hjem og være i kjellerstua, med foreldrene til de andre barnas godkjennelse.

''Man trenger en balanse mellom tillit og påpasselighet. Vi trodde vi lurte foreldrene våre støtt og stadig. Men som oftes var det nok de som lurte oss til å tro de ble lurt.''

Det er jeg ikke enig i. Og jeg sier heller ikke at alle barn havner på skråplanet, men alle barn og ungdommer lyver.

Jeg synes også Jugde Judy er i overkant arrogant og selvtilfreds, men å advare ungdommer mot eventuelle farer, er vel aldri galt.

Med mitt opphav er det et pinlig faktum for oss barna at våre foreldre var grådig gode på å selektivt la seg 'lure'. Noen ganger var det nærmest et gjensidig spill. Vi lot som vi trodde vi lurte dem. Og de lot som de ble lurt.

Mine foreldre var med andre ord flinke til å velge sine konflikter. Men lyve dem mitt oppi ansiktet gikk heller dårlig. Handlet mer om hva som ikke ble fortalt.

mvh

hidi, the scorpion

Selvfølgelig ikke. Når det er sagt så var jeg med en venninne som var av det absolutt mer "eventyrlystne slaget" enn meg på Marinen i Trondheim 16. mai da vi var 14-15 år gamle. Men jeg tror det går adskillig hardere for seg i dag enn det gjorde da. Vi dro dog hjem i rett tid. ;o)

''Men jeg tror det går adskillig hardere for seg i dag enn det gjorde da. Vi dro dog hjem i rett tid. ;o)''

Jeg òg, var livredd for å komme for sent hjem! Og jeg turde ikke for mitt bare liv å drikke alkohol...

Det går adskilligere hardere for seg i dag, og det er jo hva politimannen også mente. Og jeg er enig i hva han sier.

Alle mine er over atten (takk Gud), men en slutter jo aldri å bekymre seg for barna sine.

''Selvfølgelig lyver barn og ungdommer.''

Voksne er ikke så verst på å lyve de heller...

Men kan du forklare meg hvilken motivasjon ungdommen skulle ha for å snakke sant om man mistror dem samme pokker hva de gjør og sier?

Et viktig moment for å få ærelige ungdommer er å ikke gå i taket når de forteller noe vi ikke liker.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...