Gå til innhold

Prismessig smertegrense ved skokjøp til unger

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hvor høyt dere er villige til å gå i pris når dere kjøper sko til barna? Og hvor mange par sko har ungene (som passer akkurat nå)?

Jentungen er 6 år. Hun har fått joggesko til 300,- og trenger joggesko m/goretex i tillegg. De hun vil ha koster 799,- #¤%&! Det synes jeg er drøyt. I tillegg må hun ha pene sandaler, de koster 400,- og hun må ha pene sko. Bunadsko er nylig innkjøpt. Igjen... Crocs har hun, og Eccosandaler (type sporty, går IKKE sammen med kjole, må vite!) har hun arvet pent brukt, etter broren, og et par ankelhøye Geox. I tillegg har hun støvler, og goretexjoggiser som synger på siste verset.

Men bare sånn for the records, denne ungen er ute hele tiden og trenger flere dugandes skift.

Gudbedre, vil bruker myyye penger på skotøy.

Guttene er 9 og 11, og får litt dyrere sko enn jenta, men de har atskillig færre par sko enn henne.

Fortsetter under...

Gjest gjerrig mamma

Hei, jeg har en 4-åring. Hun har hatt lite sko og jeg bruker lite penger på sko og klær til henne. Hun er ikke veldig jålete.

Støvler kjøper jeg billig til ca 100-150 kr. Har fra Europris, også kjøpt på Økonomisko før.

Vintersko betaler jeg dyrt for - gjerne 500 - 800 kr. Viktig å være varm på bena. Kjøper i tillegg et par til ca 300 i slik våtdraktstoff eller andre varme "vinterlangstøvler".

Pensko kjøper jeg gjerne brukt, kjøper billig, eller arver for de brukes sjelden. Joggesko og sandaler er de eneste skoa hun pleier å ha på sommeren.

Pr nå har hun et par pensko, et par støvler og et par joggesko til 129 kr fra Europris. Skal kjøpe ordentlige sandaler og joggesko til henne senere, til mellom 300 - 500 kr pr par, eventuelt om det dukker opp tilbud. Har tenkt på å kjøpe noen søte stoffsko også. Men ikke aktuelt at hun har veldig mange par sko og heller ikke dyrere sommersko eller pensko.

Jeg kjøper ikke sko til 800,- til Nurket. Ikke snakk om, selv om jeg bare har én unge. Han sliter ut flere par joggesko hver sommer, og de skoene som ikke blir utslitt har han vokst fra før neste sesong. Dyre sko kan han heller få når han blir litt større, men han får selv velge sko innenfor en akspetabel prisklasse.

Jeg kjøper et par joggesko til hver, 400kr paret. Så har de pensko for anledningen, 199 pr par. Sherrox fra i vinter 299 pr par... ja. Sko under 500 pr par konsekvent. De varer ikke så lenge, ungene sliter dem ut og vokser ut av dem. Og så har jeg to tenåringer også, og der får man ikke billige sko nesten. Økonomisko funker dog, 499 ca. Men regner en tusenlapp på vinterstøvler.

Gjest minnah

Sko blir prioritert her, det er stort sett Geox og Ecco, og reservepar i type Skofus og Friends.

De vokser jo så det knaker, så det blir ikke billig. Likevel, det er en investering. Pappaen i huset har fått kneproblemer og gått mye til behandling pga billige sko (og litt plattfot) i oppveksten.

Klær er de ennå ikke så kresne på, men det blir verre når de selv begynner å kreve merker...

Guttungen har ikke mange parene, han går bare i det ene favorittparet uansett. Et par Nike joggesko. Jeg håper han har et par pensko hos faren, de skal i konfirmajson snart.

Jentungen derimot... *host* Vi kjøpte et par Sorrel vintersko til 1000,- i vinter (halv pris!), drittøffe og helt elendige viste det seg... Selv om jeg har impregnert dem etter alle kunstens regler så suger de til seg vann. Nye joggesko til 599,- fikk hun nylig, de var kjempefine da. Om hun ikke sliter dem ut i år kan jeg arve dem neste år. :o) I tillegg har hun ørtogførti andre skopar, billige tøysko og joggesko fra i fjor + bunadsko (koster veldig billig på Sparkjøp og Europris!) + støvler + skisko +++

Annonse

Gjest togli

Har du sjekka skoprisene på Coop? Der får man ofte gode goretexsko til lave priser. Bunadsko koster f.eks. en slikk og ingenting der. Min erfaring er at det ikke nødvendigvis er de dyreste skoene som holder lengst eller er best....

Mine tre har Converse (som de bor i;)) - de har fått dem i gave fra utlandet. Ellers har de joggesko/sneakers (jeg går sjelden over 300 i pris). Slike sko har jeg god erfaring med å kjøpe på tilbud på G-Max.

Sandaler kjøper vi billig... og pensko kan man f.eks. kjøpe på Skopunkten (kjøp tre, betal for to).

Gjest Elextra

Barna pleier å få et par gode joggesko hver vår, disse koster fort 500-600. Særlig eldstemann sliter fælt på disse, og kan hende må han ha nye i løpet av sommeren.

Gode sandaler har de også, disse finner jeg ofte på salg utenom sesongen.

Det går stort sett i disse joggeskoene og sandalene hele sommeren. Men i tillegg har de joggesko til trening, støvler og pensko, og det hender jo jeg kjøper et og annet utenom disse "faste", typisk på salg.

Til vinteren har de goode (og ganske dyre) Gore-Tex-støvler samt cherrox. Og div. skistøvler....

Ja, det blir penger av det :-). Men enn så lenge bryr barna seg lite om hva de har og hvordan det ser ut

Gjest økonomisk

Jeg kjøper sko på Skopunkten,

kjøper man to par, får man ene paret til halv pris, og tre par - får man billigste paret gratis :-)

Jeg kjøpte to par joggesko til barna nylig, 269 ble det til sammen,

fine var de og ser ut til å være i god kvalitet tross prisen.

Jeg vet at man MÅ kjøpe best i test for å være en god forelder,

men dessverre så må jeg høre på lommeboken.

Kjøpte bunadsko også, 149 kostet de - på Coop Obs hypermarked.

Jeg kjøper sjeldent merker, men unnet meg et par Nikes nylig da jeg har begynt å trene,

500 kostet de, halv pris... Hadde neppe kjøpt de til full pris.

Sko er dyrt! Jeg er ikke skoofil selv, så ungene får ikke x-antall par som skal passe til x-antall antrekk, som jeg ser endel andre på deres alder får (jentene dette altså). Men de må ha: Pensko (de får duge til bunaden også), sandaler, joggesko, gymsko (innejoggesko), tøysko, crocks, gummistøvler, støvletter og dockboots. Tror faktisk det er det de har - bortsett fra jazzsko til jazzdans for begge, og klassiske hvite ballettsko til hun som også danser klassisk.

Gutten har joggesko, tøysko, gummistøvler, crocks, pensko og dockboots.

De dyreste skoene er vel et av joggeskoparene til mellomstejenta. De kostet 799,-, nedsatt fra 1200,-. Tøffe adidas joggesko som er lilla :) Men de var de billigste som passet foten hennes...

Gjest gode sko

Gode sko er dyrt, og jeg synes det er viktig å ha gode sko, både for oss voksne og barna.

Selv har jeg kun Ecco sko, det er de eneste skoene jeg ikke får vondt i føttene med. Ecco er dyrt, men verdt å betale for ikke å få vonde føtter. I tillegg er de holdbare.

Gutten her i huset er 11 år. Nå har han gode joggesko til hverdags, kostet 699, i tillegg har han et par stoffsko til 399, de brukes ikke daglig. Han har pensko til dressbruk, de brukes da svært sjelden, de han har nå kostet rundt 400 (fikk de i fjor, passer ennå). Han har et par crocs som brukes en sjelden gang, også fra i fjor. Også har han gummistøvler.

Nå i vinter hadde han et par gode goretex støver, de kostet nesten 1000 kroner, men de var gode for foten og holdt godt i både slaps og kalde dager.

Gjest gode sko

Gode sko er dyrt, og jeg synes det er viktig å ha gode sko, både for oss voksne og barna.

Selv har jeg kun Ecco sko, det er de eneste skoene jeg ikke får vondt i føttene med. Ecco er dyrt, men verdt å betale for ikke å få vonde føtter. I tillegg er de holdbare.

Gutten her i huset er 11 år. Nå har han gode joggesko til hverdags, kostet 699, i tillegg har han et par stoffsko til 399, de brukes ikke daglig. Han har pensko til dressbruk, de brukes da svært sjelden, de han har nå kostet rundt 400 (fikk de i fjor, passer ennå). Han har et par crocs som brukes en sjelden gang, også fra i fjor. Også har han gummistøvler.

Nå i vinter hadde han et par gode goretex støver, de kostet nesten 1000 kroner, men de var gode for foten og holdt godt i både slaps og kalde dager.

I tillegg til disse skoene han har til vår/sommerbruk har han også to par gode løpesko, han trener en god del. De var egentlig ikke veldig dyre, rundt 500 pr par. Han trenger to par, løper mye i skog og mark (myr), så blir ofte våte, og trener ofte flere dager på rad i skogen.

Min erfaring er at billige sko har elendig kvalitet, så det har vi nesten sluttet å kjøpe. Jeg har to gutter, de har som regel hatt joggesko, sandaler, gummistøvler og pensko om sommeren, goretex vintersko om vinteren.

I går kjøpte vi joggesko til 14-åringen som kostet 1400kr. Han trener ganske mye trenger gode sko. Pensko derimot, som ikke brukes så ofte, prøver vi å få billig.

Annonse

Gjest hilsen mamman til to

Jeg kjøpte pensko til jenta vår på loppermarked i dag jeg. De passet perfekt, og hun skal jo bare bruke dem av og til. Så da er det greit at de ikke er nye (de ser helt greie ut, og hun var fornøyd selv). Pensko får de jo uansett bare brukt noen få ganger før de har vokst fra dem.

Joggesko kjøper jeg aldri de dyreste av, men midt på treet eller venter til de er på salg. Eller så arver vi iblant støver og sånt da, eller kjøper på fretex.

Maks 400 kroner pr par, helst ikke mer enn 300.

Guttungen har ikke mange parene, han går bare i det ene favorittparet uansett. Et par Nike joggesko. Jeg håper han har et par pensko hos faren, de skal i konfirmajson snart.

Jentungen derimot... *host* Vi kjøpte et par Sorrel vintersko til 1000,- i vinter (halv pris!), drittøffe og helt elendige viste det seg... Selv om jeg har impregnert dem etter alle kunstens regler så suger de til seg vann. Nye joggesko til 599,- fikk hun nylig, de var kjempefine da. Om hun ikke sliter dem ut i år kan jeg arve dem neste år. :o) I tillegg har hun ørtogførti andre skopar, billige tøysko og joggesko fra i fjor + bunadsko (koster veldig billig på Sparkjøp og Europris!) + støvler + skisko +++

De site to årene har jeg måttet kjøpe relativt dyre sko til fjortisen, han aksepterer kun vans, enten det er skatesko eller tøysko. De er langt fra billige og han sliter gjerne ut både ett og to par av dem i løpet av en sesong. De han ikke klarte å slite ut i fjor har han selvfølgelig vokst fra så da måtte han ha alt nytt nå igjen.

De site to årene har jeg måttet kjøpe relativt dyre sko til fjortisen, han aksepterer kun vans, enten det er skatesko eller tøysko. De er langt fra billige og han sliter gjerne ut både ett og to par av dem i løpet av en sesong. De han ikke klarte å slite ut i fjor har han selvfølgelig vokst fra så da måtte han ha alt nytt nå igjen.

''De han ikke klarte å slite ut i fjor har han selvfølgelig vokst fra så da måtte han ha alt nytt nå igjen.''

Guttungen her vokste 3 skostørrelser på en sommer for et par år siden. Siden da har han vokst 1-2 skostørrelser til. Men nå tror vi ikke han vil vokse så enormt mye mer i føttene, han har størrelse 43-44 nå, pappan har 45 (bestefaren 46...), men guttungen blir neppe så stor og lang som de to.

Gjest prust

Gutt 13 år: Han fikk nye joggesko i høst, ca 700 kr. Går på dem omtrent året rundt, trener på dem osv. Passet vinterskoene fra i fjor (de brukte han de få dagene det var mye snø), men han må få nye til neste år. Regner med at vi kjøper noen skikkelige gore-tex halvhøye vintersko da, og de er nok dyre, men de holder en stund. Han fikk nye finsko i fjor, kjøpte dem til halv pris, betalte 400 kr. De passer fint fremdeles (var litt store i fjor). Han må muligens ha noen lettere sommersko etterhvert.

Jente snart 11: Hun fikk nye gore-tex joggesko i høst, ca 400 kr. Har arvet et par joggesko etter meg. Fikk akkurat nye støvler, 300 kr. Har overtatt de gamle bunadskoene etter meg. Må ha nye vintersko neste år, de hun har hatt er helt utslitt.

Jente 8 år: Fikk nye gore-tex joggesko i høst, 400 kr, men liker dem ikke. Har arvet to par joggesko (nesten ubrukte), som hun bruker nå. Oppdaget i går at bunadskoene er trange. Krise. Må muligens kjøpe noen i dag.

Vi kjøper forholdsvis dyre vintersko, og joggesko til eldstemann. Jentene varierer mer mellom sko, mens han går mest i ett par hele tiden. Finsko er fine å arve :-)

Jeg kjøper sko på Skopunkten,

kjøper man to par, får man ene paret til halv pris, og tre par - får man billigste paret gratis :-)

Jeg kjøpte to par joggesko til barna nylig, 269 ble det til sammen,

fine var de og ser ut til å være i god kvalitet tross prisen.

Jeg vet at man MÅ kjøpe best i test for å være en god forelder,

men dessverre så må jeg høre på lommeboken.

Kjøpte bunadsko også, 149 kostet de - på Coop Obs hypermarked.

Jeg kjøper sjeldent merker, men unnet meg et par Nikes nylig da jeg har begynt å trene,

500 kostet de, halv pris... Hadde neppe kjøpt de til full pris.

Barna mine har ikke noe forhold til priser på sko, eller merker på sko for den saks skyld. Vi dro også på OBS for å kjøpe bunadsko. De hadde flere modeller. Begge barn prøvde alle modellene, men det ble bomtur gitt, skoene var i følge ungene så vonde å ha på at det var helt uaktuelt å gå i tog med dem, og det aksepterer jeg. Endte derfor opp på skoringen hvor skoene kostet 250,-/par. Nå har jeg barn som er små og vokser sakte, så eldste datter (nå snart 12) har hatt sine forrige bunadsko i tre år, det kan jeg leve med. Dessuten arver lillesøster, men storesøsters forrige bunadsko er enda for store for lillesøster, så i år måtte begge få nye. Bunadskjortene passer heldigvis begge på 3. året :-)

Persille1365381127

Hm, jeg projiserer min skointeresse over på Billa...

Hun er ni og har akkurat nå tre sett med tøysko (2-300 kroner, type Økonomisko eller noe), gummistøvler (3-400 kroner), joggesko (3-400 kroner), to par pensko og et par bunadsko. Men så fikk hun to par nye støvletter i vinter, et par ordentlige utelekesko (Sorel?) og et par Uggs (mamma kjøpte i Australia) - og ingen av dem var særlig billige.

Hittil har hun måttet ha nytt av alt hver sesong, og gjerne noen ganger ila sesongen også. Så det blir jo penger av det.

Men hun forbruker tøysko og tilsvarende, og det synes jeg egentlig er helt greit. Det er lett å ta på og av, ikke varmt, ikke klamt, og hun kan godt ødelegge dem fordi de ikke koster noe. I motsetning til da hun brukte dyre joggesko som sykkelbremser f.eks....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...