Gå til innhold

Hvordan få kjøkkenvasken skinnnende ren?

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte ny kjøkkenvask i 2010, og uheldigvis har det kommet en del riper i den allerede, i tillegg er det kommet et brunaktig belegg i deler av vasken, samt på selve "oppsamlerristen" som man tar ut og tømmer matrester av, der proppen skal sitte. Har prøvd div. kjerringråd, bl.a. natron, bakepulver m.m., men får det ikke helt til. De gangene vi har brukt plumbo for å rense avløpet derimot har "oppsamlerristen" vært skinnende blank etterpå. Plumboen har vel etset bort belegget. Finnes det noen gode tips for å få hele vasken skinnende blank igjen? Kanskje det finnes noe annet enn Plumbo som kan etse det bort?

Fortsetter under...

Gjest stålull

I motsetning til svaret under her, vil jeg absolutt ikke anbefale klorin. Det går jo rett ut i avløpet og havet, og er svært miljøgiftig.

Stålull naturligvis! Det er jo det man bruker sånt til. Hver 14.dag eller så gnir vi med stålull rundt hele vasken (minstemann elsker å gjøre det, så tar jeg en omgang til slutt). Det gjør susen!

Gjest minnah

I motsetning til svaret under her, vil jeg absolutt ikke anbefale klorin. Det går jo rett ut i avløpet og havet, og er svært miljøgiftig.

Stålull naturligvis! Det er jo det man bruker sånt til. Hver 14.dag eller så gnir vi med stålull rundt hele vasken (minstemann elsker å gjøre det, så tar jeg en omgang til slutt). Det gjør susen!

Stålull lager riper, og snart vil hele vasken bli helt matt av alle ripene.

Annonse

Klorin? Hvor mye klorin skal man ha oppi da? Og det ødelegger ikke vasken?

Jeg tror nok klorin kan misfarge stålet og gjøre det mørkere, så det hadde jeg ikke tatt sjans på. Hadde som Kayia gått for jif skurekrem. Eventuelt blandet med litt zalo så det blir mer tyntflytende.

Gjest Ingen husmor

http://www.hjemmemamma.com/hjemmelaget-rengjoringsmiddel-til-kjokkenvasken

Mange sverger også til denne men jeg er for lat til å bruke den

http://www.inspirasjononline.com/forum/flylady/878-mallos.html

Jeg tror den også heter universalstein. Jeg kjøpte min på en stor baderomsbutikk.

Jeg kjøpte en sånn boks med universalstein på ei messe engang. Lettvint og greit, litt vann på en svamp, gni over steinen og skum det opp, dra over vasken med svampen, og den blir skinnene rein og blank.

Bruker steinen på flisene i dusjen også, og gjør reint joggesko utapå med den.

Jeg har hatt min stein i flere år nå, den er veldig drøy.

Link: http://www.universalstein.de/index.html

Ellers så er heller ikke Jif skurekrem så dumt heller.

Gjest Ingen husmor

Jeg kjøpte en sånn boks med universalstein på ei messe engang. Lettvint og greit, litt vann på en svamp, gni over steinen og skum det opp, dra over vasken med svampen, og den blir skinnene rein og blank.

Bruker steinen på flisene i dusjen også, og gjør reint joggesko utapå med den.

Jeg har hatt min stein i flere år nå, den er veldig drøy.

Link: http://www.universalstein.de/index.html

Ellers så er heller ikke Jif skurekrem så dumt heller.

Det er den jeg har. Hvordan gjør du rent joggeskoa mener du? Nede på sålen kun?

Annonse

Det er den jeg har. Hvordan gjør du rent joggeskoa mener du? Nede på sålen kun?

Drar over skoene, skinnet/stoffet på utsiden.

Han som demonstrerte dette på messen tok en sko fra en som så på og gjorde ren den. Den andre tok han ikke. Dama så seg nødt til å kjøpe med seg en boks, det ble virkelig stor forskjell på skoene.

Jeg høres ut som rene reklamebyrået her, men universalsteinen er virkelig bra.

Drar over skoene, skinnet/stoffet på utsiden.

Han som demonstrerte dette på messen tok en sko fra en som så på og gjorde ren den. Den andre tok han ikke. Dama så seg nødt til å kjøpe med seg en boks, det ble virkelig stor forskjell på skoene.

Jeg høres ut som rene reklamebyrået her, men universalsteinen er virkelig bra.

Da skal jeg prøve å få tak i en slik et sted

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...