Gå til innhold

er det jeg som er gal?

Anbefalte innlegg

Gjest Hulderen

De to hjemmeboende barna deres har huset deres som sitt hjem. Det går ikke an å forlange at de skal holde seg på rommene sine. De må selvsagt få være i stuen om de ønsker det.

Det høres ikke ut som om det er deg mannen din vil ha alnetid med, men øllen. Han vil drikke i fred. Og om han ikke drikket seg overstadig beruset, må han da kunne drikke øl?

Hvem er det som kommenterer øldrikkingen? Barna eller vennene deres? Det har de ingen grunn til, og må få klar beskjed om det.

Du må ta lappen. Det er ikke bra hverken for deg eller din mann at det bare er han som kan kjøre. Ønsker du ikke friheten det gir å kunne kjøre selv?

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

4

• ....AV

2

• gullfisk

2

• EnolaGay

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes problemstillingen er relativt absurd.

Går det virkelig ikke an for nesten voksne tenåringer å komme seg hjem iblant uten privatsjåfør, kan ikke en voksen mann få innta begrensede mengder (antar jeg det er snakk om?) øl uten at noen må kommentere det, og går det ikke an å gjøre en vri på de faste mønstrene når det er ca. 50 fredager og 50 lørdager i året?

Jeg hadde i hvert fall ikke klart å holde den konflikten gående i tre år, da hadde jeg antakelig satt meg på soverommet med en vinflaske og en god bok og latt familien krangle til de hadde kommet fram til en passende fordeling de X første helgene.

Gjest togli

jeg kjeder meg ikke sammen med mannen min. men det er ikke noe gøy når han er så sur. vi bruker mange lørdager til å snakke om problemene. og alt bunner jo i at han vil ha fred til å drikke øl. ingen må kommentere det. og vi kan da heller ikke foreslå at barna går til andre, da det er han som må hente de sent på kvelden allikevel, og da kan han ikke drikke øl.

Men er han sur _fordi_ han ikke får alenekveld med deg? Jeg synes en annen her nede hadde et godt forslag.... at dere finner en kveld som er bare deres, og der barna blir bedt om å finne på noe (se tv i et annet rom, sitte på data etc).

Jeg vet ikke helt hva problemet bunner i... handler det om alkohol? eller handler det om ungene, om henting osv?

Tror det er viktig at dere møtes på midten her på en eller annen måte....

Gjest grublendeikveld

De to hjemmeboende barna deres har huset deres som sitt hjem. Det går ikke an å forlange at de skal holde seg på rommene sine. De må selvsagt få være i stuen om de ønsker det.

Det høres ikke ut som om det er deg mannen din vil ha alnetid med, men øllen. Han vil drikke i fred. Og om han ikke drikket seg overstadig beruset, må han da kunne drikke øl?

Hvem er det som kommenterer øldrikkingen? Barna eller vennene deres? Det har de ingen grunn til, og må få klar beskjed om det.

Du må ta lappen. Det er ikke bra hverken for deg eller din mann at det bare er han som kan kjøre. Ønsker du ikke friheten det gir å kunne kjøre selv?

min mann tåler svært lite av kommentarer før han eksploderer. han har en meget kort lunte. og hvis en av barna bare nevner noe om øl, så hisser han seg opp. jeg mener nå at det ikke gjør noe om barna spør om han koser seg med øl. kan ikke forstå at en kan bli sint av det. så der er vi veldig forskjellige. og jeg har lappen, men pga sykdom kan jeg ikke kjøre mer. ingen av barna har lappen. den eldste har ikke lov å ta lappen pga diagnose. de andre to har ennå ikke fått lov av sin far å øvelseskjøre, så da blir det dyrt hvis de skulle begynne på lappen.

Gjest grublendeikveld

Har han et alkoholproblem? Hvis ikke må det være mulig å gi barna beskjed om å ikke kommentere at han drikker øl.

Jeg synes også at barna kan få beskjed om at de en gang i blant må være hjemme hos venner på lørdagskveldene og ikke hos dere. De eldste har kanskje førerkort og kan være sjåfører? Hvis ikke kanskje dere kan spandere taxi på dem innimellom slik at mannen din kan ta seg noen øl. Eller du kan ta førerkort, sp kan du hente.

jeg har lappen, men pga sykdom skal jeg ikke kjøre. eldstemann kan ikke ta lappen pga diagnose. de to andre har ennå ikke fått lov å øvelseskjøre, og kan da ikke ta lappen med det første.

Gjest grublendeikveld

''han er den eneste sjåføren i huset også, så når ungene er hos andre, så må han hente dem sent på kvelden, og kan dermed ikke drikke øl og kose seg.''

Ta lappen du også. :o)

Og hvorfor skal alle kommentere om han tar seg en øl?! Om det er snakk om en øl eller to på lørdagskvelden er det da ikke noe å kommentere - om han drikker mye og ofte er det noe annet.

jeg har lappen, kan ikke kjøre pga sykdom. og jeg mener at om noen kommenterer øldrikking, så bør han tåle det.

han klager daglig over at han aldri får lov å drikke øl, pga vi aldri får være alene. men dette er tull, da han kjøper øl i ny og ne, og på et vis så klarer han jo å drikke det opp.

det eneste jeg har sagt til ham er at han bør ikke ta mer enn tre halvlitere, fordi da får han tydelige russymptomer. høyrøstet, gjentar seg selv i det uendelige.

Annonse

Gjest grublendeikveld

Jeg hadde antagelig tørnet om mannen min skulle dratt huset fullt hver eneste lørdagskveld så din mann har min fulle sympati.

Det er da ikke vanlig at så store unger sitter hjemme hos mamma og pappa hver eneste lørdag? Selvfølgelig er det koselig av og til, men hver eneste helg? Jeg er litt enig med vedkommende her som mener at du har litt problemer med å slippe taket i voksne barn...

det er ikke jeg som velger for dem. det er vennene deres som foretrekker å være her.og det tar jeg som et komplement. jeg hadde også likt det om de var hos andre, men min mann hadde ikke vært blidere fordet. fordi da måtte han hente dem sent på natt.

Gjest grublendeikveld

Hvorfor kan ikke du kjøre? De eldste to barna kjøre? Planlegge med venner så det er overnatting eller andre venner/venners foreldre kan kjøre? En lørdag i ny og ne syns jeg mannen din kan få ha i fred, siden det tydeligvis er viktig for ham. Men jeg syns også at de to hjemmeboende barna må få være hjemme uten at det skal gå ut over øldrikkegleden. Neste lørdag får du oppmuntre barna til å være et annet sted, selvom far ikke kan kjøre, og selv kan du jo ta deg en tur til eldstebarnet og være der?

jeg har lappen, men pga sykdom kan jeg ikke kjøre lenger. ingen barn har lappen. og om et av barna overnatter en plass, så er det andre hjemme, og omvendt. det passer aldri at begge er borte. men sånn er det jo å ha store barn! det plager meg ikke, men det plager min mann. virker som at han ikke skjønner det, og hadde likt det best at barna la seg kl 21, og thats it.

Gjest grublendeikveld

Her legger du et godt grunnlag for å ødelegge ikke bare ditt eget ekteskap. Men du knytter deg så til ungene at når de etterhvert forsøker å fly ut av redet, så er det fare for at de har mor fast i en fot.

Jeg er enig med din mann. Første steget på veien til å komme seg ut og skaffe seg venner selv. Er å faktisk kunne omgåes med hverandre alene.

så at jeg har innsett at det er sånn det er med store barn, så ødelegger jeg ekteskapet? det plager jo ikke meg, men det plager min mann. han vil jo helst at de skal legge seg kl 21. som når de var små. han irriterer seg grønn over at de så og si døgner. han har glemt selv at han har vært ung.

Gjest Hulderen

min mann tåler svært lite av kommentarer før han eksploderer. han har en meget kort lunte. og hvis en av barna bare nevner noe om øl, så hisser han seg opp. jeg mener nå at det ikke gjør noe om barna spør om han koser seg med øl. kan ikke forstå at en kan bli sint av det. så der er vi veldig forskjellige. og jeg har lappen, men pga sykdom kan jeg ikke kjøre mer. ingen av barna har lappen. den eldste har ikke lov å ta lappen pga diagnose. de andre to har ennå ikke fått lov av sin far å øvelseskjøre, så da blir det dyrt hvis de skulle begynne på lappen.

Det må være vanskelig å ha hatt lappen og så ikke kunne kjøre mer. Føler med deg.

Mannen din må ha alvorlige komplekser rundt øldrikkingen. Jeg er enig, å spørre om noen koser seg med øl, skulle være uskyldig. Men siden dere vet at han reagerer på det, må barna/gjestene kunne klare å la være å nevne det, for husfrednens skyld. Slike lørdager kan dere ikke fortsette å ha, dette mønsteret må brytes før det ødlegger samlivet.

De andre må slutte å nevne øl. I tillegg må du og din mann få noen lørdager på egenhånd, på den ene eller andre måten.

Gjest grublendeikveld

Syens det er fantastisk at ungene _vil_ bruke lørdagskvelden sammen med dere jeg.. De trives visst i deres selskap, sånn ønsker jeg også at det skal bli. :-)

Sånn jeg forstår det er det hvertfall ikke du som er gal...

TAKK! Endelig noen som forstår meg!

Annonse

så at jeg har innsett at det er sånn det er med store barn, så ødelegger jeg ekteskapet? det plager jo ikke meg, men det plager min mann. han vil jo helst at de skal legge seg kl 21. som når de var små. han irriterer seg grønn over at de så og si døgner. han har glemt selv at han har vært ung.

Eller han ønsker å få være voksen... Du er ikke egentlig interessert i å være gift tror jeg. Du vil bare ha støtte for at gubben din er en sure øldrikkende (alkis?) eremitt som ødelegger.

Hva skal DU gjøre når ungene får andre interesser enn å henge hos dere?

jeg har lappen, kan ikke kjøre pga sykdom. og jeg mener at om noen kommenterer øldrikking, så bør han tåle det.

han klager daglig over at han aldri får lov å drikke øl, pga vi aldri får være alene. men dette er tull, da han kjøper øl i ny og ne, og på et vis så klarer han jo å drikke det opp.

det eneste jeg har sagt til ham er at han bør ikke ta mer enn tre halvlitere, fordi da får han tydelige russymptomer. høyrøstet, gjentar seg selv i det uendelige.

''han klager daglig over at han aldri får lov å drikke øl, pga vi aldri får være alene. men dette er tull, da han kjøper øl i ny og ne, og på et vis så klarer han jo å drikke det opp.''

Har han et rusproblem siden det er så vanskelig for ham at han ikke kan drikke øl at han må klage på det omtrent daglig? Alkoholfritt øl blir ikke det samme antar jeg?

Jeg skjønner dog ikke hvorfor han mener at dere må være alene for at han skal ta seg en øl, er ikke yngstemann 17 år!? Han får spandere taxi hjem på ungene av og til da så slipper han å kjøre og hente dem.

''de andre to har ennå ikke fått lov av sin far å øvelseskjøre, så da blir det dyrt hvis de skulle begynne på lappen.''

Har de ingen andre de kan øvelseskjøre med? Det der er jo helt sprøtt av faren. Vil han (ubevisst) at ungene skal være avhengige av ham på en måte?

TAKK! Endelig noen som forstår meg!

Det er sikkert flere som forstår deg, i hvertfall delvis. Jeg ønsker også at barna skal trives med å være hjemme. Det er likevel ikke til hinder for at man kan forstå mannen din også.

De fleste svarene du har fått går ut på at dere begge må jenke dere litt. Han må tåle at barna er hjemme på lørdager, men det må være mulig å legge til rette for at "barna" ikke er hos dere hver eneste lørdag.

Gjest Tommelisa

Jeg har nå lest hele tråden, og jeg sliter med å se hvorfor du ikke klarer å se hans side av saken også.

Det virker som om det er enten eller for deg.

barna bor jo hjemme, og de må selvfølgelig være hjemme hvis de vil det. Men hadde barna mine hatt besøk hver helg av venner hadde jeg også tørna.

Og ikke skjønner jeg hvorfor noen bør nevne dette med ølen,. hvis han ikke liker det.

Han føler antagelig at han aldri får slappet av, enten er det fult hus hos dere, eller han må kjøre og kan da heller ikke få roet ned og tatt en øl.

Selv om du liker å ha det slik, betyr det ikke at han gjør det. Jeg forstår dere begge. Hvorfor kan dere ikke gjøre begge deler. Jeg hadde rett og slett sagt til barna mine at i kveld kjører jeg ikke, fordi jeg skal slappe av en med øl, hvis jeg var ham.

Gjest Tommelisa

Han vil jo ikke ut av huset, skrev jeg jo. Og, nei, vi har ingen omgangsvenner. jeg mistet alle mine venner da jeg ble syk. en skulle tro jeg var spedalsk. min mann har kun kolleger som kommer innom av og til, men vi har ingen omgang med dem. og jeg tuller ikke.

Hvorfor ønsker du ikke å glede ham? Jeg forstår at du trives med dette, men han gjør jo ikke det. I et samliv så handler det om å finne balanse. Du ser jo kun din side av saken, og var så sikker på at det var den eneste rette, at du trodde at du kom til å få svar som dump ham osv.

Jeg føler virkelig med ham og frustrasjonen hans. Du sier, såpass må han tåle, når det kommer til kommentarene om øldrikking. Du mener også at du har skjønt at det er slik å ha voksne barn, det har ikke ham osv. Dette er jo bare dine meninger. Han mener noe annet. Det finnes ikke en sannhet når det kommer til følelser. Råder deg til å ta hans følelser på alvor og ikke avfei dem, han ber jo om din forståelse.

Jeg har selv barn i samme alder, hele uken er det jobb og mas, jeg også ønsker fred og ro i helgen. Hos dere er det han som drar lasset med henting. Jeg har mer enn en gang fortalt mine barn at til helgen ønsker jeg ikke besøk og jeg kjører heller ikke. Det betyr ikke at vennene til barna ikke er velkomne, men jeg ønsker ikke fult hus hver helg. . Synes det høres veldig mye ut.

Det er ikke bra for ekteskapet at han i så lang tid ikke føler seg forstått og sett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...