Gå til innhold

Haster! Bunadsskjorte og bunadssko

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Du har så rett så rett i det!

Hun var her jo rett etter påska, men forsvant hjem igjen dagen etter jeg kom fra Madagskar, før jeg i det hele tatt fikk tenkt tanken på bunadene...

Men må jo innrømme at jeg savner hennes evner og kompetanse akkurat nå da... I morgen kveld blir det skikkelig husflidheim her tenker jeg - med stryking og evt festing av hemper og evt flytting av noen sømmer...

Jeg regnet med at eldstemann ville gå i dress i år - men neida, han ville være eneste gutt på 7. trinn i bunad, og gå med dusken foran med fanen.

''Hun var her jo rett etter påska, men forsvant hjem igjen dagen etter jeg kom fra Madagskar, før jeg i det hele tatt fikk tenkt tanken på bunadene...''

Så da far skulle stelle hjemme ringte han sporenstreks til sin mor for hjelp? :P

Fortsetter under...

''Hun var her jo rett etter påska, men forsvant hjem igjen dagen etter jeg kom fra Madagskar, før jeg i det hele tatt fikk tenkt tanken på bunadene...''

Så da far skulle stelle hjemme ringte han sporenstreks til sin mor for hjelp? :P

''Så da far skulle stelle hjemme ringte han sporenstreks til sin mor for hjelp? :P''

Evt. at mor kom ubedt fordi hun ikke trodde at sin egen sønn klarte å ta seg av sine egne barn og sitt eget hus i noen dager? Jeg tenkte i samme baner som deg. :o)

Gjest prust

''Så da far skulle stelle hjemme ringte han sporenstreks til sin mor for hjelp? :P''

Tja...

Han hadde tre dager hjemme med ungene før han dro på påskeferie med dem - til mora. Det pleier vi altså, og er tradisjon for ungene med påskeferie på Vestlandet. Første påskedag dro de sørover igjen, sammen med bestemor. Vet ikke helt hvem som foreslo det, for det ble jo litt lenge for dem å være sammen da - to hele uker. Jeg tror jo hun hadde lyst til å være med hjem, for hun hadde ikke vært hos oss siden i høst da.

Men det er klart det var praktisk å ha henne der og hjelpe med unger og hus - særlig fordi mannen min hadde en skade i bein og ribbein etter et fall i påska.

Jeg trodde hun skulle være med hjem til oss bla.a for å feire 70 års dagen to dager etter at jeg var kommet hjem, men hun forsvant før vi fikk feiret den...

Gjest prust

Evt. at mor kom ubedt fordi hun ikke trodde at sin egen sønn klarte å ta seg av sine egne barn og sitt eget hus i noen dager? Jeg tenkte i samme baner som deg. :o)

Hun kom nok ikke ubedt, men det kan godt være at hun foreslo at hun skulle være med hjem og hjelpe til med hus og unger. Hun er jo fantastisk når det gjelder tøy, husarbeid og matlaging da - og er jo veldig glad i å hjelpe.

Hun kom nok ikke ubedt, men det kan godt være at hun foreslo at hun skulle være med hjem og hjelpe til med hus og unger. Hun er jo fantastisk når det gjelder tøy, husarbeid og matlaging da - og er jo veldig glad i å hjelpe.

Vi bare erter deg litt, Prust. :o)

''Evt. at mor kom ubedt fordi hun ikke trodde at sin egen sønn klarte å ta seg av sine egne barn og sitt eget hus i noen dager? Jeg tenkte i samme baner som deg. :o)''

Hva med en litt mer human forståelsesramme; hva er merkelig med at en bestemor ønsker å tilbringe tid sammen med sine barnebarn og sin sønn?

Annonse

''Hun kom nok ikke ubedt, men det kan godt være at hun foreslo at hun skulle være med hjem og hjelpe til med hus og unger. Hun er jo fantastisk når det gjelder tøy, husarbeid og matlaging da - og er jo veldig glad i å hjelpe.''

Det må da ha vært en ideell løsning for alle parter at hun var hos dem da du var bortreist. Hun fikk vært sammen med barnebarna, sin sønn og fikk samtidig hjulpet til :-)

''Det er tidsklemme deluxe, for vår skole går sent i toget, og innen jeg kan dra inn til byen, er det komplette kaos i gang for lengst.''

Prøv å ha to unger som går omtrent i hver sin ende av toget og har oppmøte med en times mellomrom...

Vi busser til og fra Midtbyen og siden vi går på bussen mer eller mindre på endeholdeplassen så funker det fint. :o) Men vi må beregne god tid ja - nytter ikke å beregne 20 min! Undres på om de setter opp i nærheten av nok busser i morgenrushet i år? Senere på dagen er det null problem, men AtB må da skjønne at det trengst mange ganger flere busser enn normalt fra 8:30-10?! I alle fall på vår rute og antagelig på din også.

''Prøv å ha to unger som går omtrent i hver sin ende av toget og har oppmøte med en times mellomrom...''

Den største klarer seg vel fint selv? Det verste for oss, er at oppmøtet på skolen er så sent i år, først kl 09. Men jeg får ta 2-hjulingen inn til byen, da, om det blir krise.

AtB kjører lørdagsrute fra 08:30 + noen ekstrabusser:

https://www.atb.no/helligdag-hoeytidsdag/category426.html

Gjest prust

''Evt. at mor kom ubedt fordi hun ikke trodde at sin egen sønn klarte å ta seg av sine egne barn og sitt eget hus i noen dager? Jeg tenkte i samme baner som deg. :o)''

Hva med en litt mer human forståelsesramme; hva er merkelig med at en bestemor ønsker å tilbringe tid sammen med sine barnebarn og sin sønn?

Takk :-)

Ja, hun ønsker jo faktisk tid sammen med oss, og vi ønsker å ha tid sammen med henne - bare ikek for mye om gangen. Hun synes det er veldig trist at vi bor såpass langt unna, og frem til for et par år siden, kom hun veldig ofte over fjellet og besøkte oss og hjalp til. Nå er hun ikke så sprek lenger og kommer ikke mer enn 2-3 ganger pr år.

Så det er helt fint det for alle parter at hun kommer og er sammen med sønn og barnebarn. Men akkurat denne gangen ble det litt mye med først en ukes feride sammen og så en uke sammen her hos oss.

''Prøv å ha to unger som går omtrent i hver sin ende av toget og har oppmøte med en times mellomrom...''

Den største klarer seg vel fint selv? Det verste for oss, er at oppmøtet på skolen er så sent i år, først kl 09. Men jeg får ta 2-hjulingen inn til byen, da, om det blir krise.

AtB kjører lørdagsrute fra 08:30 + noen ekstrabusser:

https://www.atb.no/helligdag-hoeytidsdag/category426.html

''AtB kjører lørdagsrute fra 08:30 + noen ekstrabusser:''

Men det er ikke nok busser pr. avgang om morgenen. Vi går jo på mer eller mindre på endeholdeplassen, man skal ikke mange holdeplassene avsted før det er så fullt at folk ikke kommer på. Spesielt når man er så optimistisk at man tror man skal komme på med barnevogn...

Gjest Kayia

Det ordnet seg med både sko og skjorte :-)

Men stress blir det i morgen for oss og. Skoletoget begynner å gå klokka 9 i byen, og vi må vel være der halv ni tror jeg. Må opp halv syv, spise forkost, stelle alle og være klare til å gå litt før åtte.

Det er et vanvittig rush inn til byen, så det er kamp om parkeringsplassene. Så leverer vi fra oss barna, og så er det jo koselig å se dem i toget da :-) Litt rusletur i byen etter toget, deretter hjemom, så bort på skolen halv to et par timer, så hjem og spise, og så til byen igjen klokka 17 for å se borgertoget.

Pst. Høres litt ut som du skal lytte til ditt eget råd... stress ned.... ;-)

Annonse

Gjest Elextra

Tja...

Han hadde tre dager hjemme med ungene før han dro på påskeferie med dem - til mora. Det pleier vi altså, og er tradisjon for ungene med påskeferie på Vestlandet. Første påskedag dro de sørover igjen, sammen med bestemor. Vet ikke helt hvem som foreslo det, for det ble jo litt lenge for dem å være sammen da - to hele uker. Jeg tror jo hun hadde lyst til å være med hjem, for hun hadde ikke vært hos oss siden i høst da.

Men det er klart det var praktisk å ha henne der og hjelpe med unger og hus - særlig fordi mannen min hadde en skade i bein og ribbein etter et fall i påska.

Jeg trodde hun skulle være med hjem til oss bla.a for å feire 70 års dagen to dager etter at jeg var kommet hjem, men hun forsvant før vi fikk feiret den...

''Tja...

Men det er klart det var praktisk å ha henne der og hjelpe med unger og hus - særlig fordi mannen min hadde en skade i bein og ribbein etter et fall i påska.''

Jada, skjønner det finnes mange gode grunner til å ha mor på besøk :). Men det er bare veldig typisk at mødre (evt. fedre) trår til når far er alene. Min mor og svigermor er på mange måter ganske moderne, men utrolig hvordan de trår til med hjelp de gangene jeg er bortreist noen hverdager. Mannen min er vel så mye borte, og jeg har like travel jobb, men de tenker ikke at jeg kan ha behov for hjelp på samme måten.

Gjest prust

''Tja...

Men det er klart det var praktisk å ha henne der og hjelpe med unger og hus - særlig fordi mannen min hadde en skade i bein og ribbein etter et fall i påska.''

Jada, skjønner det finnes mange gode grunner til å ha mor på besøk :). Men det er bare veldig typisk at mødre (evt. fedre) trår til når far er alene. Min mor og svigermor er på mange måter ganske moderne, men utrolig hvordan de trår til med hjelp de gangene jeg er bortreist noen hverdager. Mannen min er vel så mye borte, og jeg har like travel jobb, men de tenker ikke at jeg kan ha behov for hjelp på samme måten.

Min mor har faktisk kommet og hjulpet mange ganger de gangene mannen min har vært bortreist, og jeg trengte noen ekstra voksne hender for å få hverdagen i hop. Hun kom ikke og overanttet og var i mange dager - men kom gjerne og hentet i barnehagen, laget middag - eller kjørte til trening/aktiviteter osv.

Nå er ungene så store at de fint kan være alene, men min mor kommer gjerne og hjelper til litt hvis vi trenger det - altså at jeg og får avlastning.

At ikke svigermor kom over fjellet og hjalp meg når mannen min var bortreist, var egentlig helt OK - hyggeligere for alle at han også er hjemme når hun er hos oss.

Men nå reiser vi nesten igneting i jobben, verken mannen min eller jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...