Gå til innhold

Potensielle mordere allerede i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Gjest tidligere BUP-arbeider

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Forskergruppe-vil-forebygge-drap-med-register-6829367.html#.T7qqd5iD6hg

"Det er nemlig ikke hvem som helst som begår drap, sier Bjørnebekk, som mener at det allerede i barnehagealderer er mulig å plukke ut noen få som har en så bekymringsfull opptreden og bakgrunn at de kan ha forutsetningner for å begå drap.Og når man vet hvem som kan være i risikogruppen, er en viktig forutsetning på plass for å sette inn forebyggende tiltak."

Hjelpes! Og hvem skal foreta slike vurderinger i barnehagen da? Førskolelærere med spesialutdanning? Stakkars dem som får barnet sitt stemplet som potensiell morder allerede i barnehagen.

Slik kartlegging så tidlig vil skape langt mer skade enn gagn.

Fortsetter under...

Når man tenker på at man i etterkant av et drap sitter å peker på at gjerningsmannen allerede i barndommen gjorde slik og slik, og oppførte seg på spesielle måter, kan jeg skjønne tankegangen bak dette. Og det er selvfølgelig viktig å gjøre det man kan for å forebygge drap.

Men jeg lurer virkelig på hvordan de har tenkt å gjøre det rent praktisk... Jeg ser for meg at dette kan skape potensielt mange ofre... Skal man lage en liste da, på at lille Ole på 4 år dreper fluer, eller brenner de med forstørrelsesglass - og hvem skal ha tilgang til denne listen? Skal Ole følges gjennom hele livet, og av hvem - for å forhindre at han kanskje, eller kanskje ikke dreper noen?

I tillegg skal man allerede i barnehagen plukke ut de som kommer til å havne hos NAV, de som får lese og skrivevansker, de som får regnevansker osv. :0)

Ikke måte på. Jeg regner med det kommer en test man kan ta på fødestua snart. En sveip på tunga med en bommullspinne, og vips så har man livsløpet til den enkelte klar!

I tillegg skal man allerede i barnehagen plukke ut de som kommer til å havne hos NAV, de som får lese og skrivevansker, de som får regnevansker osv. :0)

Ikke måte på. Jeg regner med det kommer en test man kan ta på fødestua snart. En sveip på tunga med en bommullspinne, og vips så har man livsløpet til den enkelte klar!

''Ikke måte på. Jeg regner med det kommer en test man kan ta på fødestua snart. En sveip på tunga med en bommullspinne, og vips så har man livsløpet til den enkelte klar!''

Minner meg om en film eller noe jeg så en gang, hvor ei jordmor uttalte til en voksen mann (hun tok i mot ham da han ble født): "Hadde jeg visst hva det ville blitt av deg, skulle jeg ha putta deg tilbake igjen". *s*

''Jeg regner med det kommer en test man kan ta på fødestua snart. En sveip på tunga med en bommullspinne, og vips så har man livsløpet til den enkelte klar!''

Psjt - så treig du er, fostervannsprøve før uke 12, så kan man bare ta bort om ungen får problemer av noe slag. ;o)

''Jeg regner med det kommer en test man kan ta på fødestua snart. En sveip på tunga med en bommullspinne, og vips så har man livsløpet til den enkelte klar!''

Psjt - så treig du er, fostervannsprøve før uke 12, så kan man bare ta bort om ungen får problemer av noe slag. ;o)

Ah, selvfølgelig. *facepalm*

Annonse

Gjest Tante Rødgrønn

Dette er gammelt nytt, og en slik intervensjon vil være meget nyttig.

De kommende psykopater ser en allerede i barnehagen (hvis vi vil og tør).

Kanskje både du og jeg er heldige siden ingen turte eller ville fokusere særlig på våre personligheter da de var små.

Annonse

Gjest eller tar jeg feil?

Når man tenker på at man i etterkant av et drap sitter å peker på at gjerningsmannen allerede i barndommen gjorde slik og slik, og oppførte seg på spesielle måter, kan jeg skjønne tankegangen bak dette. Og det er selvfølgelig viktig å gjøre det man kan for å forebygge drap.

Men jeg lurer virkelig på hvordan de har tenkt å gjøre det rent praktisk... Jeg ser for meg at dette kan skape potensielt mange ofre... Skal man lage en liste da, på at lille Ole på 4 år dreper fluer, eller brenner de med forstørrelsesglass - og hvem skal ha tilgang til denne listen? Skal Ole følges gjennom hele livet, og av hvem - for å forhindre at han kanskje, eller kanskje ikke dreper noen?

Nå er det vel ikke slik at barnetnødvendigvis er født genetisk med denne risikoen, men at barnet gjennom opplevelser og miljøet rundt seg blir skadet nok til å utvikle denne risikoen?

Og da må myndighetene sette inn tiltak for å hindre denne skjevutviklingen. Altså gjøre noe med miljøet.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kanskje både du og jeg er heldige siden ingen turte eller ville fokusere særlig på våre personligheter da de var små.

Snakk for deg selv. Du vet ingenting om noen fokuserte på min personlighet :-)

Det viktige i dette er at en ved tidlig intervensjon kan gjøre de fremtidig antisosiale mindre antisosiale.

Slikt arbeid foregår allerede - også i Norge.

Det viktige i dette er at en ved tidlig intervensjon kan gjøre de fremtidig antisosiale mindre antisosiale.

Slikt arbeid foregår allerede - også i Norge.

''Det viktige i dette er at en ved tidlig intervensjon kan gjøre de fremtidig antisosiale mindre antisosiale.''

Jeg tror betydningen av å ta antisosial atferd på alvor tidlig og forsøke å intervenere er svært viktig. Jeg er allikevel motstander av etablering av ulike former registre med tanke på at disse barna evt. skal kunne følges mer eller mindre hele livet. Vi vet at evnen til å utføre faglig skjønn alltid vil være variabelt, og det er grunn til å tro at det å havne på en slik liste vil virke sterkt stigmatiserende for det enkelte individ og ut i fra det vi vet om selvoppfyllende profetier, så kan det være grunn til å tro at slik registrering i like stor grad kan forverre som bedre barnets utvikling.

Jeg har sett adskillige barn som har blitt feilvurdert av PPT og BUP samt av skole og barnehage. Selv evnetesting som vel av mange antas å være en relativt "objektiv" måte å teste på, har mange mulige feilkilder som ikke ser ut til å nødvendigvis bli fanget opp av fagpersonene.

Gjest tidligere BUP-arbeider

''Det viktige i dette er at en ved tidlig intervensjon kan gjøre de fremtidig antisosiale mindre antisosiale.''

Jeg tror betydningen av å ta antisosial atferd på alvor tidlig og forsøke å intervenere er svært viktig. Jeg er allikevel motstander av etablering av ulike former registre med tanke på at disse barna evt. skal kunne følges mer eller mindre hele livet. Vi vet at evnen til å utføre faglig skjønn alltid vil være variabelt, og det er grunn til å tro at det å havne på en slik liste vil virke sterkt stigmatiserende for det enkelte individ og ut i fra det vi vet om selvoppfyllende profetier, så kan det være grunn til å tro at slik registrering i like stor grad kan forverre som bedre barnets utvikling.

Jeg har sett adskillige barn som har blitt feilvurdert av PPT og BUP samt av skole og barnehage. Selv evnetesting som vel av mange antas å være en relativt "objektiv" måte å teste på, har mange mulige feilkilder som ikke ser ut til å nødvendigvis bli fanget opp av fagpersonene.

Bra innlegg Frosken, jeg er veldig enig med deg.

Barn som er plassert i et fosterhjem er jo også registrert i journaler og registre.

Barn som er plassert i et fosterhjem er jo også registrert i journaler og registre.

''Barn som er plassert i et fosterhjem er jo også registrert i journaler og registre.''

Men da er det ikke hvilke egenskaper barnet blir vurdert til å ha som er grunnlaget for registreringen, men den manglende omsorgen de blir utsatt for.

Det er jo også stor forskjell på at de fleste av oss har journaler i helsevesenet og etablering av et sentralt register med tanke på å fange opp/overvåke mennesker man antar i fremtiden vil utgjøre et problem for samfunnet. Dersom de barnehageansatte gjør jobben sin ordentlig, så vil disse barna kunne få fornuftig hjelp - og foreldrene veiledning - uten en slik sentral registrering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...