Gå til innhold

Småkryp i medbrakt ørkensand fra Egypt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

11

• Lillemus

3

• Mirabell

3

• EnolaGay

3

Mest aktive i denne tråden

Mrs. Wallace

''Hvorfor bare ikke legge det hele i fryseren en dag? Så slipper du alt sølet.''

Dette er det beste tipset hittil. :))) Er det noen som har noen innsigelser mot at dette er det lureste å gjøre?

Fryseren er det beste forslaget. Det er det som anbefales fra skadedyrbehandlere hvis man feks har kjøpt krydder, kurvvarer el.l på ferieturer.

Hei,

Her var det mange merkelige forslag.

1) IKKE bruk mikrobølgeovnen. Mikrobølger varmer kun opp vann (som ev. måtte være i sanden), og hvis sanden er knusktørr så forblir den helt kald. I tillegg risikerer du å ødelegge mikrobølgeovnen fordi den går tom (uten vann).

2) Fryseren vil fryse småkryp, men svært mye av det (samt frø, osv.) vil tine og være i live. Holder altså ikke.

3) Koking er trolig OK, dersom det kokes for 10 minutter. Det er dog mye bryderi med å tørke det etterpå.

4) Den enkleste og beste måten er å legge det inn i stekeovnen på 200 grader i en halvtime. Da kan du ha det i en glasskål eller lignende.

Enkelt og greit!

Med vennlig hilsen

Gjest Psyk av alt

Fryseren er det beste forslaget. Det er det som anbefales fra skadedyrbehandlere hvis man feks har kjøpt krydder, kurvvarer el.l på ferieturer.

Det er min mening også. Har en biolog i familien, hun legger faktisk kofferten i fryseren (de har stor fryser) etter utenlandsreiser.

Ser at Sør mener dette er tull.

Annonse

Det er min mening også. Har en biolog i familien, hun legger faktisk kofferten i fryseren (de har stor fryser) etter utenlandsreiser.

Ser at Sør mener dette er tull.

Jeg sier ikke at det er "tull".

Jeg skrev at det ikke dreper alt av småkryp og frø/smitte.

Stekeovn og høy temperatur er bedre, men upraktisk med en koffert. Da er fryseren bedre enn ingenting.

Med vennlig hilsen

Hei,

1) IKKE bruk mikrobølgeovnen. Mikrobølger varmer kun opp vann (som ev. måtte være i sanden), og hvis sanden er knusktørr så forblir den helt kald. I tillegg risikerer du å ødelegge mikrobølgeovnen fordi den går tom (uten vann).

2) Fryseren vil fryse småkryp, men svært mye av det (samt frø, osv.) vil tine og være i live. Holder altså ikke.

3) Koking er trolig OK, dersom det kokes for 10 minutter. Det er dog mye bryderi med å tørke det etterpå.

4) Den enkleste og beste måten er å legge det inn i stekeovnen på 200 grader i en halvtime. Da kan du ha det i en glasskål eller lignende.

Enkelt og greit!

Med vennlig hilsen

''1) IKKE bruk mikrobølgeovnen. Mikrobølger varmer kun opp vann (som ev. måtte være i sanden), og hvis sanden er knusktørr så forblir den helt kald. I tillegg risikerer du å ødelegge mikrobølgeovnen fordi den går tom (uten vann).''

For ikke å snakke om at krypene kommer til å mutere og ble enda eklere ;-)

Gjest Psyk av alt

Takk for svar,har fått dette svaret allerede, men lurer på om det blir like bra å legge i fryseren som å koke sanda?

Å legge den i frysen er utvilsomt det enkleste å gjøre da.

I følge min søster som er biolog er det helt trygt å legge det i fryseren. lenge nok, et par døgn.

''1) IKKE bruk mikrobølgeovnen. Mikrobølger varmer kun opp vann (som ev. måtte være i sanden), og hvis sanden er knusktørr så forblir den helt kald. I tillegg risikerer du å ødelegge mikrobølgeovnen fordi den går tom (uten vann).''

For ikke å snakke om at krypene kommer til å mutere og ble enda eklere ;-)

Jeg kan se skrekk-overskriftene i VG allerede ("Hel bygd tvunget i isolering av Folkehelseinstituttet", og førsteside-oppslagene i Dagbladet: "Sånn redder du deg fra sandkrypene"!

:-)

Med vennlig hilsen

I følge min søster som er biolog er det helt trygt å legge det i fryseren. lenge nok, et par døgn.

Det er trygt, men det dreper langt fra alt.

Du bør informere søsteren din om at det finnes både fisk, frosker (!) og selvsagt innsekter, egg, sporer og mye annet som fint overlever i fryseren.

Med vennlig hilsen

Gjest Psyk av alt

Du bør informere søsteren din om at det finnes både fisk, frosker (!) og selvsagt innsekter, egg, sporer og mye annet som fint overlever i fryseren.

Med vennlig hilsen

Jeg behøver nok ikke informere henne om det. Jeg stoler på det hun sier og gjør.

Jeg behøver nok ikke informere henne om det. Jeg stoler på det hun sier og gjør.

Joda, men det er velkjent at svært mye overlever fryseren. Det er fakta. Her er en frosk som kan fryses, for eksempel:

http://discovermagazine.com/2005/feb/biology-of-cryogenics

Og det er et "stort" dyr.

I tillegg kan det være mye annen f*enskap i jord - sporer, bakterier, osv. som overhodet ikke påvirkes av frysing.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Walk like an Egyptian

Hei,

Enkelt og greit!

Med vennlig hilsen

Hei.

Ang. ditt forslag nr. 4) Den enkleste og beste måten er å legge det inn i stekeovnen på 200 grader i en halvtime. Da kan du ha det i en glasskål eller lignende.

....Kan jeg bare legge sanda i en ildfast form og sette i stekeovnen på 200 grader i 30 min. uten noe væske i?

Hvis ja, så skal jeg jammen gå for dette!

Hei.

Ang. ditt forslag nr. 4) Den enkleste og beste måten er å legge det inn i stekeovnen på 200 grader i en halvtime. Da kan du ha det i en glasskål eller lignende.

....Kan jeg bare legge sanda i en ildfast form og sette i stekeovnen på 200 grader i 30 min. uten noe væske i?

Hvis ja, så skal jeg jammen gå for dette!

Ja, uten vann eller noe annet. Tørt, altså.

200 grader dreper garantert alt levende. Bare ha sanden i en ildfast form.

Med vennlig hilsen

Med vennlig hilsen

Jeg vil gjerne være helt sikker ja, ellers er det ikke vits at jeg gjør noen ting med sanda.

Jeg vil gjerne være helt sikker ja, ellers er det ikke vits at jeg gjør noen ting med sanda.

Hvis noen lurer på hvorfor du har sand i ovnen, så kan du selvsagt bare si at du fant en fin oppskrift for sandkaker på internett!

:D

med vennlig hilsen

Hvis noen lurer på hvorfor du har sand i ovnen, så kan du selvsagt bare si at du fant en fin oppskrift for sandkaker på internett!

:D

med vennlig hilsen

Tenkte å spare litt sand til det nærmer seg jul, så blir det sandkaker ja. :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...