Gå til innhold

Slurvete mannfolk

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

''Nei, det tror jeg faktisk ikke :-)''

Du kan da vel ikke mene det er genetisk?

Helt enig i at menn generelt er dårligere til husarbeid, og særlig til å se hva som trengs, enn kvinner, men dette har vel mer med oppdragelse og kultur å gjøre enn med genetikk.

Menn og kvinner er ikke like, både pga gener og pga kultur.

Ellers bør du ikke ta svaret mitt så alvorlig. Noen menn kan helt sikkert vaske like bra som en kvinne.

Fortsetter under...

Gjest Nickløsheletida

Nok en gang sender jeg en varm tanke både til svigermor og min manns tidligere samboer.

:-)

Jeg hadde ikke greid å innlede et forhold til en mann med så svake evner på det huslige, rett og slett.

''Jeg hadde ikke greid å innlede et forhold til en mann med så svake evner på det huslige, rett og slett''

Det var en bombastisk uttalelse. Jeg kjenner noen veldig huslige menn, men jeg ville aldri i verden hatt et forhold til dem.

mariaflyfly

''Nei, det tror jeg faktisk ikke :-)''

Du kan da vel ikke mene det er genetisk?

Helt enig i at menn generelt er dårligere til husarbeid, og særlig til å se hva som trengs, enn kvinner, men dette har vel mer med oppdragelse og kultur å gjøre enn med genetikk.

Selvfølgelig!

''Jeg hadde ikke greid å innlede et forhold til en mann med så svake evner på det huslige, rett og slett''

Det var en bombastisk uttalelse. Jeg kjenner noen veldig huslige menn, men jeg ville aldri i verden hatt et forhold til dem.

''Det var en bombastisk uttalelse. Jeg kjenner noen veldig huslige menn, men jeg ville aldri i verden hatt et forhold til dem.''

Enig. :o)

Hvis det var "mannegener" og "kvinnegener" så ville man forventet at dette var langt mer konsistent (at "alle" kvinner var slik, og "alle" menn var sånn), men også at det var stabilt over tid og geografi.

Det at det har endret seg så dramatisk i løpet av de siste 100 årene, og det at det er stor forskjell mellom "Norge" og "Afghanistan" tyder på at den "kulturelle komponenten" må være dominerende. (Genene er like nå som for 100 år siden, og like her og i Afghanistan.)

Med vennlig hilsen

Som om det var noe poeng overhode i å diskutere slikt med deg. Du er i så måte, typisk mann.. ;0D

Annonse

Gjest Hulderen

Hun sa ikke at hun ville hatt et forhold til enhver huslig mann, men at hun ikke ville hatt et forhold til en uhuslig en. Det er slett ikke det samme. Det at hun har huslighet som et minstekrav, betyr ikke at hun ikke har mange andre krav i tillegg.

;-)

Argumentene jeg skrev er dog helt nøytrale.

Med vennlig hilsen

Nei. Ikke for en "kultur" som er bortimot eksakt den samme over hele kloden, og som har vist det eksakt samme mønsteret bakover i tid, så langt vi kjenner til i menneskehetens historie.

Og, jeg tipper at i det øyeblikket den type overflod vi her på toppen lever i, krymper inn. Så vil mønstrene tre frem akkurat som før temmelig raskt.

Gjest Elextra

Han gjør aldri på eget initiativ:

støvsuging eller vasking av gulv

vasking av bad

skifte på senger

starte rundrengjøring

vaske kjøleskap

Noe av det gjør han om jeg ber han om det. Han vasker og henger opp klær i blant, og kan starte oppvaskmaskina. Han kan til og med finne på å vaske kaseroller. :-)

Jeg gjør aldri på eget initativ:

noe med bilen

ordne sluker, sikringer o.l

spyle innkjøring

utendørs vedlikehold

Er det tilfeldig at det mannen velger frivillig er ting som gjøres få ganger i året, mens de han velger bort må gjøres jevnlig og flere ganger hver måned?

Nei. Ikke for en "kultur" som er bortimot eksakt den samme over hele kloden, og som har vist det eksakt samme mønsteret bakover i tid, så langt vi kjenner til i menneskehetens historie.

Og, jeg tipper at i det øyeblikket den type overflod vi her på toppen lever i, krymper inn. Så vil mønstrene tre frem akkurat som før temmelig raskt.

Men det viser jo nettopp at det er variabelt, så da er det neppe i genene.

De kvinnene i denne tråden som ikke "rengjør hver time" har ikke mindre "kvinne-gener" enn de som gjør. :-)

Med vennlig hilsen

Men det viser jo nettopp at det er variabelt, så da er det neppe i genene.

De kvinnene i denne tråden som ikke "rengjør hver time" har ikke mindre "kvinne-gener" enn de som gjør. :-)

Med vennlig hilsen

Mitt inntrykk av det argumentet er kun en videreføring av det å se ned på det som tradisjonellt sett er kvinnesysler. "JEG er i så fall MANN, for jeg liker ikke å vaske!"

Hvis man ser nærmere på de samme kvinnene avslører de seg som nettopp kvinner, på andre valg de tar uansett om de overlater vaskingen til gubben eller vaskehjelpa.

Annonse

Nå misforsto du vel litt? Jeg vil da heller ikke ha et forhold til alle huslige menn, men jeg ville bare ikke ha falt for en mann med så dårlige evner innom husets 4 vegger. Jeg oppfatter det som direkte respektløst om en mann mener at alt av husarbeid er kvinnens ansvar, men det er jo bare meg.

Hun sa ikke at hun ville hatt et forhold til enhver huslig mann, men at hun ikke ville hatt et forhold til en uhuslig en. Det er slett ikke det samme. Det at hun har huslighet som et minstekrav, betyr ikke at hun ikke har mange andre krav i tillegg.

Takk, du forsto jo hva jeg mente. :-) (Men kravlista er faktisk ikke så himla lang, altså. :-))

''Det var en bombastisk uttalelse. Jeg kjenner noen veldig huslige menn, men jeg ville aldri i verden hatt et forhold til dem.''

Enig. :o)

Jeg vil da heller ikke ha et forhold til alle huslige menn, hvis det er det du tror? Poenget mitt er at jeg aldri ville ha falt for en mann med så lite respekt for meg at han forventer at jeg skal gjøre alt husarbeid. Men det er jo bare meg. Vi har alle våre tålegrenser.

Jeg vil da heller ikke ha et forhold til alle huslige menn, hvis det er det du tror? Poenget mitt er at jeg aldri ville ha falt for en mann med så lite respekt for meg at han forventer at jeg skal gjøre alt husarbeid. Men det er jo bare meg. Vi har alle våre tålegrenser.

''Poenget mitt er at jeg aldri ville ha falt for en mann med så lite respekt for meg at han forventer at jeg skal gjøre alt husarbeid.''

Men det er ikke det samme som at fyren er ganske hjelpeløs når det gjelder husarbeide. :o) Jeg ville heller ikke hatt en sånn fyr, men om han gjør sitt beste så er det som regel godt nok for meg - jeg har ikke så voldsomt høye krav i den forbindelse.

''Poenget mitt er at jeg aldri ville ha falt for en mann med så lite respekt for meg at han forventer at jeg skal gjøre alt husarbeid.''

Men det er ikke det samme som at fyren er ganske hjelpeløs når det gjelder husarbeide. :o) Jeg ville heller ikke hatt en sånn fyr, men om han gjør sitt beste så er det som regel godt nok for meg - jeg har ikke så voldsomt høye krav i den forbindelse.

''Men det er ikke det samme som at fyren er ganske hjelpeløs når det gjelder husarbeide. :o)''

Nå tror vel jeg at mennesker med ordinært utrustet topplokk klarer å se om et gulv er rent eller skittent, så jeg tror det heller handler om uvilje mer enn "får-ikke-til".

''Jeg ville heller ikke hatt en sånn fyr, men om han gjør sitt beste så er det som regel godt nok for meg - jeg har ikke så voldsomt høye krav i den forbindelse.''

Som sagt, rent er rent nok, men oppvask med matrester eller gulv med smuler er ikke rent nok (uten at jeg husker om det var det trådstarter reagerte på). Min list er heller ikke lagt høyt. Hehe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...