Gå til innhold

Er det pålagt med sosialt budsjett på jobben?

Anbefalte innlegg

Gjest sosialt budsjett

På min jobb (som forsåvidt går sliter i motvind om dagen) har vi ikke noe som heter sosialt budsjett. Vi fikk julebord ifjor etter flere år uten, men sjefen måtte krangle det fram for oss. Ellers er det niks nada av sosiale sammenkomster. Ikke en pizza etter jobb en gang. Er det pålagt å ha et sosialt budsjett for de ansatte? Hos oss får ikke en gang ledelsen her i Norgen lov til å bestemme slikt, alt må godkjennes fa høyere hold i utlandet.

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• Lillemus

6

• Katt-ja

3

• Persille1365381127

3

Hvorfor skulle jobben spandere middager og andre sosiale ting på de ansatte? Det er jo fritt frem for å gå ut og spise sammen på egen regning. :o)

''Hvorfor skulle jobben spandere middager og andre sosiale ting på de ansatte?''

På grunn av arbeidsmiljø, team-building, og mange andre årsaker. Jeg har ikke tall på hvor mange båtturer, restaurantkvelder, kursopphold og annet jeg har vært med på opp gjennom årene.

Det er noe arbeidsgivere gjør for å holde på de ansatte.

Med vennlig hilsen

Gjest Høstløv

''Hvorfor skulle jobben spandere middager og andre sosiale ting på de ansatte?''

På grunn av arbeidsmiljø, team-building, og mange andre årsaker. Jeg har ikke tall på hvor mange båtturer, restaurantkvelder, kursopphold og annet jeg har vært med på opp gjennom årene.

Med vennlig hilsen

Ja, men det er ikke lovpålagt.

Annonse

Med vennlig hilsen

Jeg er kommunalt ansatt... Fint lite av denslags frynsegoder og egentlig synes jeg det er helt greit. Kommuneøkonomien er skral og det hadde ikke føltes bra om kommunen hadde brukt mye penger på oss på den måten.

At det er annerledes i større, velstående firmaer har jeg forståelse for.

Jeg er kommunalt ansatt... Fint lite av denslags frynsegoder og egentlig synes jeg det er helt greit. Kommuneøkonomien er skral og det hadde ikke føltes bra om kommunen hadde brukt mye penger på oss på den måten.

At det er annerledes i større, velstående firmaer har jeg forståelse for.

''det hadde ikke føltes bra om kommunen hadde brukt mye penger på oss på den måten.''

Det synes jeg faktisk kommunene bør gjøre - vise at de setter pris på sine ansatte. Jeg synes det er en skam at kommunalt ansatte tjener kanskje flere hundre tusen mindre enn det vi gjør.

Det bør ikke være slik at kommunalt ansatte er "annenrangs arbeidstakere".

Med vennlig hilsen

''det hadde ikke føltes bra om kommunen hadde brukt mye penger på oss på den måten.''

Det synes jeg faktisk kommunene bør gjøre - vise at de setter pris på sine ansatte. Jeg synes det er en skam at kommunalt ansatte tjener kanskje flere hundre tusen mindre enn det vi gjør.

Med vennlig hilsen

Jeg føler meg på ingen måte som en annenrangs arbeidstaker, men jeg hadde satt mer pris på om de kunne bygge ny bro (den burde vært skiftet ut for 40 år siden!) fremfor å gi julegaver til mange tusen ansatte f.eks. Nå får vi ikke julegaver da, men du skjønner hva jeg mener.

Gjest sponsorer

Med vennlig hilsen

Men har ikke mye av det du nevner vært sponset av legemiddelindustrien da?

Gjest hanssenn

Med vennlig hilsen

Ja, alle burde tjene en mill i året.

Annonse

Jeg føler meg på ingen måte som en annenrangs arbeidstaker, men jeg hadde satt mer pris på om de kunne bygge ny bro (den burde vært skiftet ut for 40 år siden!) fremfor å gi julegaver til mange tusen ansatte f.eks. Nå får vi ikke julegaver da, men du skjønner hva jeg mener.

Jeg skjønner hva du mener, men det er fremdeles ingen grunn til at det er offentlig ansatte som skal betale for nye broer gjennom lav lønn og dårlige frynsegoder.

Da burde folk som er ansatt i det private være med, og det gjøres enklest via en liten økning i skatt, slik at offentlig ansatte kan få bedre lønn og frynsegoder. Uten at broer ikke blir bygget.

Med vennlig hilsen

Gjest hanssenn

Nei, men folk i offentlig sektor burde tjene omtrent det samme som i privat sektor. Vi trenger samme insentiv for arbeidssøkere til å jobbe i det offentlige.

Med vennlig hilsen

Det er en myte at offentlig ansatte tjener så dårlig. De offentlig ansatte tjener mer enn de i privat sektor, hvis du regner med pensjonen.

Gjest hanssenn

Jeg skjønner hva du mener, men det er fremdeles ingen grunn til at det er offentlig ansatte som skal betale for nye broer gjennom lav lønn og dårlige frynsegoder.

Da burde folk som er ansatt i det private være med, og det gjøres enklest via en liten økning i skatt, slik at offentlig ansatte kan få bedre lønn og frynsegoder. Uten at broer ikke blir bygget.

Med vennlig hilsen

Den skatteøkningen blir neppe "liten". Og ingen partier som ønsker å vinne valget kommer til å tørre å foreslå slike skatteøkninger.

Med vennlig hilsen

Jeg har så jeg klarer meg og vel så det jeg. :o) Lønna mi er sånn midt i laget tror jeg og jeg legger unna litt hver mnd, har snart betalt ned huslånet og har penger på kontoen dagen før lønningsdag hver mnd. :o)

Det er en myte at offentlig ansatte tjener så dårlig. De offentlig ansatte tjener mer enn de i privat sektor, hvis du regner med pensjonen.

Det er mulig det skjer for noen yrker, men for andre så er det snakk om flere hundre tusen kroner mer i lønn for ansatte i privat sektor.

Nord og ned

Nei, men folk i offentlig sektor burde tjene omtrent det samme som i privat sektor. Vi trenger samme insentiv for arbeidssøkere til å jobbe i det offentlige.

Med vennlig hilsen

''Nei, men folk i offentlig sektor burde tjene omtrent det samme som i privat sektor.''

Pjatt, det er allmenn enighet i samfunnet inkludert LO at det er og _må_ være privat sektor som er lønnsdrivere, da det kun er dem som kan merke hva økonomien tillater. Slik er det i _alle_ land vi sammenligner oss med.

Skulle offentlig sektor overby privat om arbeidsressursene vil det ende i konkurser, inflasjon og på sikt tom statskasse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...