Gå til innhold

Tente på seg selv

Anbefalte innlegg

Det synes jo ganske godt på videoen at det er fyr i håret til mannen, men det er jo fordi da synes han bakfra. Det er jo ikke sikkert det var så synlig for politimennene som så ham rett forfra? Dessuten var de jo raske til å komme seg rundt sperringen for å hjelpe ham da.

Fortsetter under...

Det er klart at en mann som går til det skrittet å tenne på seg selv, for så å be politiet om å være så snill å skyte seg, er en mann det er synd på.

Men det er likevel han som er ansvarlig for denne handlingen, og det blir feil å skyve ansvaret over på politiet - som i ærlighetens navn reagerte i løpet av sekunder!

I følge avisen tar det over ett minutt (!) før de reagerer.

Med vennlig hilsen

Selv 30 sekunder er veldig lang tid når noen brenner.

Med vennlig hilsen

Men som jeg sa i et annet innlegg så tror jeg kanskje ikke flammene var så synlige for politimennene som så ham rett forfra. Man forventer jo ikke at det brenner i håret til noen og siden fyren stoppet foran dem, ga dem et brev og dermed ga seg til å hoppe opp og ned (og antagelig hylte og skrek noe, det ser sånn ut synes jeg) så gikk vel oppmerksomheten ikke mot håret til fyren.

Annonse

Jeg snakka egentlig generelt :) Så en anledning til å skyte inn at det synes jeg. Men det var egentlig ikke rettet spesielt verken mot deg, eller det som skjedde (jeg har ikke sett innslaget engang, bare lest nyheten). Men ofte synes jeg at folk er lettvinte til å unnskylde politiet "som bare mennesker" og folk som gjør jobben sin, uten å ta hensyn til at de, i kraft av yrke og makt, skulle være _svært_ forsiktige med å gjøre tabber, da det har så enorme konsekvenser for folk, samfunn og rettsikkerhet, i motsetning til folk med mindre mektige yrker. Og fordi de ofte er kjappe til å _ikke_ unne andre en tilsvarende tabbekvote.

Jeg mener hele tankegodset rundt politi og røver trenger holdningsopprydding og debatt, og jeg brenner ganske sterkt for det, det var derfor jeg skjøt meg inn i diskusjonen på, i denne konkrete saken, ganske tynt grunnlag...;)

På generell basis er jeg i enig med deg - ser mange eksempler på kritikkverdige situasjoner rundt politiets arbeid. Men det kan også være greit å se hver situasjon for seg, og ikke har en forutinntatt holdingen, verken i den ene eller den andre retninger. Hvis jeg husker riktig, har du en rimelig negativ opplevelse med politiet, men det betyr ikke dermed at politiet bestandig handler klandreverdig...

På generell basis er jeg i enig med deg - ser mange eksempler på kritikkverdige situasjoner rundt politiets arbeid. Men det kan også være greit å se hver situasjon for seg, og ikke har en forutinntatt holdingen, verken i den ene eller den andre retninger. Hvis jeg husker riktig, har du en rimelig negativ opplevelse med politiet, men det betyr ikke dermed at politiet bestandig handler klandreverdig...

Jeg hadde en kritisk holdning også før dette :)

Og jeg er litt uenig. samtidig som en selvsagt får se sak for sak, mener jeg at det ikke lenger går så bra å snakke om "bare mennesker med en vanskelig jobb" og "a few bad apples" osv..Det er faktisk hele kulturen - og her må det ryddes, mener nå jeg.

Jeg hadde en kritisk holdning også før dette :)

Og jeg er litt uenig. samtidig som en selvsagt får se sak for sak, mener jeg at det ikke lenger går så bra å snakke om "bare mennesker med en vanskelig jobb" og "a few bad apples" osv..Det er faktisk hele kulturen - og her må det ryddes, mener nå jeg.

''Det er faktisk hele kulturen - og her må det ryddes, mener nå jeg.''

Jeg er ikke uenig med deg i det, i bunn og grunn. Man merker jo godt at tilliten til politiet er dalende i befolkningen, og det er det på tide å gjøre noe med. Ikke minst sørge for at politiet får de bevilgninger de trenger for å gjøre jobben sin...

''Det er faktisk hele kulturen - og her må det ryddes, mener nå jeg.''

Jeg er ikke uenig med deg i det, i bunn og grunn. Man merker jo godt at tilliten til politiet er dalende i befolkningen, og det er det på tide å gjøre noe med. Ikke minst sørge for at politiet får de bevilgninger de trenger for å gjøre jobben sin...

Og innskrenkninger og straff når de gjør noe klanderverdig - på lik linje med resten av oss.

Man må stille flere spørmål - ikke bare ubetinget respektere autoritet, "fordi det er sånn" :)

Og innskrenkninger og straff når de gjør noe klanderverdig - på lik linje med resten av oss.

Man må stille flere spørmål - ikke bare ubetinget respektere autoritet, "fordi det er sånn" :)

''Og innskrenkninger og straff når de gjør noe klanderverdig - på lik linje med resten av oss.''

Det er jo en selvfølge:-)

Annonse

Selvsagt. Men de skal måtte gå i feilene sine, like mye, om ikke MER enn andre med mindre konsekvensfrembringende yrker, og ikke mindre, slik både prinsipp og praksis er i dag.

Nå tenker jeg ikke spesielt på Utøya, jeg vet at de ble skarpt kritisert av mange der, men jeg har ikke innsikt nok her til å ta noen form for bombastisk stilling i det tilfellet, men genrelt.

Jeg mener at det er en del holdninger til politi (At politet alltid er good guys, er immune mot kritikk, har spesialover etc) som lett korrumperer politiet, og at man ikke har råd til dette som samfunn. En burde ha en gjennomgående samfunnsdiskusjon om politiets oppgaver, holdninger og prioriteringer, og om folks automatiske holdniger til politiet. Det er helt utrolig nødvendig. Tror jeg. Om noe malplassert akkurat i denne tråden, jeg bare slang meg inn..;)

''Jeg mener at det er en del holdninger til politi (At politet alltid er good guys, er immune mot kritikk, har spesialover etc) som lett korrumperer politiet, og at man ikke har råd til dette som samfunn. ''

Veldig bra. Jeg har jobbet i politiet og kan love deg at det du ser i media om stygge hendelser er bare en liten topp av isfjellet. De fleste politifolk anstrenger seg for å gjøre en god jobb, men der er alt for mye slurv og dårlige gjennomtenkte påfunn. Det jeg reagerte mest på, var en rad tilfeller av likegyldighet med folk som har det vondt/vanskelig og overdreven makt(-mis-)bruk.

En person som er på vei til å begå selvmord skal berges uansett hvem som har ansvar, tilregnelig eller ikke. Har hørt politifolk omtale kriminelle rett ut som søppel. Det er veldig skuffende. Sånne folk finnes ikke uansett hvor mye galt de har gjort. Mennesker som sliter psykisk, er heller ikke minusvarianter.

Bortsett fra SEFO som kun tar rent straffbare forhold, er der ingen som driver kvalitetsarbeid i politiet. Riksrevisjonens og Sivilombudsmannens ansvarsområde blir for fjernt. Etikk vektlegges for lavt. Med stor makt er det nødvendig med et sterkt kontrollorgan slik at ikke noe går galt. Det Stortinget gjør her er for puslete.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...