Gå til innhold

Vi skal ha hund, men hvilken rase?

Anbefalte innlegg

Ferskenblomst
Skrevet

Så er det endelig bestemt. Vi skal anskaffe oss hund igjen. Men sitter igjen med spørsmålet om hvilken rase? Vi er vant med hund fra før, og kjenner til ansvar osv., men har stort sett vært borte i store hunder (New Foundlender, Rottweiler, Collie, en ubestemmelig blanding og en Svensk lapphund). Vi vil ha en liten/mellomstor hund. Vi har sett på bl. a Bichon Havanaise og Cavalier King Charles spaniel. Etter hva jeg har lest på nett ser de veldig små ut? Vi har også vær innom Cocker spaniel. Noe som kjenner til disse rasene? Vi er på jakt etter en familiehund, med middels grad av pelsstell, kanskje ikke altfor mye røyting? , absolutt ikke en "gneldrebikkje", og en hund som både vil være sofagris samtidig som den kan tenke seg å være ute i hagen sammen med oss, kanskje trene litt agility/lydighet, og være en litt morsom type. Vi er begge to glad i litt sånne smårufsete typer, men er som sagt veldig usikker på hva som finnes. Leter litt rundt på nettet selvsagt, Men finner stort sett ut de typene vi ikke vil ha. Ikke puddel, bichon frisee, ikke snauzer sier mannen, type labrador, golden og settere er for stort. Det er ofte bedre å få litt førstehåndskjennskap til enkelte raser før vi bestemmer oss endelig. Noe tips til oss, noen?

Gjest wheaten terrier
Skrevet

Vi har Wheaten terrier. Den er medium stor. Akkurat passe synes jeg. Den forrige ble 16 kilo.

Hunden røyter ikke! Men håret som løsner blir til knuter istedenfor. Dette betyr at du må gre hunden for å ta bort de løse hårene før de blir til knuter. Du kommer langt med en gang i uka. Det er fort gjort egentlig å gre igjennom 5-10 min, spesielt om du gjør det oftere.

Du bør ha trimmebord og kammer og sakser. Vi har smalltagget kam, bredtagget kam og en kam som skjærer gjennom knuter. Spray for å holde pelsen ved like eller løse opp knuter er også fint.

Hunden må også klippes. Dette gjør vi selv. Man kan også ha de hos noen som klipper rasen.

Da den forrige døde var vi sikker på at vi ikke ville ha hund som røytet igjen, og da ble det Wheaten terrier på nytt.

Er veldig fornøyd.

http://www.google.no/search?hl=no&cp=6&gs_id=1z&xhr=t&q=wheaten+terrier&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1024&bih=601&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=pRq2T5LuGZHY4QT9jZW5CQ

Skrevet

Av de du nevner ville jeg gått for en Cavalier. Har en venninne som har en slik og hun skryter rasen opp i skyene, snill og grei, bjeffer aldri og liker å gå på tur.

Har en venninne som hadde en cocker spaniel og det hadde jeg ikke giddet. De er søte, men himmel så dumme! Ok, den bikkja fikk fint lite dressur, men jeg tror ikke rasen er av de mest lettlærte heller. Bjeffet som et uvær gjorde den også.

Gjest Hulderen
Skrevet

Jeg ville kjøpt en langhåret Dacks. Intelligente og familiekjære.

Gjest hundeeieren
Skrevet

Vær oppmersomme på at mange hunderaser er veldig usunne så anbefaler dere å snakke med en dyrlege dere kjenner om de rasene dere ser dere ut.

Lykke til!

Gjest søte men ikke friske
Skrevet

Cavalier hadde vi også tenkt på, men det viser seg at de svært ofte får hjerteproblemer (en avlsfeil) og dermed ikke lever så lenge, og vi ønsker ikke å utsette oss for den risikoen.

Skrevet

Av de du nevner ville jeg gått for en Cavalier. Har en venninne som har en slik og hun skryter rasen opp i skyene, snill og grei, bjeffer aldri og liker å gå på tur.

Har en venninne som hadde en cocker spaniel og det hadde jeg ikke giddet. De er søte, men himmel så dumme! Ok, den bikkja fikk fint lite dressur, men jeg tror ikke rasen er av de mest lettlærte heller. Bjeffet som et uvær gjorde den også.

''Har en venninne som hadde en cocker spaniel og det hadde jeg ikke giddet. De er søte, men himmel så dumme!''

Det stemmer ikke! Har hatt en Cocker Spaniel, og det var en veldig smart hund. Men de kan bli litt urolige, og det syns jeg er stressende.

Ferskenblomst
Skrevet

Vi har Wheaten terrier. Den er medium stor. Akkurat passe synes jeg. Den forrige ble 16 kilo.

Hunden røyter ikke! Men håret som løsner blir til knuter istedenfor. Dette betyr at du må gre hunden for å ta bort de løse hårene før de blir til knuter. Du kommer langt med en gang i uka. Det er fort gjort egentlig å gre igjennom 5-10 min, spesielt om du gjør det oftere.

Du bør ha trimmebord og kammer og sakser. Vi har smalltagget kam, bredtagget kam og en kam som skjærer gjennom knuter. Spray for å holde pelsen ved like eller løse opp knuter er også fint.

Hunden må også klippes. Dette gjør vi selv. Man kan også ha de hos noen som klipper rasen.

Da den forrige døde var vi sikker på at vi ikke ville ha hund som røytet igjen, og da ble det Wheaten terrier på nytt.

Er veldig fornøyd.

http://www.google.no/search?hl=no&cp=6&gs_id=1z&xhr=t&q=wheaten+terrier&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1024&bih=601&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=pRq2T5LuGZHY4QT9jZW5CQ

Både dattera og jeg syns den var veldig søt, men mannen var litt mer tvilende. Vi har i dag tittet litt på tibetansk terrier. Har du noe kjennskap til den?

Ferskenblomst
Skrevet

Cavalier hadde vi også tenkt på, men det viser seg at de svært ofte får hjerteproblemer (en avlsfeil) og dermed ikke lever så lenge, og vi ønsker ikke å utsette oss for den risikoen.

Det stemmer, jeg har også hørt om det. Men jeg har også hørt at seriøse oppdrettere nå har satt fokus på disse problemene og at det derfor er blitt mindre de siste årene. Men det er absolutt ett viktig moment å ha i bakhodet. Vi vil jo gjerne ha en frisk og sunn hund som skal leve lenge.

Ferskenblomst
Skrevet

Jeg ville kjøpt en langhåret Dacks. Intelligente og familiekjære.

De er veldig søte, men tror ikke det blir en sånn vi skal ha. Leser på nettet her at de kan være litt aggresdsve, og veldig enmannshund, og det tror jeg blir litt for spesielt for oss. Vi trenger en hund som er kjent for å være familiehunder, da vi har flere små barn i familien.

Ferskenblomst
Skrevet

''Har en venninne som hadde en cocker spaniel og det hadde jeg ikke giddet. De er søte, men himmel så dumme!''

Det stemmer ikke! Har hatt en Cocker Spaniel, og det var en veldig smart hund. Men de kan bli litt urolige, og det syns jeg er stressende.

Urolig, på hvilken måte da? Sånn nervøs-stress-urolig, eller fordi de vil ut og gå?

Skrevet

Urolig, på hvilken måte da? Sånn nervøs-stress-urolig, eller fordi de vil ut og gå?

Ikke nervøs, nei. Heller veldig aktiv og med stort behov for oppmerksomhet.

Men det er veldig skjønne og glade hunder. :)

Ferskenblomst
Skrevet

Ikke nervøs, nei. Heller veldig aktiv og med stort behov for oppmerksomhet.

Men det er veldig skjønne og glade hunder. :)

Ja, de står som sagt på listen over aktuelle hunder. De er virkelig kjempesøte. Begynte vel egentlig å snakke om hund igjen, og cocker-valp da programmet gikk på , var det NRK tro, i høst.

Gjest wheaten terrier
Skrevet

Både dattera og jeg syns den var veldig søt, men mannen var litt mer tvilende. Vi har i dag tittet litt på tibetansk terrier. Har du noe kjennskap til den?

Jeg tror den er ganske lik men vet ikke så mye om den.

Hva var det mannen din var skeptisk mot? Det beste er jo at dere får treffe hundrasen.

Ferskenblomst
Skrevet

Jeg tror den er ganske lik men vet ikke så mye om den.

Hva var det mannen din var skeptisk mot? Det beste er jo at dere får treffe hundrasen.

Det var det at det var en terrier. Han har dårlig erfaring fra barndommen med en terrier. Men det er jo absolutt en mulighet til å få reist og sett noen.

Skrevet

Hva med en tibetansk spaniel? Søstra mi har en og den er utrolig søt! Foreløbig er den bare en unghund og veldig livlig og utrolig tillitsfull :o)

Skrevet

At cocker spaniel er dumme er da første gang jeg har hørt? Jeg har nå min første cocker spaniel. Overtok den da den var ett år. En intelligent hund som er lett å dressere. Min er veldig rolig og har i grunnen aldri hatt noe særlig valpete oppførsel. Den er en skikkelig sofagris men også en racer på tur. Vil gjerne trenes og elsker å være ute på tur. Min er veldig lydig på innkalling og vi bruker nesten aldri bånd. Det er en ypperlig familiehund, slik jeg opplever den. Min Lady er en veldig enmannshund på den måten at det er kun jeg som gjelder, om jeg er til stede. Men hun er veldig hengiven overfor alle og elsker kos. Klatrer i stiger og kunne nok blitt en racer innenfor agility, men jeg har ikke noe interesse av den slags trening.

De krever noe pelsstell. Får lett floker om de ikke børstes regelmessig. Kan visstnok ha problemer med ørebetennelser, men vi har vært forskånet for den slags.

Den bjeffer ikke mye men alltid når det kommer noen/ringer på døra. Den iltre bjeffinga hun setter i gang da er plent umulig å få av henne.

Jeg kan anbefale en cocker på det varmeste :-)

candyqueen_83
Skrevet

Hva med dansk svensk gårdshund? Kanskje for liten? Men jeg tror det er mye hund i liten kropp. Aktiv, og livat. Jeg har ikke mye kunnskap om den, men har vært borti noen ekemplarer.

Gjest wheaten terrier
Skrevet

Det var det at det var en terrier. Han har dårlig erfaring fra barndommen med en terrier. Men det er jo absolutt en mulighet til å få reist og sett noen.

Jeg kan anbefale deg uansett rase dere lurer på å søke på youtube 101 + rasenavn.

Jeg søkte på Wheaten 101.

Når vi bestilte første hunden fikk jeg litt sjokk når jeg leste om terrier. Men jeg opplever ikke at wheaten er så mye terrier på en negativ måte. De kan høres og ha leketemperament, men mest synes jeg de er en morsom og glad hund som tilpasser seg familiens aktivitetsnivå på en fin måte. Den forrige hunden vår var ikke så glad i andre tipser fra 3 år ca. Noe som nok ikke er så uvanlig uansett rase.

Uansett hva dere velger. Lykke til. Jeg synes hund er en stor glede. Med en hund er man bare i øyeblikket. Man er tilstede.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...