Gå til innhold

Dusjer barna etter gymmen?

Anbefalte innlegg

Gjest trådstarter

Apropos hygiene på skoler:

Pleier ungene deres å dusje etter gymtimene, og pleier lærerne å oppmuntre til at de gjør det? Hos oss nekter læreren å oppmuntre til det, pga det er ikke lov å kreve det lenger. Vi er klar over at man ikke kan kreve det etter loven, men vi foreldre vil gjerne at læreren oppmuntrer barna til det likevel.

Vi har en i 4.klasse og en i 5.klasse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379474-dusjer-barna-etter-gymmen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gutt 5 trinn

Mine dusjer ikke etter gym såvidt jeg vet. På barneskolen fordi de ikke har hatt dusjmuligheter på lenge pga oppussing, på ungdomsskolen fordi han har gym i siste time og sykler rett hjem etterpå.

Her (Trondheim) begynte de å dusje etter gym i 5 trinn. Tror det bare er en kattvask :-) men bedre enn ingen vask :-)

Tredjeklassen sønnen min går i begynte å dusje etter gymtimene nå etter nyttår. Har ikke hørt noe om at noen har nektet, men jeg vet ikke om har fått meg seg at det er mulig å protestere. Vi fikk et brev om at de måtte ta med håndkle og såpe, og mer ble ikke sagt om den saken. De dusjer, og så ferdig med det:)

Annonse

Gjest prust

Har en i 7., ei i 5. og ei i 2. De dusjer fra og med 3. klasse. Så vidt jeg har forstått, så dusjer alle i klassen til de to eldste, men hun i 5. fortalte at to av jentene dusjer i lærerdusjen (sikkert pga mensen eller at de er kommet lenger i utviklingen ellers enn de andre)

Annonse

Gjest overhygienisk eller?

Spørs hvilken time de har det, er det første timen og de skal være på skolen noen timer etter bør det være en selvfølge at de dusjer. Er det siste timene og de skal rett hjem etterpå, kan de ikke kreve det, da kan de heller dusje hjemme.

Man er ikke skitten om man er svett etter trening,

ren svette lukter ikke og er heller ikke full av basselusker.

Det er først når svetten blir liggende på kroppen over lengre tid,

og det kommer ny svette på at det begynner å stinke :)

Om de ikke vil dusje, så kan de ta seg en kattevask, vaske seg litt under armene og der de blir mest svett, spraye litt deo under armene og ha på seg rene klær, og heller ta en skikkelig dusj når de kommer hjem.

Hos oss begynte de med dusjing i 4. klasse. Alle må dusje, hvis ikke må de ha med melding.

Man kan ikke kreve at barn skal dusje etter gym, men man skal selvsagt oppmuntre til det og forklare dem det hygieniske aspektet. Men skolen har ikke rett til å tvinge elevene til det. :)

I 4. klasse oppfordrer læreren, men i følge mitt barn er det svært få som dusjer allikevel. De har gym først på dagen og dermed lukter klasserommet deretter resten av dagen. Noen dusjer bare håndklet sitt (fortsatt i følge mitt barn), så det er nok flere foreldre enn jeg som oppfordrer til dusj...!

Ungdomsskoleelveen mine dusjer etter gym, og der tror jeg de fleste gjør det samme.

Jeg har hatt barn i grunnskolen over en periode på snart 20 år, og praksis har vært at elevene dusjer etter gym f.o.m. 4. klasse. Har aldri opplevd at dette har vært et kontroversielt tema eller oppe til diskusjon.

Det er ikke _pålagt_ å dusje, men det er nok en sterk forventning til det som ikke elevene har stilt spørsmål ved (meg bekjent). Eksempelvis kan det stå på ukeplanen "Husk håndkle!" og "Det er ikke tid til hårvask og føning etter gymmen!".

Om det har vært et tema eller noen har blitt "fritatt" har det tydeligvis blitt løst på en diskret måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...