Gå til innhold

Lov å spørre folk om familieforøkelse?

Anbefalte innlegg

Gjest Frivillig barnløs

Det er helt utrolig!! De tror med andre ord ikke på deg da? Dustete!!

Eller så velger de bare "å glemme det" ?! Ikke godt å si..De tror vel kanskje jeg har skiftet mening etter et par uker/måneder..

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

5

• Maximia

5

• trollemor;o)

4

• laban

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Frivillig barnløs

Det er helt utrolig!! De tror med andre ord ikke på deg da? Dustete!!

Eller så velger de bare "å glemme det" ?! Ikke godt å si..De tror vel kanskje jeg har skiftet mening etter et par uker/måneder..

trollemor;o)

Ja, det er nok det de tror...ingen kan vel mene at de ikke ønsker seg barn!!?? Duster!

Man tregner da vel ikke å berettige. Man svarer i hytt og gevær, noe svada som ikke betyr noe. Likedan som det ikke betydde noe fra de som spurte.

Noe sier meg at du er av den typen som synes det er helt i orden å spørre og grave om alt mulig og kanskje har litt korte sosiale antenner?

Gjest ikke ta det ille opp

Det er bare sånn folk spør for å ha noe å spør om, også er det jo spennende :-)

Har du stor mage? Noen spør om det for å hinte om du er gravid... hehehe :D

Men om de spør, bare svar, tjah, kanskje en gang, men ingen planer om det helt ennå. Vi har jo ikke vært sammen mer enn så og så lenge....

Har det egentlig bra sånn vi har det :-)

Ikke bli sint, for folk mener det ikke vondt. Er dette et sårt tema?

Flere ganger i uken!? :o Da hadde jeg blitt treig og oppgitt, det var da voldsomt til mas, det da..;p

Folk maser litt på meg også, siden jeg er "gammel" og jeg giftet meg i fjor, men jeg bærer nå over med det, siden jeg oppfatter det som velment. (Og siden jeg ikke kjenner noen som spør flere ganger i uken! ;D)

Jeg pleier å svare at vi har det fint som vi har det, tar en om vi får en, og klarer oss utmerket som vi har det uten, om det ikke kommer en deisende..;) Blir det masing utover det henviser jeg til at vi har hatt den samtalen her før, og godt kan ta neste tema :)

Annonse

Men om de spør, bare svar, tjah, kanskje en gang, men ingen planer om det helt ennå. Vi har jo ikke vært sammen mer enn så og så lenge....

Hvorfor skulle det være et sårt tema? Jeg for min del ønsker å komme med nyheten når det passer meg og ikke for å tilfredstille grafsete folk.

Hva skal jeg svare denne konkrete kollegaen som spør. Jeg har sagt at vi ønsker oss barn og kan ikke se det sensasjonelle med det. Hun spør når? Jeg svarer: En eller annen gang. Neste gang vi jobber sammen: Jasså så dere som snart skal ha barn, så spennende, når skal det skje? Jeg: ja, ja en eller annen gang. Hun: det er jo bare å sette igang. Jeg skifter tema. Hun fortsetter å utbrodere om hvor viktig det er å finne det ut om jeg kan bli gravid nå i tillfeller jeg trenger hjelp til å bli gravid. Dess lenger jeg venter, jo vanskeligere kan det bli og bla, bla.

Jeg er sikkert nærtagende og hårsår, men hva skal jeg svare. Jeg sluttet med prevensjon for et halvt år siden og vi har sex både titt og ofte.

Hun som gnåler sånn om dette, har hun barn selv?

Jeg unngår slike spørsmål så langt det er mulig, fordi jeg er redd for å tråkke noen på tærne. Det eneste jeg evt. kan spørre folk om er om de har barn (for da kan vi f.eks. snakke om barna våre). Hvis de svarer nei, sier jeg bare ok.

Å spørre folk om de planlegger barn, hvorfor de ikke har barn osv., gjør jeg aldri.

Gjest - Kayia

Ingen har vel noe med det. Men man behøver da ikk ekomme med utfyllende svar heller. Det er kun et ovefladisk spørsmål og krever ikke noe seriøst svar.

Man trenger da for søren ikke være så overfølsom heller.

Før min laktoseintoleranse ble avdekket var jeg en periode skikkelig plaget med eksem i ansiktet. Det var ikke fint og det plaget meg. Klart det var lov å spørre "har du eksem" eller som også mange gjorde, bare påpekte at "du er veldig rød og tørr i huden", men spør du meg var det både unødvendig og frekt. Saken er at når noe er betent blir man lei seg, og det skjønner jeg ikke at man ikke har forståelse for. Som mange har påpekt er familieforøkelse et sånt betent tema for mange, og ikke noe man bør ta opp som "løst" tema.

Syns

Annonse

Hva med å svare: "Jeg syns ikke folk har noe med hvorvidt vi ønsker barn eller ikke, det er en privatsak". Sier man det nok ganger, går det kanskje inn?

Ikke for at jeg har for vane å grave i folks gjøren og laden i den sammenhengen.

Men å svare sånn kan også medføre at folk går en laaang omvei når de ser deg, når du plutselig ER lykkelig gravid. Og kanskje har lyst til å glede hele verden med det. Eller gjerne vil ha oppmerksomhet og gratulasjoner.

Det lønner seg å være litt høflig, det er sjeldent ond vilje som gjør at folk tråkker inn med store sko.

Ikke for at jeg har for vane å grave i folks gjøren og laden i den sammenhengen.

Men å svare sånn kan også medføre at folk går en laaang omvei når de ser deg, når du plutselig ER lykkelig gravid. Og kanskje har lyst til å glede hele verden med det. Eller gjerne vil ha oppmerksomhet og gratulasjoner.

Det lønner seg å være litt høflig, det er sjeldent ond vilje som gjør at folk tråkker inn med store sko.

Ja men det er noe annet. Når man har blitt gravid og ønsker å annonsere det, så gjør man jo det selv.

Gjest luftslott

Som skrevet i forrige tråd er vi også frivillig barnløse og får en del sprøsmål om det. Som regel kan jeg le det bort og tenker at "jaggu har du lite å fylle livet ditt med" om de som spør flere ganger. Men de som irriterer meg er de som går ut i fra at vi ikke har barn fordi vi ikke har det godt sammen eller ikke er sikre nok på hverandre. Vi har et par sånne i perifer slekt, som vi treffer 1-2 ganger i året. De spør, vi svarer at vi ikke har lyst på barn, de får en rynke mellom øynene. Så begynner de å hinte til oss og til hans foreldre osv for å finne ut om det er knute på tråden mellom oss, selv om vi er tydelig forelsket ennå. I deres øyne er det visst den eneste legitime grunnen til at vi ikke vil ha barn at vi bare ikke vil ha barn med hverandre akkurat nå, og da må jo grunnen være at vi ikke har et godt forhold. Vi har bedt dem om å slutte å spekulere, så det blir spennende å se til sommeren når vi treffes igjen!

Som skrevet i forrige tråd er vi også frivillig barnløse og får en del sprøsmål om det. Som regel kan jeg le det bort og tenker at "jaggu har du lite å fylle livet ditt med" om de som spør flere ganger. Men de som irriterer meg er de som går ut i fra at vi ikke har barn fordi vi ikke har det godt sammen eller ikke er sikre nok på hverandre. Vi har et par sånne i perifer slekt, som vi treffer 1-2 ganger i året. De spør, vi svarer at vi ikke har lyst på barn, de får en rynke mellom øynene. Så begynner de å hinte til oss og til hans foreldre osv for å finne ut om det er knute på tråden mellom oss, selv om vi er tydelig forelsket ennå. I deres øyne er det visst den eneste legitime grunnen til at vi ikke vil ha barn at vi bare ikke vil ha barn med hverandre akkurat nå, og da må jo grunnen være at vi ikke har et godt forhold. Vi har bedt dem om å slutte å spekulere, så det blir spennende å se til sommeren når vi treffes igjen!

"Nei, vi gjorde en rask undersøkelse av slektningene våre og hvordan de gnåler, og fant ut av at det er tryggest ikke å videreføre slikt DNA."

:-)

Med vennlig hilsen

Gjest Frivillig barnløs

Noe sier meg at du er av den typen som synes det er helt i orden å spørre og grave om alt mulig og kanskje har litt korte sosiale antenner?

''Noe sier meg at du er av den typen som synes det er helt i orden å spørre og grave om alt mulig og kanskje har litt korte sosiale antenner?''

Hehe, tenkte det samme;) Regnet med jeg ville få svar av et par av dem også, siden det jo viser seg å ver nokså mange av dem og dette tross alt er et skikkelig "kjerringforum" ;)

Gjest Frivillig barnløs

''Det er bare sånn folk spør for å ha noe å spør om''

Har aldri skjønt vitsen med å bare spørre om ting bare for å spørre..?

Tenker da automatisk på en skikkelig masete skravle-sladre kjerring!

Og da slår det meg, atdette tema om hvorvidt hvem planlegge-r eller skal ha barn, antagelig er et favoritt sladretema nummer en!

Gjest Frivillig barnløs

Flere ganger i uken!? :o Da hadde jeg blitt treig og oppgitt, det var da voldsomt til mas, det da..;p

Folk maser litt på meg også, siden jeg er "gammel" og jeg giftet meg i fjor, men jeg bærer nå over med det, siden jeg oppfatter det som velment. (Og siden jeg ikke kjenner noen som spør flere ganger i uken! ;D)

Jeg pleier å svare at vi har det fint som vi har det, tar en om vi får en, og klarer oss utmerket som vi har det uten, om det ikke kommer en deisende..;) Blir det masing utover det henviser jeg til at vi har hatt den samtalen her før, og godt kan ta neste tema :)

Men du har helt fra starten vært veldig tydelig på at dere ikke har så lett for å få barn? Virker som folk lar en være mer i fred om dette er bekreftet.

Jeg har nemlig ofte følt at det er nettopp dette de forøker å grave frem. At de ønsker å få meg til å fortelle at jeg ikke kan få barn, at jeg er ufrivillig barnløs.

Kanskje de hadde holdt kjeft om jeg sa jeg ikke kunne få barn? Hehe, nesten litt fristende å teste det ut.

Det er nærmest sosialt uakseptabelt å ikke ønske barn. Folk stempler deg som sær og egoistisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...