Gå til innhold

Pinse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

22

• laban

4

• Mrs D

4

• Louis Cyphre

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Tante Rødgrønn

Selv er jeg av de som syns det er ganske repektløst og bruke helligdager til bråkete utejobber. Naboen over veien her holder akkurat nå på å male huset. De er 5-6 stk så lydnivåeter hørbart. Me4n det er nå en ting, og en engangsforeteelse. Maling må man ta i penvær. Men gressklipping, høytrykkspyling, kantklipping og grenkapping, samt snekring og utendørs klestørking på tørkestativ i hagen, kan vente til en vanlig hverdag. Hvis man må gjøre utearbeid som bråker, som f.eks, naboens maling, syns jeg man skal begynne etter kirketid.

''utendørs klestørking på tørkestativ i hagen, kan vente til en vanlig hverdag. Hvis man må gjøre utearbeid som bråker, som f.eks, naboens maling, syns jeg man skal begynne etter kirketid.''

Hvorfor henger du alt på den kristne kirke? Klesvask og tørkestaviv bråker i hvert fall, men er ikke greit likevel. I min verden kan rent vasketøy umulig bråke mye.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379845-pinse/page/4/#findComment-3344832
Del på andre sider

Gjest prust

Har ikke lest hele tråden.

Men jeg mener at 1. pinsedag er mer hellig enn 2. pinsedag. Jeg henger ikke ut tøy noen av de to dagene. Jeg hadde imidlertid ute tøy natt til i dag, men tok det inn på morgenen - slik at det ikke hang noe ute utover dagen. Jeg liker ikke å ha tøy ute på helligdager, og synes ikke noe om at andre gjør det heller. Men verst er det på min egen tørkesnor ;-I

Vi lar også være å bruke bråkete maskiner på helligdager, i alle fall første pinsedag. Vi må trolig klippe gresset i morgen fordi rappen står nå breddfull rett før blomstring, og min allergiske mann må ha dem bort før blomstring. Så i morgen ettermiddag blir det nok litt bråk fra oss i ti minutter.

Det jeg har gjort av arbeid i dag, har vært stille jobbing - luking, rydding av tøy og middagslaging. Det lar seg jo godt kombinere med pinsen :-) Ellers hadde vi en lang sykkeltur inkludert bading og soling - hele familien!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379845-pinse/page/4/#findComment-3344834
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg feirer ikke pinse, vet knapt hvorfor det er pinse engang. Jeg hadde klippet i vei... Hvorfor skal man drive selvmodifisering for å tekkes overtroiske mennesker?

Det handler da ikke om overtro? Det handler om å kunne ha dager der man får lov å nyte fred og stillhet i en ellers travel hverdag. For noen handler det om troen på at man skal holde helligdagen hellig, for andre handler det om å vise respekt for sine medmennesker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379845-pinse/page/4/#findComment-3344843
Del på andre sider

Gjest Sur og sær, og ikke så veldig gammel nabo.

''utendørs klestørking på tørkestativ i hagen, kan vente til en vanlig hverdag. Hvis man må gjøre utearbeid som bråker, som f.eks, naboens maling, syns jeg man skal begynne etter kirketid.''

Hvorfor henger du alt på den kristne kirke? Klesvask og tørkestaviv bråker i hvert fall, men er ikke greit likevel. I min verden kan rent vasketøy umulig bråke mye.

Jeg henger dette på den kristne kirke pga følgende setning i loven om hellidagsfred §3 :

''Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet.''

Klestørk bråker ikke så mye, nei, men det er allikevel slik at det må kunne gå an å tørke klærne inne på søn-og andre helligdager. Det gjør jeg selv. Søndagen er for mange en annerledes dag, og den dagen i uka hvor man kan la ting ligge og nyte en dag i fred og ro og lade opp batteriene til mandagen og neste uke.

Da syns jeg det er ganske sjenerende å se naboens kesvask flagre i luften rett foran der hvor jeg skal slappe av og uansett om jeg skal spise, lese eller sole meg så henger naboens klesvask der. Og for meg blir det litt merkelig nå de heiser flagget på 1. pinsedag, og samtidig henger ut underbukser til tørk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379845-pinse/page/4/#findComment-3344849
Del på andre sider

Jeg henger dette på den kristne kirke pga følgende setning i loven om hellidagsfred §3 :

''Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet.''

Klestørk bråker ikke så mye, nei, men det er allikevel slik at det må kunne gå an å tørke klærne inne på søn-og andre helligdager. Det gjør jeg selv. Søndagen er for mange en annerledes dag, og den dagen i uka hvor man kan la ting ligge og nyte en dag i fred og ro og lade opp batteriene til mandagen og neste uke.

Da syns jeg det er ganske sjenerende å se naboens kesvask flagre i luften rett foran der hvor jeg skal slappe av og uansett om jeg skal spise, lese eller sole meg så henger naboens klesvask der. Og for meg blir det litt merkelig nå de heiser flagget på 1. pinsedag, og samtidig henger ut underbukser til tørk.

Det står intet der om hvilken gud det gjelder, så da får du ta med alle de norrøne og hindu-gudene. Jøder og muslimer tilber jo samme gud som de kristne, så den er allerede dekket inn.

Utover det tror jeg du hadde hatt godt over å irritere deg over færre ting! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379845-pinse/page/4/#findComment-3344850
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sur og sær, og ikke så veldig gammel nabo.

Det står intet der om hvilken gud det gjelder, så da får du ta med alle de norrøne og hindu-gudene. Jøder og muslimer tilber jo samme gud som de kristne, så den er allerede dekket inn.

Utover det tror jeg du hadde hatt godt over å irritere deg over færre ting! :-)

Med vennlig hilsen

''Utover det tror jeg du hadde hatt godt over å irritere deg over færre ting! :-)

''

Dette vitner kun om at du tydeligvis begynner å gå tom for gode argumenter og må legge deg ned på "personangreps"nivå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379845-pinse/page/4/#findComment-3344851
Del på andre sider

''Utover det tror jeg du hadde hatt godt over å irritere deg over færre ting! :-)

''

Dette vitner kun om at du tydeligvis begynner å gå tom for gode argumenter og må legge deg ned på "personangreps"nivå.

Det er selvsagt ikke noe mer personangrep i det enn det du har skrevet! :-)

Respekt går begge veier, inkl. din (manglende) respekt for at en del folk har det for travelt andre dager.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379845-pinse/page/4/#findComment-3344852
Del på andre sider

Gjest sangsol

''Og for meg blir det litt merkelig nå de heiser flagget på 1. pinsedag, og samtidig henger ut underbukser til tørk.''

Enig. Jeg unngår også utetørk av klær jule-og påskedager, 1 og 1 mai. Men vanlige søndager henger tøyet ute. Da kan jeg også klippe plen osv, men jeg utsetter slike aktiviteter til etter ca kl 13.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379845-pinse/page/4/#findComment-3344857
Del på andre sider

Gjest Tante Rødgrønn

Der er jeg litt usikker på hva jeg skal mene.... Jeg nekter jo ikke ungene mine å hoppe på trampolina og skråle når de bader i badekulpen ved huset vårt - selv om det er helligdag :P

De som ikke tåler ungelek bør finne seg et sted for seg selv langt inne i skogen. Der hvor jeg bor er det ingen barn lenger og jeg savner å høre glade barn leke ute.

Ellers har jeg aldri forstått hvordan klesvask kan sjenere naboene. Den bråker ikke. Naboer kan grille og spise utenfor husene med grilllukt og annen matlukt, duker og servietter på bordet, ha på seg t-skjorte og shorts eller jeans og det sjenerer ingen. Med en gang shorts, jeans og duker som ikke lukter svette og grill henger oppe til tørk blir det sjenerende. Hvem forstår slik?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379845-pinse/page/4/#findComment-3344867
Del på andre sider

Gjest Tante Rødgrønn

Jeg synes virkelig synd på deg hvis du opplever ren klesvask som sjenerende på søndager, men ikke andre dager. Hva med matlukt? Tåler du den på søndager?

Det er religionsfrihet i Norge og man bør ikke forvente at alle forholder seg til utdaterte kristne regler.

Nå går jeg ned i kjelleren og setter på en vaskemaskin. Naboen får hyle så mye hun vil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379845-pinse/page/4/#findComment-3344868
Del på andre sider

Gjest Tante Rødgrønn

''Og for meg blir det litt merkelig nå de heiser flagget på 1. pinsedag, og samtidig henger ut underbukser til tørk.''

Enig. Jeg unngår også utetørk av klær jule-og påskedager, 1 og 1 mai. Men vanlige søndager henger tøyet ute. Da kan jeg også klippe plen osv, men jeg utsetter slike aktiviteter til etter ca kl 13.

Er det vanlig hos dere å henge underbukser ut til tørk på hverdager`?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379845-pinse/page/4/#findComment-3344871
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tante Rødgrønn

Når begynte klestørking å bråke?

Jeg blir ikke støtt om noen henger opp nyvaskede klær,

det dufter jo så vidunderlig og gir meg skikkelig sommerstemning.

Bryr meg ikke om noen har på gressklipper heller - sommerstemning, men jeg er litt allergisk, så det kan være at jeg snufser en del da...

Grilling da? Det er vel mest kos, men det kan jo bråke det og, folk sitter ute med pils og

hoier og ikke minst lukten....

SKal man forby folk å leve fordi det er helligdag?

Syns egentlig ikke Norge virker så hellig at det gjør noe,

egentlig burde helligdagene vært avskaffet som fridager...

Det er jo bare sånne dager vi har tid til utearbeid så :(

For min del vil jeg gjerne beholde fridagene. Er altfor glad i påske til at jeg vil ha den som vanlige dager slik det er i USA. Pinse er den eneste kristne høytiden som jeg ikke ville savne, og påske og jul handler ikke om religiøst innhold.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379845-pinse/page/4/#findComment-3344873
Del på andre sider

Gjest sangsol

Er det vanlig hos dere å henge underbukser ut til tørk på hverdager`?

Jeg foretrekker henge undertøy til tørk inne, og store plagg ute. De få gangene undertøy er hengt ut, så er de "skjult" inne i stativet - men store plagg ytterst.

Tror også det å henge ute kan være så mangt. Om stativet er i hagen, så er det mer synlig enn om det er på en stor balkong inntil veggen i 2 etage i enebolig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379845-pinse/page/4/#findComment-3344876
Del på andre sider

De som ikke tåler ungelek bør finne seg et sted for seg selv langt inne i skogen. Der hvor jeg bor er det ingen barn lenger og jeg savner å høre glade barn leke ute.

Ellers har jeg aldri forstått hvordan klesvask kan sjenere naboene. Den bråker ikke. Naboer kan grille og spise utenfor husene med grilllukt og annen matlukt, duker og servietter på bordet, ha på seg t-skjorte og shorts eller jeans og det sjenerer ingen. Med en gang shorts, jeans og duker som ikke lukter svette og grill henger oppe til tørk blir det sjenerende. Hvem forstår slik?

Det er jo bare en gammel regel fra husmødrenes tid. Da skulle det være stille fra lørdag ved arbeidstidens slutt (ja, for man jobbet, men sluttet litt tidligere på lørdager) til mandag morgen. Husmødrene skulle heller ikke jobbe, herunder henge ut vask, i den perioden.

Denne regelen henger igjen mange steder det er eller har vært borettslag, også i andre typer nabolag. Noen, spesielt eldre eller de som er glade i å passe på at alle overholder reglene, reagerer hvis noen synder mot dem.

Jeg tørker ikke tøy ute på søndager fordi det står i ordensreglene for boligsameiet og fordi jeg vet at mange irriterer seg over det. Enkelt og greit.

Det finnes regler som jeg liker blir overholdt også, f.eks. at det skal være en viss ro om natten. Jeg synes det er respektløst å skru fellesskapets regler av og på ettersom man har fordeler av dem eller ikke (jeg påstår ikke at du gjør dette, altså).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379845-pinse/page/4/#findComment-3344879
Del på andre sider

Gjest men gi deg nå da!

Det er jo bare en gammel regel fra husmødrenes tid. Da skulle det være stille fra lørdag ved arbeidstidens slutt (ja, for man jobbet, men sluttet litt tidligere på lørdager) til mandag morgen. Husmødrene skulle heller ikke jobbe, herunder henge ut vask, i den perioden.

Denne regelen henger igjen mange steder det er eller har vært borettslag, også i andre typer nabolag. Noen, spesielt eldre eller de som er glade i å passe på at alle overholder reglene, reagerer hvis noen synder mot dem.

Jeg tørker ikke tøy ute på søndager fordi det står i ordensreglene for boligsameiet og fordi jeg vet at mange irriterer seg over det. Enkelt og greit.

Det finnes regler som jeg liker blir overholdt også, f.eks. at det skal være en viss ro om natten. Jeg synes det er respektløst å skru fellesskapets regler av og på ettersom man har fordeler av dem eller ikke (jeg påstår ikke at du gjør dette, altså).

Hva er irriterende med klesvask som henger til tørk?

Det tar seg kanskje ikke ut 17. mai, men ellers i året så syns jeg det bare

er fint om folk henger ut tøyet :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379845-pinse/page/4/#findComment-3344880
Del på andre sider

Gjest sangsol

Hva er irriterende med klesvask som henger til tørk?

Det tar seg kanskje ikke ut 17. mai, men ellers i året så syns jeg det bare

er fint om folk henger ut tøyet :-)

''men ellers i året så syns jeg det bare er fint om folk henger ut tøyet ''

Men flertallet synes kanskje ikke det? Omkring helligdager/jubileumsdager?

Konfirmasjoner er ofte søndag. Ville du likt holde stort selskap for din ungdom hjemme? Du har pyntet med blomster ute, og satt opp flagget. Også bidrar naboene med undertøy som flagrer i hagene rundt ditt hus?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379845-pinse/page/4/#findComment-3344886
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...