Gå til innhold

Gjelder ikke vanlig høflighet ovenfor overvekt?

Anbefalte innlegg

Gjest Bollameg

Jeg er overvektig og har stor mage. Den ser faktisk enda større ut enn den i virkeligheten er fordi jeg er veldig svai i ryggen, og på den maten skyver maven ut.

Jeg nærmer meg 50, allikevel opplever jeg stadig vekk kommentarer om magen og overvekten.

Etter å ha vært sylslank nesten hele livet, fikk jeg lavt stoffskifte og gikk raskt opp i vekt.

De mest velmenende spør hvor lenge jeg har igjen før jeg skal føde. Jeg har blitt klappet på magen osv. dette er jo ikke noe gøy når jeg ikke er gravid.

Synes det er rart at folk buser ut med slike ting uten å vite, iallfall når jeg nærmer meg 50 og minste barnet mitt er 22 år.

Andre føler visst det er deres plikt å fortelle meg hvor tynn jeg var og at jeg nå har lagt på meg litt for mye. De sier ting som. Du trengte å legge på deg, men nå har du lagt på deg for mye vel.

Hvorfor er folk så opptatt av vekt? og fremfor alt min vekt. Det er vel mitt problem.

Fortsetter under...

Gjest Guroen

Utrolig irriterende og sårende ja. Folk eier ikke skam! Tror mange av dem har sine egne skavanker de går å irriterer seg over og så føler de seg bedre ved å påpeke det som de ikke finner perfekt hos andre. Uansett er det en stor uting og jeg skjems på disse folka sine vegne..

Hva med å si til den personen som slenger, at feks du og ei venninne satt å diskuterte dette fenomenet med at folk driver å kommenterer negativt om utseende direkte til hverandre og at dere kom fram til at dere syns det var snodig at folk faktisk syns dette er ok?

Så får du bare håpe at denne personen du sier dette til, føler seg truffet og passe teit etterpå ;)

Folk legger merke til og kommenterer mye annet også, men jeg tror kanskje dere som er overvektige legger mest merke til kommentarer som går på vekt?

Hår er en annen ting det er lov å mene det meste om, virker det som. Jeg kjenner ei som har brusete hår som omtrent ikke lar seg forme uansett egeninnsats. Hun får høre at hun ser ustelt ut, men jeg tror hun er den jeg kjenner som bruker mest tid på håret sitt. Hud kommenteres også. Jeg får litt vondt når jeg ser tenåringen krympe seg fordi voksne folk buser rett på og blander seg i kviseproblemet hun har brukt mye tid på å prøve å skjule. Folk kommenterer alt mulig uperfekt de regner med er mulig å fikse til det bedre. Jeg skjønner det oppleves sårende, men jeg er ikke så sikker på at slik kommentering gjelder overvekt i større grad enn andre ting.

Si fra! Si at du ikke har bedt om slike kommentarer, og at de sårer deg. Det har de fortjent å få høre rett ut.

Gjest dem der feiler noget

Herlighet hva slags frekke folk er det du omgås, det er ikke normalt å drive og kommentere magen til folk - så de hører i det minste. Jeg har en bestemor som kan finne på å si sånt, jeg har selv svai rygg og stor mage (ser større ut pga svaien), og hun kommenterer det... men hun vet ikke bedre. Andre vet bedre og sier ingenting.

Det er mer at de som er tynne får høre det, nei nå må du spise jenta mi, nå må du ikke bli tynnere... du ser jo ut som en flis.

Annonse

''Hvorfor er folk så opptatt av vekt? og fremfor alt min vekt. Det er vel mitt problem.''

I alle dager, opplever du dette ofte? Er det fra folk du kjenner eller fremmede?

Jeg har aldri vært vitne til slike kommentarer heldigvis, unntatt fra min eldste datter som kom i prat med en fremmed, overvektig mann i bar overkropp på et bytorg en varm sommerdag og spurte etter ei stund: "Men joffor har du pupper, du som er mann?". Mannen blei veldig lei seg. Dattera mi var da 4 år gammel, og jeg håper og tror at ho aldri har kommentert på andres vekt eller utseende etter dette..

Det sagt, tviler jeg ikke på at du opplever slike kommentarer. Kommer de fra familie / nære venner, er det kanskje kamuflert som "velmeint" og "omsorg", men det hjelper ikke. Støtter 'ekte nick' og 'Sør' sin tilnærmingsmåte, og prøv å tenke at det sier mest om kommentatorene ;)

Gjest Pilka

De som tror det er greit å kommentere andres overvekt er ofte overvektige selv. Jeg diskuterer aldri min overvekt og ønsker ikke å gjøre det med andre overvektige. Synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal bli kvitt slike diskusjoner om "mine spiseforstyrrelser" osv. Hvor har de menneskene det fra at jeg har spiseforstyrrelser? Jeg har ikke sagt noe om det.

Annonse

Gjest Pilka

Folk legger merke til og kommenterer mye annet også, men jeg tror kanskje dere som er overvektige legger mest merke til kommentarer som går på vekt?

Hår er en annen ting det er lov å mene det meste om, virker det som. Jeg kjenner ei som har brusete hår som omtrent ikke lar seg forme uansett egeninnsats. Hun får høre at hun ser ustelt ut, men jeg tror hun er den jeg kjenner som bruker mest tid på håret sitt. Hud kommenteres også. Jeg får litt vondt når jeg ser tenåringen krympe seg fordi voksne folk buser rett på og blander seg i kviseproblemet hun har brukt mye tid på å prøve å skjule. Folk kommenterer alt mulig uperfekt de regner med er mulig å fikse til det bedre. Jeg skjønner det oppleves sårende, men jeg er ikke så sikker på at slik kommentering gjelder overvekt i større grad enn andre ting.

Si fra! Si at du ikke har bedt om slike kommentarer, og at de sårer deg. Det har de fortjent å få høre rett ut.

Vi som er overvektige er følsomme overfor kommentarer som går på vekt, og for min del er det noe helt annet å høre kommentarer om håret på meg (som jeg får innimellom) og å kommentarer om min overvekt. Å diskutere og kommentere andres overvekt er mangel på folkeskikk, uhøflig, frekt og uforskammet. Vedkommendes vekt har ingenting med det å gjøre. Jeg er ikke mer berettiget til å kommentere magen til andre enn de som er slanke.

Gjest Bollameg

Takk til dere som har svart meg. De fleste kommentarene kommer fra folk som tror jeg er gravid. Og de mener det jo godt, men det er jammen ikke noe hyggelig å bli klappet på magen og gratulert når man ikke er gravid.

Det er for meg mer tankeløshet, jeg tror jeg hadde vært litt forsiktig når vi snakker om en dame som tross alt er nesten 50. Jeg ser nok en del år yngre ut, men de som kjenner meg og kommenterer vet jo alderen min.

De andre kommentarene kommer fra nær familie og venner. Min egen mor som selv er overvektig elsker å påpeke og kommentere min mage og overvekt. Jeg tror det er for å hevde seg selv litt.

Men hun er nok blind for egen vekt, hun har nok mye høyere bmi enn meg, og det er fra henne jeg har arvet genene for stor mage.

Tror hun liker å holde på slik, og det er viktig for henne at jeg også er tykk, og helst tykkere enn henne.

Har snakket til henne mange ganger. Sist jeg var der ville hun gi meg en bluse hun selv hadde fått, men la til at hun ikke trodde den ville passe meg, enda den var alt for stor for henne. Den var selvfølgelig alt for stor for meg også.

venner, ja det ser ut til at ett par av dem ser det som sin oppgave å belære meg om mat og vekt, og passer på og kommentere både mage og vekt ofte.

Jeg vet godt at tynne også får kommentarer. Jeg har vært undervektig i store deler av livet mitt, før jeg fikk problemer meg stoffskiftet. Og da var kommentarene ofte.. så tynn og blek du er, er du ikke riktig frisk. osv.. Fatter ikke at folk er så innamre opptatt av vekt og kropp, hos både seg selv og andre.

Gjest Oksen Ferdinand

Jeg blir målløs av slikt!!!!!! Finner rett og slett ikke ord som beskriver slik oppførsel.

Har gitt opp å reagere,skaper bare problemer.Har svelget det i meg i snart 30 år nå.Er det ungdommer,klarer jeg jo ikke å ta de igjen i allefall når de løper.

150 kg 186 cm

Gjest Oksen Ferdinand

Jeg blir målløs av slikt!!!!!! Finner rett og slett ikke ord som beskriver slik oppførsel.

Har gitt opp å reagere,skaper bare problemer.Har svelget det i meg i snart 30 år nå.Er det ungdommer,klarer jeg jo ikke å ta de igjen i allefall når de løper.

150 kg 186 cm

trollemor;o)

150 kg 186 cm

Vet du, jeg trodde virkelig ikke at det fantes folk som slengte med leppa til andre som har litt mer kilo på seg. Jeg skjønner ikke med min beste evne å forstå at mennesker kan være så vanvittig vonde og dumme.

Jeg vet at de som er tynne får høre det, men det syns jeg heller ikke noe om.

Gjest ta tilbake lørdagen

Folk er frekke!!! :-(

Når det er sagt, så synes er det er trist å se at mange barn er overvektige i dagens samfunn. Tykke foreldre med fleskete barn. Huff, det er ikke bra. Det er kosthold og livsstil det dreier seg om når unger drasser rundt på 15 kg for mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...