Gå til innhold

Post doc stillinger

Anbefalte innlegg

Gjest Post doc
Skrevet

Noen som vet om det finnes en liste over post doc stillinger internasjonalt?

Gjest Kayia
Skrevet

I Norge lyses både Ph.D og Post.doc ut på samme måte som universitetslektor- og førsteamanuensisstillinger/ professorat, dvs på universitetenes hjemmesider, i nasjonale og internasjonale medier som aviser/ tidsskrift og via NAV, og det tror jeg er tilfellet internasjonalt også.

Gjest Post doc
Skrevet

I Norge lyses både Ph.D og Post.doc ut på samme måte som universitetslektor- og førsteamanuensisstillinger/ professorat, dvs på universitetenes hjemmesider, i nasjonale og internasjonale medier som aviser/ tidsskrift og via NAV, og det tror jeg er tilfellet internasjonalt også.

Kunne tenkt meg å finne noen internasjonale tidsskrifter med stillingsutlysninger.

Ellers takk for svar.

Gjest Kayia
Skrevet

Kunne tenkt meg å finne noen internasjonale tidsskrifter med stillingsutlysninger.

Ellers takk for svar.

Vi lyser ut i medier og tidskrift vi antar folk innen vårt fagfelt leser. Start med å gjøre søk på hjemmesidene til aktuelle universiteter (institutter) du :)

Gjest rom123
Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på PhD, Post Doc, stipendiat og professor?

Gjest sangsol
Skrevet

PhD = person som har tatt doktor grad (tidligere ble de også kalt ved andre navn, uten at jeg husker konkret hvilke)

stipendiat= kandidat som er finansiert for å ta doktorgrad i løpet av 3-4 år.

post doc = finansiering av lønn for mennesker MED doktorgrad. Lenge på finansiering varierer.

Professor = kompetanse tilsvarende minimun tre doktorgrader.

Gjest rom123
Skrevet

PhD = person som har tatt doktor grad (tidligere ble de også kalt ved andre navn, uten at jeg husker konkret hvilke)

post doc = finansiering av lønn for mennesker MED doktorgrad. Lenge på finansiering varierer.

3 doktorgrader? Hvordan i all verden skal man gjøre det?

Altså, man tar en master innenfor et felt, bygger på med en doktorgrad... og så to til innen samme felt liksom?

Skrevet

Hæ? Professor er jo en universitetsstilling, altså noe man er ansatt som. En doktorgrad kan man ta (og inneha) uten at man nødvendigvis er ansatt. Man trenger slett ikke flere doktorgrader for å bli professor!

Gjest Kayia
Skrevet

Både Ph.D (tidligere doktorgrad) og Post.doc er midlertidige kvalifiseringsstillinger for forskerjobber. En lektor underviser mens en førsteamanuensis forsker, ofte i tillegg til å undervise. Når man har tilstrekkelig erfaring (bl.a. i form av publikasjoner i internasjonale tidsskrift/ journaler, veilederansvar for Ph.d-studenter, undervisningserfaring, relevante internasjonalt nettverk innenfor eget fagfelt etc) kan man kvalifisere som professor, som er den høyeste akademiske tittel man kan oppnå i Norge.

Gjest Kayia
Skrevet

Altså, man tar en master innenfor et felt, bygger på med en doktorgrad... og så to til innen samme felt liksom?

Det sies at publiseringskravet skal være tilsvarende 3 ganger kravet for en Ph.D (som er tre publiserte artikler evt fem publiserbare artikler innen mitt felt) for å få tittelen professor, men det er svært varierende praksis på dette. Publiseringen skal være innenfor personens fagfelt, ikke innenfor tre ulike felt.

Gjest Kayia
Skrevet

Hæ? Professor er jo en universitetsstilling, altså noe man er ansatt som. En doktorgrad kan man ta (og inneha) uten at man nødvendigvis er ansatt. Man trenger slett ikke flere doktorgrader for å bli professor!

Professor er ikke bare en stillingstittel, men også et kompetansemål. En amanuensis kan foreksempel søke et utlyst profesorat, bli vurdert som kvalifisert av den oppnevnte komiteen og bruke dette overfor sin nåværende arbeidsgiver for å oppgradere sin stilling selv om det i utgangspunktet ikke var utlyst noen stilling som professor der.

Skrevet

Professor er ikke bare en stillingstittel, men også et kompetansemål. En amanuensis kan foreksempel søke et utlyst profesorat, bli vurdert som kvalifisert av den oppnevnte komiteen og bruke dette overfor sin nåværende arbeidsgiver for å oppgradere sin stilling selv om det i utgangspunktet ikke var utlyst noen stilling som professor der.

Atte...du kunne godt ha skrevet "de doble hydrostatforkoblingskartene som passer inni den stratosfæriske anatomien av kjøleribbene kan også fungere som ekstrauttak på kraftforsterkningsmanifoilene..."

:0D Jeg skjønte hva du sa, men øya gikk helt i kryss til slutt!

Gjest Post doc
Skrevet

PHD er en doktorgrad. Post doc er midlertidig forskerstilling for dem som har tatt doktorgrad, deriblant Phd.

Gjest sangsol
Skrevet

Man trenger en doktorgrad OG kompetanse som tilsvarer minimum omfang av to andre doktorgrader. I tillegg trenges noe undervisnings og administrativ erfaring. Man kan søke en professorstilling og bli vurdert hvorvidt man har professor-kompetanse. Eller man søke/være i en førsteamanuensisstilling og søke opprykk til professor.

Gjest sangsol
Skrevet

Neida.

Man tar sin doktorgrad (etter en master) innen et felt. Doktorgraden trenger ikke være i nøyaktig samme felt som mastergraden.

Etter doktorgrad er det vanlig å søke midlertidig post doc stillinger, og deretter kanskje førsteamanuensisstilling. Mens man jobber i disse stillingene så bygger man samtidig opp kompetansen sin. Denne oppbyggningen består av vitenskapelige publikasjoner, samt at kandidaten skaffer seg solid undervisningserfaring og noe administrativ erfaring. Men det viktigste er det vitenskapelige.

Når omfang av det vitenskapelige arbeid tilsvarer minimun 3 doktorgrader, så kan kandidaten bli vurdert til å inneha professorkompetanse (enten ved at h*n får tilslag på en professorstilling eller h*n søker opprykk i sin førsteamanuensisstilling).

Gjest Kayia
Skrevet

Atte...du kunne godt ha skrevet "de doble hydrostatforkoblingskartene som passer inni den stratosfæriske anatomien av kjøleribbene kan også fungere som ekstrauttak på kraftforsterkningsmanifoilene..."

:0D Jeg skjønte hva du sa, men øya gikk helt i kryss til slutt!

Hehe, skjønner jeg i grunnen godt :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...