Gå til innhold

Redd

Gjest grubler og er redd

Anbefalte innlegg

Gjest grubler og er redd

Er blitt så redd for at det finnes et helvete hvor folk blir pint og plaget hvert sekund i all evighet. Har sett noen skremmende videoer på Youtube om emnet.

Jeg vet at noen har "avskaffet" teorien om helvete. Men tenk om det likevel er sant?

Jeg vet at Jesus kan stenge den utgangen på livet for den som tror på ham, tar imot ham og får tilgivelse for sine synder. Men ifølge de videoene så er det tydeligvis ikke nok. Blant annet kommer folk som røyker til helvete, selv om de er frelst. Jeg er dritredd! Tenk om det er sant! :(

Noen kristne her som kan oppklare (og forhåpentligvis) berolige meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379472-redd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest veldig synd :(

Jeg syns du bør slutte å høre på slike ting,

det finnes ikke helvete. Hvis du leser historien,

så ble helvete oppfunnet for å skremme folk til å å vende seg til den kristne tro.

I det gamle romerriket trengte man noe som gav makt,

og presterskapet ble mektige... Folk turte ikke annet.

De ble drept - og de ble truet med helvete, om de ikke sa ja til den kristne tro....

som dog også innebar å gi en del av sine penger til kirken.

Joda, jeg tror på Gud og Jesus jeg, men jeg har min egen tro...

skremselspropaganda har jeg ingenting for.

Gud er god og passer på oss, og det er viktig å gjøre gode gjerninger og være snill mot sine medmennesker... men om du har en synd eller to, betyr ikke det at du vil brenne i helvete.

Jeg mener at helvete finnes på jord, se bare hvor mye ondskap som bor i oss....

Husker da jeg var liten og kom hjem fra søndagsskole, jeg gråt hele veien hjem pga tantene der hadde fortalt om helvete :( livredd var jeg....

Syns det er synd at kristne folk skal skremme hverandre med helvete.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379472-redd/#findComment-3340420
Del på andre sider

Gjest trygghet

Du ber om svar fra kristne, og da syns jeg det blir tullete at ikke-kristne svarer deg, for de tror jo ikke på noe liv etter dødren uansett.

Jeg tror Gud har viktigere ting å være opptatt av, enn om mennesker røyker eller ikke. Kan hende Gud vil være mer opptatt av om man har en god holdning til sine medmennesker, med bl.a. respekt og toleranse, kjærlighet og ikke fordømme hverandre? De fleste kristne jeg kjenner, vil nok helle mer til en sånn tankegang.

Når det gjelder å komme til helvete, så ser vel kristen tro slik på det, at "den som tror, skal leve selv om han dør". Altså at det å tro på Gud (Jesus) er det som frelser. Husk også at man må ikke tro "mye", det er den man tror på som er stor...

Det sies også at helvete er fravær av Gud, og himmel er nærvær av Gud. Slik at man velger det man selv ønsker - de som velger å ikke tro, har dermed valgt.

I den katolske kirke (som jeg har tilhørighet til) deler man ikke opp folk så mye i kristne versus ikke kristne, men velger å bruke den mer inkluderende betegnelsen "mennesker av god vilje".

Hvis du har mye tvil og anfektelser rundt dette temaet, syns jeg du skulle snakke med en prest, feks i din lokale kirke. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379472-redd/#findComment-3340443
Del på andre sider

Du ber om svar fra kristne, og da syns jeg det blir tullete at ikke-kristne svarer deg, for de tror jo ikke på noe liv etter dødren uansett.

Jeg tror Gud har viktigere ting å være opptatt av, enn om mennesker røyker eller ikke. Kan hende Gud vil være mer opptatt av om man har en god holdning til sine medmennesker, med bl.a. respekt og toleranse, kjærlighet og ikke fordømme hverandre? De fleste kristne jeg kjenner, vil nok helle mer til en sånn tankegang.

Når det gjelder å komme til helvete, så ser vel kristen tro slik på det, at "den som tror, skal leve selv om han dør". Altså at det å tro på Gud (Jesus) er det som frelser. Husk også at man må ikke tro "mye", det er den man tror på som er stor...

Det sies også at helvete er fravær av Gud, og himmel er nærvær av Gud. Slik at man velger det man selv ønsker - de som velger å ikke tro, har dermed valgt.

I den katolske kirke (som jeg har tilhørighet til) deler man ikke opp folk så mye i kristne versus ikke kristne, men velger å bruke den mer inkluderende betegnelsen "mennesker av god vilje".

Hvis du har mye tvil og anfektelser rundt dette temaet, syns jeg du skulle snakke med en prest, feks i din lokale kirke. Lykke til!

''Blant annet kommer folk som røyker til helvete, selv om de er frelst. ''

Det er i hvert fall ikke sant. Det er troen som teller. Røyking og andre gjerninger som ikke er øverst på kvalitetstoppen, kan man få tilgivelse for. Såpass kristen oppdragelse har jeg fått, at det er jeg helt sikker på.

Ellers er det svært mange teologer som mener at helveteteorien stemmer dårlig med budskapet om en god Gud.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379472-redd/#findComment-3340464
Del på andre sider

Annonse

Beklager at svaret kom til deg, det var ikke meningen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379472-redd/#findComment-3340466
Del på andre sider

''Jeg er ikke kristen, men kan berolige deg med at det er bare tull og oppsinn fra ende til annen. :o)''

Hehe, det var nok betryggende ;-)

''Hehe, det var nok betryggende ;-)''

Men det er jo sant. :o) Og det er da ikke så mange år siden den katolske kirken fastslo at helvete ikke finnes - om jeg ikke husker aldeles feil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379472-redd/#findComment-3340619
Del på andre sider

Annonse

Gjest grubler, men ikke fullt så redd lenger

Joda, enig med deg, men tviler fortsatt på at trådstarter er overbevist :-P

Overbevist og overbevist... Jeg slapper iallefall mer av i forhold til det nå. Spesielt Dorthes svar til meg over her, beroliget meg mye. Når hun viste til Wikipedia med en forklaring, så forstår jeg bedre. Tror jeg. ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379472-redd/#findComment-3340760
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...