Gå til innhold

Hanne Nabintu Herland

Anbefalte innlegg

''For jeg tenkte akkurat som deg, etter å ha sett henne på TV og lest diverse debattinnlegg fra henne - og nettopp derfor er jeg så overrasket over boka.''

Da må du ha sett klippede innslag. Her er et mer uklippet ett:http://professional.player.qbrick.com/player.aspx?mcid=4D1E0B9A03603904&width=640&height=360&as=0&fs=1&rp=0&cb=1&il=1&sp=1&db=0&ct=0

Hun har selv bodd lenge i Afrika og er internasjonalist og oppriktig glad i positive trekk ved andre kulturer, og mener vi har mye å hente og lære av andre. Hun greier imidlertid også å ta skarp avstand fra alt det negative som også finnes hos dem, og det er vel dette som faller folk som Sør så enormt tungt for brystet.

Nettopp, og det er der jeg er så enig med henne. En kan nemlig se positivt på blanding av kulturer, samtidig som man kan diskutere hvilke utfordringer og negative konsekvenser dette fører med seg for et samfunn.

Men jeg er enig med deg i at dette er temmelig umulig å diskutere...

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

24

• Bookworm

16

• ....AV

2

• mariaflyfly

1

Mest aktive i denne tråden

Bella Dotte

Jeg tittet litt i boka i bokhandelen, og den så såpass interessant og velskrevet ut at jeg nå har bestilt og betalt for den - men jeg hadde ikke gjort det om det ikke hadde vært lang venteliste på biblioteket (12 mnd).

Gjest Groruddalen

Men du kan jo ikke dømme et menneske på bakgrunn av én løsrevet kommentar?!

Her inne forfekter du rettferdighet, likeverd, forståelse osv osv osv, og så viser du en slik sneversynt holdning - jeg må innrømme at det forundrer meg.

Jeg er ikke forundret, for sør er som tidligere sagt en av verdensmestrene i å sette folk i bås.

Og Herland har han plassert i en viss bås allerede.

Du tar så feil, min venn... men les boka du, så kan vi diskutere det når vi stiller likt hva gjelder kunnskap om emnet vi diskuterer.

Forresten, er du klar over hvem Hallgrim Berg er?

Det er den tidligere Stortingsrepresentanten som skrev rasende leserinnlegg i avisen fordi politiet ikke kom og arresterte en svart mann og en araber som satt på toget og hadde penger i lommene:

''En skandale inntraff i Hallingdal, i skyggen av den globale finanskrisen: En "svært mørk og kortvaksen" kar, "truleg afrikanar", samt en "lengre og lysare, truleg arabar", satt på Bergenstoget med lommene så fullstappet av sedler at det drysset. Utlendingene var i "sværande godt humør".Men hva skjedde? De to ble ikke arrestert. Ikke på Hønefoss. Ikke engang i Drammen, enda politiet hadde rikelig med tid til å rykke ut. En harmdirrende Hallgrim Berg, kulturist og tidligere stortingsrepresentant for Høyre, satte seg til datamaskinen og skrev leserbrev til Hallingdølen. Det var "en vaken og lærd vossing" som sør av Nesbyen oppdaget de to utlendingene i vogn 5, forklarte Berg. Vossingen ringte straks en åling han kjenner. Ålingen, av Berg karakterisert som en "samfunnsborgar og skattytar", ringte nødnummeret 112 og fikk snakket med operasjonsleder Lars Kr. Evensen.''

:knegg:

Med vennlig hilsen

Forresten, er du klar over hvem Hallgrim Berg er?

Det er den tidligere Stortingsrepresentanten som skrev rasende leserinnlegg i avisen fordi politiet ikke kom og arresterte en svart mann og en araber som satt på toget og hadde penger i lommene:

''En skandale inntraff i Hallingdal, i skyggen av den globale finanskrisen: En "svært mørk og kortvaksen" kar, "truleg afrikanar", samt en "lengre og lysare, truleg arabar", satt på Bergenstoget med lommene så fullstappet av sedler at det drysset. Utlendingene var i "sværande godt humør".Men hva skjedde? De to ble ikke arrestert. Ikke på Hønefoss. Ikke engang i Drammen, enda politiet hadde rikelig med tid til å rykke ut. En harmdirrende Hallgrim Berg, kulturist og tidligere stortingsrepresentant for Høyre, satte seg til datamaskinen og skrev leserbrev til Hallingdølen. Det var "en vaken og lærd vossing" som sør av Nesbyen oppdaget de to utlendingene i vogn 5, forklarte Berg. Vossingen ringte straks en åling han kjenner. Ålingen, av Berg karakterisert som en "samfunnsborgar og skattytar", ringte nødnummeret 112 og fikk snakket med operasjonsleder Lars Kr. Evensen.''

Med vennlig hilsen

For all del - jeg har da heller ikke gjort meg opp en endelig mening om HNH enda (og i hvert fall ikke om Hallgrim Berg, da jeg ikke vet hvem han er), da jeg som sagt ikke er ferdig med boka - men samfunnsdebatten MÅ balanseres, det er ikke én side (venstresiden) som har rett og alle andres meninger er bare tull (eller rasisme).

For all del - jeg har da heller ikke gjort meg opp en endelig mening om HNH enda (og i hvert fall ikke om Hallgrim Berg, da jeg ikke vet hvem han er), da jeg som sagt ikke er ferdig med boka - men samfunnsdebatten MÅ balanseres, det er ikke én side (venstresiden) som har rett og alle andres meninger er bare tull (eller rasisme).

Hei,

''men samfunnsdebatten MÅ balanseres, det er ikke én side (venstresiden) som har rett og alle andres meninger er bare tull (eller rasisme).''

Men stort sett er det kun folk som påstår at andre roper om rasisme. Det er svært få som faktisk skriker "rasist". Selv jeg tror ikke at jeg har brukt det om mer enn 5-10 personer i løpet av 12-14 år på DOL. Det er knapt én i året.

Likevel, man hører rop om "venstresiden", "kulturmarxist", "marxist" og alt det andre.

Kan du forklare hvorfor folk som forfekter Menneskerettigheter, likeverd og likestilling, samt ytringsfrihet og religionsfrihet automatisk må tilhøre "venstresiden"?

Det betyr jo at høyresiden må være mot dette... ? ;-)

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Pilka

Det er jo ikke slik at alt som er provoserende og som man er uenig med derfor er fornuftig og verd å bruke tid på. ;-)

Dette er en god oppsummering:

http://www.dagbladet.no/2012/05/11/kultur/debatt/kronikk/litteratur/hanne_nabintu_herland/21547757/

Med vennlig hilsen

Dagbladet er sjelden verdt å bruke tid på.

Hei,

''men samfunnsdebatten MÅ balanseres, det er ikke én side (venstresiden) som har rett og alle andres meninger er bare tull (eller rasisme).''

Men stort sett er det kun folk som påstår at andre roper om rasisme. Det er svært få som faktisk skriker "rasist". Selv jeg tror ikke at jeg har brukt det om mer enn 5-10 personer i løpet av 12-14 år på DOL. Det er knapt én i året.

Likevel, man hører rop om "venstresiden", "kulturmarxist", "marxist" og alt det andre.

Kan du forklare hvorfor folk som forfekter Menneskerettigheter, likeverd og likestilling, samt ytringsfrihet og religionsfrihet automatisk må tilhøre "venstresiden"?

Med vennlig hilsen

Nei, du bruker nok kanskje ikke ordet rasist - der passer du deg. Derimot pakker du det inn i litt finere vendinger... som når jeg stilte spørsmål om det var lov å kritisere innvandringspolitikken i Norge uten å bli kalt rasist - hvor jeg påpekte at jeg var tilhenger av individuell behandling av hver enkelt asylsøker - og du ENDA beskyldte meg for å dømme hele grupper på bakgrunn av etnisitet (som egentlig er definisjonen på rasisme)...

Gjest Nord og ned.

Hei,

Med vennlig hilsen

''Det er svært få som faktisk skriker "rasist". Selv jeg tror ikke at jeg har brukt det om mer enn 5-10 personer i løpet av 12-14 år på DOL. Det er knapt én i året.''

Neida, derimot har du beskyldt et tresifret antall prersoner for å forfekte "samme sym på musimer som det ble gjort av jøder på 30-tallet'' og som er en særs dårlig innpakket versjon av nazist/rasist implesitt at vedkommende også støtter opp om Holocaust.

Du tror tydligvis at folk er dumme?

Nei, du bruker nok kanskje ikke ordet rasist - der passer du deg. Derimot pakker du det inn i litt finere vendinger... som når jeg stilte spørsmål om det var lov å kritisere innvandringspolitikken i Norge uten å bli kalt rasist - hvor jeg påpekte at jeg var tilhenger av individuell behandling av hver enkelt asylsøker - og du ENDA beskyldte meg for å dømme hele grupper på bakgrunn av etnisitet (som egentlig er definisjonen på rasisme)...

''som når jeg stilte spørsmål om det var lov å kritisere innvandringspolitikken i Norge uten å bli kalt rasist''

og dette er ikke en tilslørt anlage om at folk blir kalt rasist?

Du hadde jo aldri spurt hvis du ikke mente det var slik.

=====

Jeg svarte deg (etter det jeg husker) med at det var to (merk!) hovedårsaker som jeg kan se for å være mot innvandring. Den ene var rasistisk (som gikk på oppførsel man tillegger folk i en folkegruppe), og den andre var det ikke (økonomi og plass).

Det mener jeg fremdeles er et greit svar.

Med vennlig hilsen

Gjest Nord og ned.

Det kan så være, men jeg leser alt fra Financial Times til Jornal do Brasil, og også en 5-10 aviser fra Norge - deriblant Dagbladet.

Det er mye populistisk, samt en del mer solid stoff.

Med vennlig hilsen

''Det er mye populistisk, samt en del mer solid stoff.''

Og et eksempel på "solid stoff" er tydligvis artikkelen du linker til to ganger, og som det bare trengs et lite googlesøk for å finne ut at er en avdanket marxistleninist.

Solid my ass.

Annonse

''som når jeg stilte spørsmål om det var lov å kritisere innvandringspolitikken i Norge uten å bli kalt rasist''

og dette er ikke en tilslørt anlage om at folk blir kalt rasist?

Du hadde jo aldri spurt hvis du ikke mente det var slik.

=====

Jeg svarte deg (etter det jeg husker) med at det var to (merk!) hovedårsaker som jeg kan se for å være mot innvandring. Den ene var rasistisk (som gikk på oppførsel man tillegger folk i en folkegruppe), og den andre var det ikke (økonomi og plass).

Det mener jeg fremdeles er et greit svar.

Med vennlig hilsen

''Tillegger man folk holdninger basert på folkegruppe, hudfarge, osv. så er det rasistisk - enten man liker det eller ei. Det er jo iht. definisjonen.'' - Sør.

...og det var nettopp det jeg _ikke_ gjorde, men ville ha en individuell behandling...

''Tillegger man folk holdninger basert på folkegruppe, hudfarge, osv. så er det rasistisk - enten man liker det eller ei. Det er jo iht. definisjonen.'' - Sør.

...og det var nettopp det jeg _ikke_ gjorde, men ville ha en individuell behandling...

Jeg skrev vel ikke at du gjorde det?

Hvis folkegruppe, nasjonalitet, hudfarge, religion, osv. ikke tas med i betraktning for hvorvidt folk skal få oppholdstillatelse, så er det ikke rasistisk, og jeg tror heller ikke du finner noen som påstår det.

Med vennlig hilsen

Jeg skrev vel ikke at du gjorde det?

Hvis folkegruppe, nasjonalitet, hudfarge, religion, osv. ikke tas med i betraktning for hvorvidt folk skal få oppholdstillatelse, så er det ikke rasistisk, og jeg tror heller ikke du finner noen som påstår det.

Med vennlig hilsen

''Jeg skrev vel ikke at du gjorde det?''

You could have fooled me...

Gjest østavind

Så siden du ikke har lest hele Koranen så kan du ikke si noe om den?

Personlig vet jeg nok om den til at jeg ikke liker den, og jeg mener den overhodet ikke er egnet til å "bygge et samfunn" på.

Hvem vet, kanskje du hadde skiftet mening om du faktisk hadde lest den.

I den grad jeg har en mening om henne, er det at hun ønsker seg tilbake til en verden som ikke jeg ønsker meg tilbake til, og at hun bruker dårlig argumenter for sitt syn.

Jeg ser du mener at boken Respekt har gitt deg et annet syn, og vurderte å gi den en sjanse, men ettersom den ikke finnes som e-bok, gidder jeg ikke. Lurer likevel på å prøve meg på hennes forrige bok "Alarm", så får vi se om jeg endrer syn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...