Gå til innhold

Anbefalte innlegg

''Et BBC-innslag om Bastøy fengsel er blant de mest delte sakene i verden.

- Vi mener at man må begynne med rehabilitering av innsatte fra dag én. Alle vet at når du blir løslatt, kan du bli hvem som helst sin nabo, sier Bergersen til BBC.

- Det er i offentlighetens sikkerhetsinteresse at du blir rehabilitert når du er i fengsel, så du kan gå ut og leve det livet alle andre tar for gitt, sier statssekretæren.''

''Fengselsdirektør Arne Kvernvik-Nilsen synes ikke Bastøy har for gode soningsforhold.

- Hvis dette var en ferieleir for kriminelle; hva er problemet, om jeg kan vise deg resultatet? spør Kvernvik-Nilsen BBCs Paul Henley.

Og resultatene, det er 16 prosent. 16 prosent av fangene som soner deler av straffen sin på Bastøy, blir tatt for nye kriminelle handlinger etter at de har sluppet ut.

Det er fire prosentpoeng lavere enn snittet i norske fengsler, og langt unner de 70 til 75 prosentene nivået ligger på i England.

«Det er det suverent laveste nivået i Europa, sannsynligvis i hele verden», skriver BBCs reporter. ''

Kilde: http://www.nettavisen.no/nyheter/article3400514.ece

Nå har jeg ofte tatt til orde for strengere straffer i overgreps/voldtektssaker, men likevel er dette interessant.

Å redusere residivraten til 16% er helt utrolig, selv om jeg ikke vet hvor representative fangene er. Men sammenlignet med 70% i vårt naboland, England, så er det utrolig!

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

Det er ikke nødvendigvis en motsetning mellom lengre/strengere straffer på den ene side, og gode soningsforhold med fokus på rehabilitering på den annen side.

Hei,

Godt poeng, selv om man nok kan ha en diskusjon om "straffeaspektet" her. Jeg mener ikke at de ikke blir straffet, men jeg kan forestille meg at hvis en morder ble sendt der, så føler kanskje de pårørende til offeret at "straffeaspektet" og "allmennpreventive" ikke helt blir ivaretatt.

Men for all del, jeg er meget "for" slike ting så lenge det virker. Residivraten er meget viktig.

Med vennlig hilsen

''Det er fire prosentpoeng lavere enn snittet i norske fengsler, og (...).''

Folk som kommer til Bastøy har allerede sonet en del av tiden i et annet fengsel. For å komme til Bastøy må de allerede ha utvist god atferd under soning. Derfor kan tallene for Bastøy være noe misvisende. Dessuten har Norge sannsynligvis bedre hjelp også etter løslatelse. Der hjelper mange frivillige også i det stille.

Likevel er hovedkonklusjonen din sannsynligvis rett (for de som ikke har personlighetsforstyrrelse), fordi de gis help til annen levemåte.

Annonse

''Det er fire prosentpoeng lavere enn snittet i norske fengsler, og (...).''

Folk som kommer til Bastøy har allerede sonet en del av tiden i et annet fengsel. For å komme til Bastøy må de allerede ha utvist god atferd under soning. Derfor kan tallene for Bastøy være noe misvisende. Dessuten har Norge sannsynligvis bedre hjelp også etter løslatelse. Der hjelper mange frivillige også i det stille.

Likevel er hovedkonklusjonen din sannsynligvis rett (for de som ikke har personlighetsforstyrrelse), fordi de gis help til annen levemåte.

Hei,

Ja, jeg tror jeg skrev et sted at "befolkningen" neppe er representativt for hele fengselsbefolkningen, men jeg tror fremdeles prinsippet er gyldig.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...