Gå til innhold

Er det pålagt med sosialt budsjett på jobben?

Anbefalte innlegg

Jeg har så jeg klarer meg og vel så det jeg. :o) Lønna mi er sånn midt i laget tror jeg og jeg legger unna litt hver mnd, har snart betalt ned huslånet og har penger på kontoen dagen før lønningsdag hver mnd. :o)

Hei,

Joda, men det har de fleste i Norge.

Det er fremdeles ikke noe argument, synes jeg, for at offentlig ansatte skal la lav lønn for å betale for broer.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• Lillemus

6

• Katt-ja

3

• Persille1365381127

3

Gjest Grå kontorrotte

Jeg er kommunalt ansatt... Fint lite av denslags frynsegoder og egentlig synes jeg det er helt greit. Kommuneøkonomien er skral og det hadde ikke føltes bra om kommunen hadde brukt mye penger på oss på den måten.

At det er annerledes i større, velstående firmaer har jeg forståelse for.

Jeg jobber i det offentlige og jeg synes det blir for dumt at man som offentlig arbeidsgiver ikke skal ha mulighet til å spandere noe på sine ansatte. Et seminar pr år, julebord osv. Jeg synes dette hører inn under arbeidsgiveransvaret å iverata sine ansatte.

Gjest Nord og ned.

Det er mulig det skjer for noen yrker, men for andre så er det snakk om flere hundre tusen kroner mer i lønn for ansatte i privat sektor.

Skulle bare mangle. da det er et _helt_ annet press og pes å være annsatt i privat enn i offentlig sektor innenfor samme yrke. Kjenner flere håndverkere som har gått over når de nærmer seg 50 for å trappe ned, selv om de også går hundretusen ned i lønn.

Den skatteøkningen blir neppe "liten". Og ingen partier som ønsker å vinne valget kommer til å tørre å foreslå slike skatteøkninger.

Nei, det avhenger nok mer av hvor lenge offentlig ansatte er villige til å jobbe for en langt lavere lønn, og tilsvarende hvor lenge offentligheten er villige til å leve med at mange av de beste arbeidstakerne får kjempetilbud fra det private og forlater det offentlige.

Med vennlig hilsen

Gjest Nord og ned.

Hei,

Joda, men det har de fleste i Norge.

Det er fremdeles ikke noe argument, synes jeg, for at offentlig ansatte skal la lav lønn for å betale for broer.

Med vennlig hilsen

''Det er fremdeles ikke noe argument, synes jeg, for at offentlig ansatte skal la lav lønn for å betale for broer.''

Så statskassa og oljefondet kan bare ikke gå tomt fort nok for deg?

Gjest Nord og ned.

Nei, det avhenger nok mer av hvor lenge offentlig ansatte er villige til å jobbe for en langt lavere lønn, og tilsvarende hvor lenge offentligheten er villige til å leve med at mange av de beste arbeidstakerne får kjempetilbud fra det private og forlater det offentlige.

Med vennlig hilsen

''hvor lenge offentligheten er villige til å leve med at mange av de beste arbeidstakerne får kjempetilbud fra det private og forlater det offentlige.''

Det har de altid gjort, det gjør de nå, og kommer til å gjøre fremover. Det er slik det _bør_ være, med mindre du ønsker deg en kommuniststat der det offentlige eier og driver alt.

Annonse

Jeg jobber i det offentlige og jeg synes det blir for dumt at man som offentlig arbeidsgiver ikke skal ha mulighet til å spandere noe på sine ansatte. Et seminar pr år, julebord osv. Jeg synes dette hører inn under arbeidsgiveransvaret å iverata sine ansatte.

Enig med deg. Jeg ser ingen god grunn til at arbeidet offentlig ansatte gjør ikke skal verdsettes like mye som det arbeidet som vi i privat sektor gjør.

Under Thatcher ble "det offentlige" gradvis nedbygget (offentlige skoler, offentlige sykehus, osv.) også gjennom lav lønn, fordi man ønsket å ha et argument for at "det offentlige fungerer ikke" så vi må nok privatisere.

Det er klart at det offentlige ikke kan fungere hvis de ikke får midler (inkl. penger til å ansette dyktige mennesker med erfaring) og ikke får penger til å drives.

Med vennlig hilsen

Gjest Nord og ned.

Enig med deg. Jeg ser ingen god grunn til at arbeidet offentlig ansatte gjør ikke skal verdsettes like mye som det arbeidet som vi i privat sektor gjør.

Under Thatcher ble "det offentlige" gradvis nedbygget (offentlige skoler, offentlige sykehus, osv.) også gjennom lav lønn, fordi man ønsket å ha et argument for at "det offentlige fungerer ikke" så vi må nok privatisere.

Det er klart at det offentlige ikke kan fungere hvis de ikke får midler (inkl. penger til å ansette dyktige mennesker med erfaring) og ikke får penger til å drives.

Med vennlig hilsen

''inkl. penger til å ansette dyktige mennesker med erfaring''

Det er helt utrolig useriøst å se at det finnes folk som mener at det er en offentlig oppgave å presse lønningene for flinke folk opp i skyene. Resultatet av at det offentlige byr mer for folk er at det private byr over osv. osv. osv

Heldigvis er det ingen med makt som har slike korttenkte ideer.

Nei, men folk i offentlig sektor burde tjene omtrent det samme som i privat sektor. Vi trenger samme insentiv for arbeidssøkere til å jobbe i det offentlige.

Med vennlig hilsen

Offentlige ansatte har vel litt tryggere jobber enn i det private? Og har vel også litt kortere arbeidsdag såvidt jeg har forstått - etter å ha sammenlignet min arbeidsuke med noen kommunalt ansatte. Sommertid - og faktisk kortere arbeidsdag om vinteren også enn jeg har hele året igjennom? Men, det kan jo ha vært spesielt for dem - jeg vet ikke om det er generelt.

Offentlige ansatte har vel litt tryggere jobber enn i det private? Og har vel også litt kortere arbeidsdag såvidt jeg har forstått - etter å ha sammenlignet min arbeidsuke med noen kommunalt ansatte. Sommertid - og faktisk kortere arbeidsdag om vinteren også enn jeg har hele året igjennom? Men, det kan jo ha vært spesielt for dem - jeg vet ikke om det er generelt.

''Og har vel også litt kortere arbeidsdag såvidt jeg har forstått - etter å ha sammenlignet min arbeidsuke med noen kommunalt ansatte. Sommertid - og faktisk kortere arbeidsdag om vinteren også enn jeg har hele året igjennom?''

Min arbeidsuke i 100% stilling er på 38 timer. Litt kortere åpningstid om sommeren, men jeg må jo uansett jobbe 38 t/uke i snitt, så om jeg går for korte dager da så må jeg to ta det igjen. Til gjengjeld jobber jeg 6-dagers uke hver 3. uke.

Gjest men men

Jeg jobber på sykehus og der har vi ikke noe sosialt budsjett. Julebord må vi stelle i stand selv og spleise på.

Vi prøver å ha sosiale sammenkomster av og til, men vi må betale selv,

og siste gangene har jeg ikke hatt så god råd pga en del utgifter hjemme (oppussing osv),

så jeg har måttet takke nei. Veldig synd å ikke kunne delta pga en ikke har råd.

Men men....

Nei, det er lenge siden offentlig ansettelse var en slags "livstidsansettelse".

Vi (privat sektor) jobber 37,5 timer i uken. Der jeg jobbet før hadde vi i tillegg ca 1 uke ekstra ferie (betalt av arbeidsgiver) per år.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest prust

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men i de tre jobbene jeg har hatt, så har vi hatt det slik at jobben dekker en del sosiale ting i løpet av året for de ansatte. Det var først en ren kommunal jobb, deretter privat, og nå halvkommunal jobb.

Her jeg jobber nå, har vi julebord som dekkes, julegave og en sommerfest. Jeg synes det er riktig og viktig at arbeidsplassen tar vare på de ansatte og prioriterer noen slike hyggelige trivselsarrangementer i løpet av året.

Gjest germinate

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men i de tre jobbene jeg har hatt, så har vi hatt det slik at jobben dekker en del sosiale ting i løpet av året for de ansatte. Det var først en ren kommunal jobb, deretter privat, og nå halvkommunal jobb.

Her jeg jobber nå, har vi julebord som dekkes, julegave og en sommerfest. Jeg synes det er riktig og viktig at arbeidsplassen tar vare på de ansatte og prioriterer noen slike hyggelige trivselsarrangementer i løpet av året.

''Jeg synes det er riktig og viktig at arbeidsplassen tar vare på de ansatte og prioriterer noen slike hyggelige trivselsarrangementer i løpet av året''

Ikke alle som liker det, men for de som gjør er jeg enig i at det er viktig.

Gjest prust

''Jeg synes det er riktig og viktig at arbeidsplassen tar vare på de ansatte og prioriterer noen slike hyggelige trivselsarrangementer i løpet av året''

Nei, det er selvsagt frivillig å være med på det. De som ikke ønsker å delta, kan jo droppe det. Men jeg vil tro at de som ikke liker det, også setter pris på at positive ting blir arrangert for de ansatte, selv om ikke de selv ønsker å delta? Altså at de setter prise på at kollegaene setter pris på det?

Gjest germinate

Nei, det er selvsagt frivillig å være med på det. De som ikke ønsker å delta, kan jo droppe det. Men jeg vil tro at de som ikke liker det, også setter pris på at positive ting blir arrangert for de ansatte, selv om ikke de selv ønsker å delta? Altså at de setter prise på at kollegaene setter pris på det?

Enig :-)

Gjest Elextra

''Ikke alle som liker det, men for de som gjør er jeg enig i at det er viktig.''

Slikt er viktig for det sosiale miljøet på en arbeidsplass uansett.

''Og har vel også litt kortere arbeidsdag såvidt jeg har forstått - etter å ha sammenlignet min arbeidsuke med noen kommunalt ansatte. Sommertid - og faktisk kortere arbeidsdag om vinteren også enn jeg har hele året igjennom?''

Min arbeidsuke i 100% stilling er på 38 timer. Litt kortere åpningstid om sommeren, men jeg må jo uansett jobbe 38 t/uke i snitt, så om jeg går for korte dager da så må jeg to ta det igjen. Til gjengjeld jobber jeg 6-dagers uke hver 3. uke.

''Min arbeidsuke i 100% stilling er på 38 timer. Litt kortere åpningstid om sommeren, men jeg må jo uansett jobbe 38 t/uke i snitt, så om jeg går for korte dager da så må jeg to ta det igjen. Til gjengjeld jobber jeg 6-dagers uke hver 3. uke.''

Ok, hva betyr det - 38 timer - inklusive lunch? Og den 6-dagers-uken - det er vel da også en del av de 38 timene, det kommer ikke i tillegg? Bare nysgjerrig ;-)

Jeg husker bare at dem jeg snakket med en gang om dette (tror det var noe innen helse) de hadde lenger arbeidstid om vinteren enn sommeren - men selv vintertiden deres var kortere enn min hele-året-tid. Og da blir det litt feil å sammenligne lønninger direkte. Jeg påstår ikke at de ikke tjente litt mindre uansett, men det er likevel ok å ikke sammenligne epler og pærer....

Gjest Elextra

Jeg er kommunalt ansatt... Fint lite av denslags frynsegoder og egentlig synes jeg det er helt greit. Kommuneøkonomien er skral og det hadde ikke føltes bra om kommunen hadde brukt mye penger på oss på den måten.

At det er annerledes i større, velstående firmaer har jeg forståelse for.

''Fint lite av denslags frynsegoder og egentlig synes jeg det er helt greit. Kommuneøkonomien er skral og det hadde ikke føltes bra om kommunen hadde brukt mye penger på oss på den måten.''

Det er ikke snakk om frynsegoder. Det er snakk om investering i et godt miljø på jobben, hvilket som kjent også gjerne gir høyere effektivitet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...