Gå til innhold

Er det pålagt med sosialt budsjett på jobben?

Anbefalte innlegg

''Min arbeidsuke i 100% stilling er på 38 timer. Litt kortere åpningstid om sommeren, men jeg må jo uansett jobbe 38 t/uke i snitt, så om jeg går for korte dager da så må jeg to ta det igjen. Til gjengjeld jobber jeg 6-dagers uke hver 3. uke.''

Ok, hva betyr det - 38 timer - inklusive lunch? Og den 6-dagers-uken - det er vel da også en del av de 38 timene, det kommer ikke i tillegg? Bare nysgjerrig ;-)

Jeg husker bare at dem jeg snakket med en gang om dette (tror det var noe innen helse) de hadde lenger arbeidstid om vinteren enn sommeren - men selv vintertiden deres var kortere enn min hele-året-tid. Og da blir det litt feil å sammenligne lønninger direkte. Jeg påstår ikke at de ikke tjente litt mindre uansett, men det er likevel ok å ikke sammenligne epler og pærer....

''Ok, hva betyr det - 38 timer - inklusive lunch?''

Ja, for vår del er det inkludert lunsjpausene. Det er ytterst sjeldent jeg får sitte uforstyrret i 30 min så det synes faktisk er helt riktig.

''Og den 6-dagers-uken - det er vel da også en del av de 38 timene, det kommer ikke i tillegg? Bare nysgjerrig ;-) ''

Ja, jeg jobber jo 38 timer den uka også, da kan jeg jobbe litt kortere de andre dagene, men det blir lite helg igjen når man jobber lørdag altså. :o) Jobber som regel like lange dager den uka også og opparbeider meg litt plusstid som kan komme godt med.

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• Lillemus

6

• Katt-ja

3

• Persille1365381127

3

Gjest sponsorer

Nei, jeg jobber ikke der. Det har vært betalt av firmaene jeg har jobbet og jobber for, og er ganske så vanlig i privat sektor.

Med vennlig hilsen

Er ikke du lege da, de blir jo i stor grad sponset av legemiddelfirmaer. Noe det jo har vært endel debatt om.

''Ok, hva betyr det - 38 timer - inklusive lunch?''

Ja, for vår del er det inkludert lunsjpausene. Det er ytterst sjeldent jeg får sitte uforstyrret i 30 min så det synes faktisk er helt riktig.

''Og den 6-dagers-uken - det er vel da også en del av de 38 timene, det kommer ikke i tillegg? Bare nysgjerrig ;-) ''

Ja, jeg jobber jo 38 timer den uka også, da kan jeg jobbe litt kortere de andre dagene, men det blir lite helg igjen når man jobber lørdag altså. :o) Jobber som regel like lange dager den uka også og opparbeider meg litt plusstid som kan komme godt med.

Ah, ok. Ja, hvis man regner med lunchpausen har vi 40-timers uke. Og det er vel det vanlige i det ikke-offentlige har jeg inntrykk av.

Persille1365381127

Det er ikke pålagt eller obligatorisk, nei.

Og jeg ser flere argumenterer med at arbeidsgivere bør betale slikt for å skape godt miljø.

Jeg kan være enig, men da må man samtidig forstå at pengene må tas fra et sted.

Om alle aksepterer å få én krone mindre i lønn gjennom hele året, så har man 1950 kroner per ansatt å bruke på andre ting. Aksepterer de ti kroner ned i lønn, så har man 19.500 kroner å bruke på andre ting.

Det handler jo om prioriteringer.

Annonse

Gjest Elextra

Det er ikke pålagt eller obligatorisk, nei.

Og jeg ser flere argumenterer med at arbeidsgivere bør betale slikt for å skape godt miljø.

Jeg kan være enig, men da må man samtidig forstå at pengene må tas fra et sted.

Om alle aksepterer å få én krone mindre i lønn gjennom hele året, så har man 1950 kroner per ansatt å bruke på andre ting. Aksepterer de ti kroner ned i lønn, så har man 19.500 kroner å bruke på andre ting.

Det handler jo om prioriteringer.

Du glemmer å ta i betraktning at investeringer i godt arbeidsmiljø gjerne betaler seg gjennom bedre samarbeid og høyere produktivitet.

Gjest Pilka

Jeg jobber selvstendig, og i dag ble jeg invitert av en av mine største kunder som er en kommune til et sommerarrangement med de ansatte. Slik jeg forstår det er mat og en drikke gratis, men hvis noen ønsker å drikke mer er det på egen kostnad. Synes det lyder rimelig og er storfornøyd med å få være med.

Persille1365381127

Du glemmer å ta i betraktning at investeringer i godt arbeidsmiljø gjerne betaler seg gjennom bedre samarbeid og høyere produktivitet.

Nei, jeg gjør ikke det.

Men denne type sosiale arrangement betaler seg ikke i særlig grad slik. Dersom et sosialt opplegg skal gi den type avkastning så er tilrettelegging i det daglige langt mer viktig.

For eksempel må det gis rom for at man kan snakke om ting rundt kaffeautomaten. Man må kunne spise lunsj sammen. Man må få jobbe med prosjekter og folk som gir noe tilbake, og man må få oppmerksomhet for den jobben man gjør fra andre endre lederen.

Interne kurs på dagtid kan også fungere, det kommer litt an på hva man driver med. Faglig oppdatering i fellesskap.

Men julebord og sommerfest gir ikke denne type avkastning. Da er faktisk lønningspils (som man i utgangspunktet betaler selv) et langt bedre middel. Det er jevnlig, det er kortvarig, det krever ikke mye (fra den som deltar), det passer for alle (selv om man ikke kan delta på alle samlingene), det er uformelt, osv.

Gjest Elextra

Nei, jeg gjør ikke det.

Men denne type sosiale arrangement betaler seg ikke i særlig grad slik. Dersom et sosialt opplegg skal gi den type avkastning så er tilrettelegging i det daglige langt mer viktig.

For eksempel må det gis rom for at man kan snakke om ting rundt kaffeautomaten. Man må kunne spise lunsj sammen. Man må få jobbe med prosjekter og folk som gir noe tilbake, og man må få oppmerksomhet for den jobben man gjør fra andre endre lederen.

Interne kurs på dagtid kan også fungere, det kommer litt an på hva man driver med. Faglig oppdatering i fellesskap.

Men julebord og sommerfest gir ikke denne type avkastning. Da er faktisk lønningspils (som man i utgangspunktet betaler selv) et langt bedre middel. Det er jevnlig, det er kortvarig, det krever ikke mye (fra den som deltar), det passer for alle (selv om man ikke kan delta på alle samlingene), det er uformelt, osv.

Det var da svært så bastant du uttaler deg.

Jeg er ikke enig, i hvertfall hjelper slike arrangementer på miljøet og arbeidsviljen hos oss.

Annonse

Persille1365381127

Det var da svært så bastant du uttaler deg.

Jeg er ikke enig, i hvertfall hjelper slike arrangementer på miljøet og arbeidsviljen hos oss.

Vel, i følge den forskningen jeg har lest om motivasjon, intenciver og opplæring av nyansatte - så er det faktisk den daglige sosialiseringen som gir mest uttelling for selskapet.

Det er ikke det samme som at julebord ikke er hyggelig, og oppleves som hyggelig av de ansatte - men det skaper ikke nødvendigvis verdi for selskapet av den grunn.

Jeg sier ikke at det er sånn for alle, jeg sier bare at om man forventer slike arrangement, så må man også forstå at pengene må tas fra et sted. Og når dette er et selskap som ikke har det økonomisk bra akkurat nå, så kan jeg forstå at de ikke prioriterer det som ikke gir uttelling for selskapet.

Det kan godt hende det er lagt til rette for sosialisering på andre plattformer enn dette.

Hvorfor svarer du da ofte på spørsmål om medisin? Har du studert medisin?

Jeg bare lurer altså.

Hei,

Jeg er en allsidig sjel ;-)

Har lest mye, og har en god del erfaring, men hvis jeg skriver om medisiner så påpeker jeg at jeg ikke er lege.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...