Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Nei, jeg siterte en som jobber med voldtekter (husker ikke navnet hennes), som påpekte at man burde bekjempe ALLE typer voldtekter, og ikke bare utvalgte typer.

Du anklget en person her inne (husker heller ikke navnet, men vi sikter tydeligvis ikke til samme innlegg) for ikke å heller lage en tråd om vold i hjemmet.

Fortsetter under...

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

28

• Angustia

5

• Louis Cyphre

2

Gjest Elextra

Forferdelig historie.

Men synes ikke dermed at Norge skal åpne helt opp for tiggere fra hele verden. Derfor gir jeg svært sjelden til utenlandske tiggere. Slem og ego? Ja, til en viss grad. Men ønsker vi egentlig at titusenvis av verdens fattige sitter i Oslos gater og tigger?

Ups, litt ekko her, sånn blir det på tregt Ice-nett...

Forferdelig historie.

Men synes ikke dermed at Norge skal åpne helt opp for tiggere fra hele verden. Derfor gir jeg svært sjelden til utenlandske tiggere. Slem og ego? Ja, til en viss grad. Men ønsker vi egentlig at titusenvis av verdens fattige sitter i Oslos gater og tigger?

Hei,

Det er jo ikke "hele verden", men folk i noen land i EU/EØS. Vi reiser jo også til mange land i EU/EØS.

Jeg er selvsagt enig i at Oslo ikke bør fylles med tiggere, samtidig så har fattige også samme rett til å bevege seg i det offentlige rom som vi rike har.

Jeg husker fra da jeg bodde i Rio de Janeiro var det alltid noen "ekstremister" fra Leblon (en av de absolutt rikeste bydelene) som ønsket å forby folk fra de fattige delene av byen å gå på stranden eller i gatene der. Det var jo også lite praktisk, fordi de fattige jobbet jo ofte i husene deres.

En av årsakene til at denne "likebehandlingen" er så viktig er nettopp for å vise mennesker (særlig "kommende slekter") at folk fortjener respekt selv om de er fattige.

Nettopp for å forhindre spytt-angrep.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletida

Hei,

Det er jo ikke "hele verden", men folk i noen land i EU/EØS. Vi reiser jo også til mange land i EU/EØS.

Jeg er selvsagt enig i at Oslo ikke bør fylles med tiggere, samtidig så har fattige også samme rett til å bevege seg i det offentlige rom som vi rike har.

Jeg husker fra da jeg bodde i Rio de Janeiro var det alltid noen "ekstremister" fra Leblon (en av de absolutt rikeste bydelene) som ønsket å forby folk fra de fattige delene av byen å gå på stranden eller i gatene der. Det var jo også lite praktisk, fordi de fattige jobbet jo ofte i husene deres.

En av årsakene til at denne "likebehandlingen" er så viktig er nettopp for å vise mennesker (særlig "kommende slekter") at folk fortjener respekt selv om de er fattige.

Med vennlig hilsen

For å forhindre aggresjon slik som hos spytteren, tror jeg det er viktig og forhindre og forby tigging nå, nettopp fordi det øker slik i omfang at mange begynner å føle seg utrygge. Da tenker jeg ikke på de damene som sitter rolig med koppen sin, men de som går frem på en mer og mer aggresiv måte.

Når det er sagt, synes jeg det heller bør finnes andre måter å hjelpe dem på. Ihvertfall de som vil hjelpes.

Annonse

''Kriminelle som raner eldre gjør det neppe fordi eldre er "mindreverdige" eller fattige, men fordi de er fysisk lette å rane''

Jeg foreslår at du overlater både til rumenske kvinner og eldre kvinner og svarr på hvor mindreverdige de føler seg når de blir utsatt for slikt og om de opplever dette likt.

Diskusjonen går ikke på hvordan de føler seg, men hvordan de blir sett på (hvorfor de blir utvalgt til å bli ofre).

Gjest Elextra

Hei,

Med vennlig hilsen

Jeg innrømmer at det er et moralsk dilemma. Jeg er absolutt for fri ferdsel og at folk skal få bevege seg som de vil. Like fullt ønsker jeg å forhindre at tistusenvis av Europas fattige skal finne det for godt (alt. være tvunget til) å sitte i Oslos gater og sentra og tigge.

Gjest Nord og ned.

Så rørende opptatt du er av dette. Pussig nok at du aldri skrevet et ord om alle de norske eldre som blir ranet av kriminelle utlendinger. De fleste rumenere (les: "sigøynere").

Flytting av fokus for å tåkelegge de virkelige problemene er denne fyrens varemerke i alle sammenhenger.

Gjest Nickløsheletida

Diskusjonen går ikke på hvordan de føler seg, men hvordan de blir sett på (hvorfor de blir utvalgt til å bli ofre).

''Diskusjonen går ikke på hvordan de føler seg, men hvordan de blir sett på (hvorfor de blir utvalgt til å bli ofre)''

Og du har svaret på hvordan rumenske kvinner ser på skrøpelige eldre som ikke kan komme seg raskt nok unna?

I tillegg har du svaret på hvordan nordmenn ser på rumenske kvinner pga spytteren?

Var det ikke _ett individ_ som som spyttet?

Jeg innrømmer at det er et moralsk dilemma. Jeg er absolutt for fri ferdsel og at folk skal få bevege seg som de vil. Like fullt ønsker jeg å forhindre at tistusenvis av Europas fattige skal finne det for godt (alt. være tvunget til) å sitte i Oslos gater og sentra og tigge.

Men de gjør det jo fordi de har det enda verre hjemme enn her.

Det er selvsagt kriminellebander fra Romania, osv. i Norge, men de driver hovedsakelig med tyveri, ran, osv., og lite, om noe, å gjøre med disse.

Bymisjonen har skrevet en veldig god rapport om dette.

Jeg er enig i at det er vanskelig, men jeg synes ikke vi skal "skjule fattigdom".

Med vennlig hilsen

For å forhindre aggresjon slik som hos spytteren, tror jeg det er viktig og forhindre og forby tigging nå, nettopp fordi det øker slik i omfang at mange begynner å føle seg utrygge. Da tenker jeg ikke på de damene som sitter rolig med koppen sin, men de som går frem på en mer og mer aggresiv måte.

Når det er sagt, synes jeg det heller bør finnes andre måter å hjelpe dem på. Ihvertfall de som vil hjelpes.

Dette er å legge skylden for angrepet på offeret.

Med vennlig hilsen

Gjest Elextra

Men de gjør det jo fordi de har det enda verre hjemme enn her.

Det er selvsagt kriminellebander fra Romania, osv. i Norge, men de driver hovedsakelig med tyveri, ran, osv., og lite, om noe, å gjøre med disse.

Bymisjonen har skrevet en veldig god rapport om dette.

Jeg er enig i at det er vanskelig, men jeg synes ikke vi skal "skjule fattigdom".

Med vennlig hilsen

''Men de gjør det jo fordi de har det enda verre hjemme enn her''

Dette gjelder hundrevis av millioner av mennesker, dessverre. Er det ok om alle ønsket å tigge i Norge?

Annonse

''Men de gjør det jo fordi de har det enda verre hjemme enn her''

Dette gjelder hundrevis av millioner av mennesker, dessverre. Er det ok om alle ønsket å tigge i Norge?

Hei,

Nei, selvsagt er det ikke OK om (bokstavelig talt) alle kom hit, men det vil jo heller aldri skje. Det ville ikke vært OK hvis 8 millioner svensker flyttet til Oslo i morgen heller.

Folk har alltid flyttet fra fattige strøk, og til steder hvor de mener de får det bedre. Det som må til er nok å gjøre situasjonen bedre "hjemme", samtidig som man ser hva man kan gjøre for de som er her. Mange av dem er vel sesongarbeidere på gårder, og slikt.

Med vennlig hilsen

Dette må du spesifisere. Hvem av ofrene? De som blir utsatt for den aggresive tiggingen eller den aggresive tiggeren?

Offeret i denne tråden var den unge jenten.

Du snakker om å forby tigging fordi noen blir skremt av det, men det er verken noen unnskyldning for å spytte på noen, og har heller ikke noe som helst med denne jenten å gjøre. Det står spesifikt at hun spurte pent, og hun er åpenbart ikke ansvarlig for andre som ev. ikke spør pent.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletida

Offeret i denne tråden var den unge jenten.

Du snakker om å forby tigging fordi noen blir skremt av det, men det er verken noen unnskyldning for å spytte på noen, og har heller ikke noe som helst med denne jenten å gjøre. Det står spesifikt at hun spurte pent, og hun er åpenbart ikke ansvarlig for andre som ev. ikke spør pent.

Med vennlig hilsen

''Offeret i denne tråden var den unge jenten''

Da må du lese hva jeg svarte på dette med den unge jenta. Jeg skrev at jeg var enig i at dette var nedverdigende.

Jeg skulle ønske du heller ville diskutere hva som kan gjøres med det økende problemet i Oslo som både eldre menensker, rumenere og andre opplever. Situasjonen kan ikke fortsette på denne måten og det er der fokuset bør være.

Gjest lifeis

1 person spyttet, dvs 1 persons holdning til tiggere kom frem. Å trekke dette dithen at denne spyttingen har noe med et evnt fremtidig forbud mot tigging å gjøre og at et slikt forbud vil føre til at flere vil spytte er søkt. Han spyttet før et forbud.

1 person spyttet, dvs 1 persons holdning til tiggere kom frem. Å trekke dette dithen at denne spyttingen har noe med et evnt fremtidig forbud mot tigging å gjøre og at et slikt forbud vil føre til at flere vil spytte er søkt. Han spyttet før et forbud.

Ja, han spyttet før et forbud, og det viser jo at holdningen er der allerede hos enkelte - som du selv påpeker.

Dette vil bli verre med et forbud, hvor tiggere plutselig blir ansett som kriminelle.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...