Gjest luftslott Skrevet 24. mai 2012 Skrevet 24. mai 2012 Vi kjøpte bolig med en bitteliten gressplen. Nå når varmen er her og alt gror som bare det ser vi hvor mye ugress det er her. Ikke bare løvetann, men brennesle og vassorv også. Digre tuer og rotsystemer gjennom halve plenen, nå har jeg gravd opp det meste og står igjen med store krater i plenen. Resten av plenen er dekket av tynt glissent gress og en del kløver, det må mye arbeid til før vi har en gressplen man kan bare vedlikeholde. Er det verdt det, eller er det best å bare grave opp hele dritten og legge ferdig plen? Det er snakk om tre år der plenen har blitt totalt ignorert. Noen råd? Vi er ikke så glade i hagestell egentlig, men liker å ta vare på det vi har... 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 24. mai 2012 Skrevet 24. mai 2012 Dere må jo uansett bli kvitt ugresset. Hvis dere legger ferdigplen oppå plenen slik det er nå så kommer vel ugresset til å vokse opp og igjennom plenen. Dere kan grave opp alt. Da må dere sikre dere på at alt av rotsystemer blir med, ellers kommer det tilbake. Jeg hadde sprayet hele plenen, siden den er liten med RoundUp. Det dreper alt, også gresset. Men da er dere relativt sikre på å få vekk alt ugress. Deretter hadde jeg gravd opp og planert og sådd ny plen. Eller raskere, gravd og planert og lagt ferdigplen, siden det er en liten hageflekk. 0 Siter
Gjest uvitende meg ja Skrevet 24. mai 2012 Skrevet 24. mai 2012 Dere må jo uansett bli kvitt ugresset. Hvis dere legger ferdigplen oppå plenen slik det er nå så kommer vel ugresset til å vokse opp og igjennom plenen. Dere kan grave opp alt. Da må dere sikre dere på at alt av rotsystemer blir med, ellers kommer det tilbake. Jeg hadde sprayet hele plenen, siden den er liten med RoundUp. Det dreper alt, også gresset. Men da er dere relativt sikre på å få vekk alt ugress. Deretter hadde jeg gravd opp og planert og sådd ny plen. Eller raskere, gravd og planert og lagt ferdigplen, siden det er en liten hageflekk. MÅ man bli kvitt ugresset? Kan man ikke bare slå det med gressklipperen? 0 Siter
Gjest luftslott Skrevet 24. mai 2012 Skrevet 24. mai 2012 MÅ man bli kvitt ugresset? Kan man ikke bare slå det med gressklipperen? Jeg vil tro man bare oppnår å spre det da, derfor driver jeg og graver opp alt jeg ser før vi klipper. 0 Siter
mrxx Skrevet 24. mai 2012 Skrevet 24. mai 2012 Kjøp plenrens og spray over,det tar det meste utenom plenen. Eventuelt rundup rett på plantene du vil bli kvitt, men bør helst ikke søle på resten av plenen:-) 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 24. mai 2012 Skrevet 24. mai 2012 MÅ man bli kvitt ugresset? Kan man ikke bare slå det med gressklipperen? Å, ja! Slår du det med gressklipper vokser det bare opp igjen. Du må fjerne alt av røtter, noe som er vanskelig. Jeg hadde satset på RoundUp og deretter anlagt ny plen. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 25. mai 2012 Skrevet 25. mai 2012 Vassarve blir du kvitt når du klipper det, fordi det er frøugras. Brennesle og løvetann er rotugras, og kommer opp igjen og opp igjen og oppigjen, Vi har også ugras i plenen vår, men holder det sånn tålig i sjakk ved å klippe. Av og til drar jeg opp hele løvetannplanter og brennesleplanter (de har vi bare i kanten) - viktig å få opp mest mulig av røttene. Du kan sprøyte med roundup - men da dør alt, og du får ikke noen plen denne sommeren. Det er også mulig å sprøyte med noe som ikke tar gresset - dette må du spørre om på hagesenter eller felleskjøpet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.