Gå til innhold

Tente på seg selv

Anbefalte innlegg

Gjest Vondt å se på

Er grusomt å se på video av mannen som tente på seg selv foran tinghuset i dag. Reagerte også på hvordan politi først reagerte. han gikk bort til 2 politi først og sa tydeligvis noe imens han brant men politiet bare kikket på han. De reagerte ikke før han prøvde å komme seg gjennom sperringene. Bør ikke politi reagere tvert når noen står i flammer foran deg? Er de ikke trent på dette? Uansett så er det vondt å tenke på at noen lider sånn at de vil tenne på seg selv

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379481-tente-p%C3%A5-seg-selv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Jeg så også filmen. Den politimannen han først gikk bort til, ringte jo andre og varslet. Det er klart at de måtte ha flere folk, slik at de både kunne ta seg av denne mannen, samtidig som de måtte holde på sperringene inn til tinghuset.

Jeg synes politiet gjorde en god jobb her. De fikk ham til å ta av seg lue og jakke, kvele flammene, og kjøle ham ned med vann. Samtidig ringte de ambulanse, holdt folk unna og passet på sperringene.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes det er påfallende at en retter sin oppmerksomhet mot politiet i stedet for mannen selv.

Dette gjorde han med fullt overlegg. Ansvaret for egenskade og de utgifter han påfører samfunnet ligger utelukkende på han selv.

Gjest Vondt å se på

Jeg så også filmen. Den politimannen han først gikk bort til, ringte jo andre og varslet. Det er klart at de måtte ha flere folk, slik at de både kunne ta seg av denne mannen, samtidig som de måtte holde på sperringene inn til tinghuset.

Jeg synes politiet gjorde en god jobb her. De fikk ham til å ta av seg lue og jakke, kvele flammene, og kjøle ham ned med vann. Samtidig ringte de ambulanse, holdt folk unna og passet på sperringene.

Jo de gjorde en bra jobb men synes kansje de skulle reagert med en gang han kom gående

Jo de gjorde en bra jobb men synes kansje de skulle reagert med en gang han kom gående

Han gikk forbi flere privatpersoner også, skal vi ikke forvente at de skulle ha gjort noe? Det er tross alt ikke mange sekundene det tar før politiet reagerer... det er mannen som skal ha kritikken her, ikke politiet!!

Annonse

Gjest Kayia

Jeg har ikke sett noen video av dette, men tenker at når noen tenner på seg selv med vilje er ståa såpass at det kanskje er klokt å ta noen forhåndsregler. Han som sitter på andre siden av døren til tinghuset var feks tungt bevæpnet for et år siden, så for min del har jeg full forståelse for at politiet ønsker oversikt over situasjonen (evt tilkalle psykiatisk personell).

Gjest Vondt å se på

Jeg synes det er påfallende at en retter sin oppmerksomhet mot politiet i stedet for mannen selv.

Dette gjorde han med fullt overlegg. Ansvaret for egenskade og de utgifter han påfører samfunnet ligger utelukkende på han selv.

Jeg synes synd på uansett

Jeg synes synd på uansett

Det er klart at en mann som går til det skrittet å tenne på seg selv, for så å be politiet om å være så snill å skyte seg, er en mann det er synd på.

Men det er likevel han som er ansvarlig for denne handlingen, og det blir feil å skyve ansvaret over på politiet - som i ærlighetens navn reagerte i løpet av sekunder!

Han gikk forbi flere privatpersoner også, skal vi ikke forvente at de skulle ha gjort noe? Det er tross alt ikke mange sekundene det tar før politiet reagerer... det er mannen som skal ha kritikken her, ikke politiet!!

Her går det an å ha to tanker i hodet samtidig.

Hvis han ikke er psykotisk, så er selvsagt mannen ansvarlig for det han har gjort.

Politiet er ansvarlig for å gjøre jobben sin, og å reagere raskt på slike ting.

Begge bør vurderes separat.

Med vennlig hilsen

Det er klart at en mann som går til det skrittet å tenne på seg selv, for så å be politiet om å være så snill å skyte seg, er en mann det er synd på.

Men det er likevel han som er ansvarlig for denne handlingen, og det blir feil å skyve ansvaret over på politiet - som i ærlighetens navn reagerte i løpet av sekunder!

''Men det er likevel han som er ansvarlig for denne handlingen''

Han kan være syk og utilregnelig.

Ærlig talt. Han kan da være både psykotisk og utilregnelig.

Her går det an å ha to tanker i hodet samtidig.

Hvis han ikke er psykotisk, så er selvsagt mannen ansvarlig for det han har gjort.

Politiet er ansvarlig for å gjøre jobben sin, og å reagere raskt på slike ting.

Begge bør vurderes separat.

Med vennlig hilsen

Enig!

Det er liksom som om politiet ALDRI skal ha kritikk, og det skal de jo.

Siden de har så mye makt (og så mye blind tillitt) i folket, er det særdeles viktig at de er skjerpa i jobben sin. Jeg synes ikke politiet har rett på spesielt mye feilmargargin, hvertfall ikke MER enn andre, det ligger liksom en del i sakens natur.

Annonse

Enig!

Siden de har så mye makt (og så mye blind tillitt) i folket, er det særdeles viktig at de er skjerpa i jobben sin. Jeg synes ikke politiet har rett på spesielt mye feilmargargin, hvertfall ikke MER enn andre, det ligger liksom en del i sakens natur.

Hei,

Jeg tror politiet har en ekstremt vanskelig jobb, og jeg er ikke en av dem som kritiserer dem for "lang tid" på 22/7.

Men jeg er enig i at å ha en så betrodd stilling, med så mye makt, krever veldig mye "redelighet", og også aksept for granskning. Men også politiet skal ha lov til å gjøre feil.

Med vennlig hilsen

Hei,

Jeg tror politiet har en ekstremt vanskelig jobb, og jeg er ikke en av dem som kritiserer dem for "lang tid" på 22/7.

Men jeg er enig i at å ha en så betrodd stilling, med så mye makt, krever veldig mye "redelighet", og også aksept for granskning. Men også politiet skal ha lov til å gjøre feil.

Med vennlig hilsen

Selvsagt. Men de skal måtte gå i feilene sine, like mye, om ikke MER enn andre med mindre konsekvensfrembringende yrker, og ikke mindre, slik både prinsipp og praksis er i dag.

Nå tenker jeg ikke spesielt på Utøya, jeg vet at de ble skarpt kritisert av mange der, men jeg har ikke innsikt nok her til å ta noen form for bombastisk stilling i det tilfellet, men genrelt.

Jeg mener at det er en del holdninger til politi (At politet alltid er good guys, er immune mot kritikk, har spesialover etc) som lett korrumperer politiet, og at man ikke har råd til dette som samfunn. En burde ha en gjennomgående samfunnsdiskusjon om politiets oppgaver, holdninger og prioriteringer, og om folks automatiske holdniger til politiet. Det er helt utrolig nødvendig. Tror jeg. Om noe malplassert akkurat i denne tråden, jeg bare slang meg inn..;)

Selvsagt. Men de skal måtte gå i feilene sine, like mye, om ikke MER enn andre med mindre konsekvensfrembringende yrker, og ikke mindre, slik både prinsipp og praksis er i dag.

Nå tenker jeg ikke spesielt på Utøya, jeg vet at de ble skarpt kritisert av mange der, men jeg har ikke innsikt nok her til å ta noen form for bombastisk stilling i det tilfellet, men genrelt.

Jeg mener at det er en del holdninger til politi (At politet alltid er good guys, er immune mot kritikk, har spesialover etc) som lett korrumperer politiet, og at man ikke har råd til dette som samfunn. En burde ha en gjennomgående samfunnsdiskusjon om politiets oppgaver, holdninger og prioriteringer, og om folks automatiske holdniger til politiet. Det er helt utrolig nødvendig. Tror jeg. Om noe malplassert akkurat i denne tråden, jeg bare slang meg inn..;)

Jeg er helt enig med deg der.

Og det samme gjelder, for øvrig, resten av rettssystemet.

Med vennlig hilsen

''Men det er likevel han som er ansvarlig for denne handlingen''

Han kan være syk og utilregnelig.

Ja, for all del, men det er ikke politiets skyld. Jeg har sett TV-bildene, politiet reagerer da raskt. Jeg regner med at de også har sine forholdsregler - i forhold til bombe bl.a. Kanskje forståelig om de var litt tilbakeholdne, og som jeg har sagt før, de reagerte da innen sekunder...

Enig!

''Det er liksom som om politiet ALDRI skal ha kritikk, og det skal de jo.''

Men nå snakker jeg om _dette_ tilfellet, og jeg kan ikke se at politiet reagerte spesielt seint på dette. Det er snakk om sekunder, jeg regner med at (selv politiet) trenger bittelitt tid før hjernen klarer å oppfatte hva som faktisk skjer der - det er snakk om sekunder før de kaster seg over mannen...At politiet ikke skal kritiseres, er ikke min mening selv om jeg synes at det er feilrettet kritikk i denne saken.

''Det er liksom som om politiet ALDRI skal ha kritikk, og det skal de jo.''

Men nå snakker jeg om _dette_ tilfellet, og jeg kan ikke se at politiet reagerte spesielt seint på dette. Det er snakk om sekunder, jeg regner med at (selv politiet) trenger bittelitt tid før hjernen klarer å oppfatte hva som faktisk skjer der - det er snakk om sekunder før de kaster seg over mannen...At politiet ikke skal kritiseres, er ikke min mening selv om jeg synes at det er feilrettet kritikk i denne saken.

Jeg snakka egentlig generelt :) Så en anledning til å skyte inn at det synes jeg. Men det var egentlig ikke rettet spesielt verken mot deg, eller det som skjedde (jeg har ikke sett innslaget engang, bare lest nyheten). Men ofte synes jeg at folk er lettvinte til å unnskylde politiet "som bare mennesker" og folk som gjør jobben sin, uten å ta hensyn til at de, i kraft av yrke og makt, skulle være _svært_ forsiktige med å gjøre tabber, da det har så enorme konsekvenser for folk, samfunn og rettsikkerhet, i motsetning til folk med mindre mektige yrker. Og fordi de ofte er kjappe til å _ikke_ unne andre en tilsvarende tabbekvote.

Jeg mener hele tankegodset rundt politi og røver trenger holdningsopprydding og debatt, og jeg brenner ganske sterkt for det, det var derfor jeg skjøt meg inn i diskusjonen på, i denne konkrete saken, ganske tynt grunnlag...;)

Jeg er helt enig med deg der.

Og det samme gjelder, for øvrig, resten av rettssystemet.

Med vennlig hilsen

Det gjør det. Mye, mye MYE å ta fatt i!

Men det som sjokkerer og ergrer meg en del er at "mannen (og damen) i gata" ser ut til å ofte mene at dette kun angår en om en "er kriminell", og regelrett nekter å innse at her er det dags med både opprydding, og verdi og begrepsdebatt. Mye sirkelargumentasjon, og verst av alt, en mangel på interesse jeg finner mildt sagt forbløffende.

Jeg skal lage tråd en dag og se om noen her blir med. Det kunne jo vært artig. Jeg mener massevis på dette feltet :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...