Gå til innhold

Hvordan bli frisk i en fei?

Anbefalte innlegg

Gjest hccoh

Mandag er den viktigste dagen på årevis (Gruppeintervju for en bedrift jeg har vært så utrolig heldig å komme i betraktning hos), og selvfølgelig begynner jeg å bli syk nå, for første gang på årevis. Det er mange å konkurrere med og jeg må være 100% skjerpet for å kunne hevde meg.

Jeg har feber, hoster, er trøtt og slapp, og såpass kvalm at jeg ikke får ned mat.

Hva kan jeg gjøre for å bli så frisk som mulig til mandag? Jeg drar gjerne til en privat legevakt i morgen og får intravenøs næring om det er det som skal til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379598-hvordan-bli-frisk-i-en-fei/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nickløsheletida

''Jeg har feber, hoster, er trøtt og slapp, og såpass kvalm at jeg ikke får ned mat''

Min erfaring er at det eneste som hjelper er å gi seg helt over, legge seg under dyna og sove mest mulig og få "svettet ut" feberen. Det nytter lite å kjempe mot sykdommen.

Bruk helga til å sove. Stå opp på mandag, ta en dusj og smertestillende og gjør det beste ut av det.

Lykke til! :-)

Gjest hccoh

''Jeg har feber, hoster, er trøtt og slapp, og såpass kvalm at jeg ikke får ned mat''

Min erfaring er at det eneste som hjelper er å gi seg helt over, legge seg under dyna og sove mest mulig og få "svettet ut" feberen. Det nytter lite å kjempe mot sykdommen.

Bruk helga til å sove. Stå opp på mandag, ta en dusj og smertestillende og gjør det beste ut av det.

Lykke til! :-)

Æsj, hadde håpet på å bruke helga til å forberede meg. Får bare lyst til å gråte nå :-(

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Æsj, hadde håpet på å bruke helga til å forberede meg. Får bare lyst til å gråte nå :-(

Jeg forstår følelsen du kjenner nå, men kanskje du klarer å forberede deg litt når du er våken. Prøv og få mest mulig søvn ihvertfall.

Jeg forstår følelsen du kjenner nå, men kanskje du klarer å forberede deg litt når du er våken. Prøv og få mest mulig søvn ihvertfall.

Det er jo ganske vanlig og være syk/uopplagt innimellom da...selv når man minst ønsker det, og trenger det.

Slik er nå dette livet:-) Alt går ikke på skinner:-)

Gjest Nickløsheletida

Det er jo ganske vanlig og være syk/uopplagt innimellom da...selv når man minst ønsker det, og trenger det.

Slik er nå dette livet:-) Alt går ikke på skinner:-)

Det er helt riktig Colette, men noen ganger passer det dårligere enn andre ganger.

Det er irriterende når det skjer på et tidpunkt som ikke passer.

Jeg ble syk bare noen dager etter at jeg startet i ny jobb, noe som selvfølgelig passet meg fryktelig dårlig når jeg ville vise meg fra min beste side, så jeg skjønner fortvilelsen litt :-)

Men som du sier, så er det jo en del av livet.

Gjest Nickløsheletida

Blir bare litt ekstra emosjonell når jeg er så sliten som nå :-)

Naturlig det, spesielt siden mandagen betyr så mye for deg.

Grunnen til at jeg sier du bør sove er at jeg vet så veldig godt av erfaring at hjelper så veldig lite og prøve kjempe i mot. Jeg har prøvd. Du kan spise C-vitaminer, hvitløk og prøve alle mulige kjerringtips, men hjelper det? NEI ! ;-)

Siden det nå likevel er helg og du har fri, så er søvn mitt beste råd, hvis du da ikke har små barn som krever at du er oppegående.

Jeg kjenner noen som pleier å sverge til en drink (med varmt vann og sukker) + et langt, varmt bad - og deretter i seng med dyne og tepper osv. Svette det ut, hjelpe feberen. Den personen pleier faktisk å bli fort frisk av sånt - men om det er kuren eller tilfeldigheter.....

Ellers synes jeg solhatt-produkter (echinacea) virker bra...

Annonse

Det er helt riktig Colette, men noen ganger passer det dårligere enn andre ganger.

Det er irriterende når det skjer på et tidpunkt som ikke passer.

Jeg ble syk bare noen dager etter at jeg startet i ny jobb, noe som selvfølgelig passet meg fryktelig dårlig når jeg ville vise meg fra min beste side, så jeg skjønner fortvilelsen litt :-)

Men som du sier, så er det jo en del av livet.

Du hadde jo en alvorlig skade da....som det var god grunn til og være fortvilet over. Men jeg blir litt oppgitt når folk klager over hverdagslige plager som hoste og forkjølelse, når det ikke passer 100% :-(

Sov så mye du kan i helgen. Innen mandag kommer du sannsynligvis til å føle deg bedre enn du gjør nå i kveld. De fleste forkjølelser og lignende pleier bare å være på det verste i en til to dager. Det er ihvertfall min erfaring.

Jeg føler meg endel bedre om jeg tar en til to paracet og Ibux sammen. Det varer noen timer. Ta det en times tid før du skal i ilden.

På mandag kommer også adrenalinet til å hjelpe deg med å skjerpe tankene.

Lykke til :-)

Gjest Nickløsheletida

Du hadde jo en alvorlig skade da....som det var god grunn til og være fortvilet over. Men jeg blir litt oppgitt når folk klager over hverdagslige plager som hoste og forkjølelse, når det ikke passer 100% :-(

Men det var ikke den skaden som var irriterende. Jeg kunne fint være i ny jobb med den skaden ;-) Det var en kraftig forskjølelse som slo meg helt ut og det var den jeg klagde over nå, hehe.

Tror du jeg ble forkjløet da jeg lå med skadet ben da? Neida, da holdt jeg meg helt frisk. Jeg var også helt frisk da jeg begynte på igjen i min gamle jobb.

Men da jeg skulle begynne i en ny, ble jeg syk. Det er jo litt typisk da, men heldigvis er den nye jobben på samme huset, bare i en annen avdeling.

Men det var ikke den skaden som var irriterende. Jeg kunne fint være i ny jobb med den skaden ;-) Det var en kraftig forskjølelse som slo meg helt ut og det var den jeg klagde over nå, hehe.

Tror du jeg ble forkjløet da jeg lå med skadet ben da? Neida, da holdt jeg meg helt frisk. Jeg var også helt frisk da jeg begynte på igjen i min gamle jobb.

Men da jeg skulle begynne i en ny, ble jeg syk. Det er jo litt typisk da, men heldigvis er den nye jobben på samme huset, bare i en annen avdeling.

Huff da:-( Men denne kraftige forkjølelsen din kom jo på toppen av alt det andre. Du hadde jo slitt noen uker og mnd, da det skjedde? Slike ting må tas med i helhetsvurderingen, synes jeg:-)

Gjest Nickløsheletida

Huff da:-( Men denne kraftige forkjølelsen din kom jo på toppen av alt det andre. Du hadde jo slitt noen uker og mnd, da det skjedde? Slike ting må tas med i helhetsvurderingen, synes jeg:-)

Takk for det :-)

Nå er det sønnen som ikke kan gå. Han skadet seg i gymtimen i dag og kan ikke gå på foten. Mannen min mener han bare har røket en sene eller noe. Den er ihvertfall ikke brukket. Det er ganske sikkert, men den er kraftig hoven og smertefull. Skal ta han med meg på legevakten hvis ikke det bedrer seg i løpet av helga. Noe er det alltid, men slik er det alle familier :-)

Takk for det :-)

Nå er det sønnen som ikke kan gå. Han skadet seg i gymtimen i dag og kan ikke gå på foten. Mannen min mener han bare har røket en sene eller noe. Den er ihvertfall ikke brukket. Det er ganske sikkert, men den er kraftig hoven og smertefull. Skal ta han med meg på legevakten hvis ikke det bedrer seg i løpet av helga. Noe er det alltid, men slik er det alle familier :-)

Ikke undervurder din egen styrke og ditt eget pågangsmot! Du har gjort en kjempejobb med din egen innstilling.

Huff da, med sønnen din. Men husk at forstuing er det som gjør mest vondt. Har du fått gjort noe med det andre problemet hans da? (som vi diskuterte for en uke siden)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...