Gå til innhold

Å være overvektig og å bade

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Nettopp! Selvtillit og selvbilde er vesentlig for sex appeal (om det er poenget); valker og andre komplekser er underordna om det førstnevnte er på plass ;)

Jepp:)

Jeg synes det er flott å se runde damer som utstråler selvtillit i bikini på stranda! Er man blid og smilende er det det som legges merke til - ikke valkene;)

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

8

• Angustia

5

• Elis31

2

• Persille1365381127

1

Jeg bader og sprader. På strand og i svømmehall.

Bryr meg katta om hva andre mener. :-)

Smil og vær glad. Vær stolt av den du er. Da legger ikke folk merke til kroppen. Men den flotte personen du er. :-)

Sniker du deg rundt og viser at du ikke føler deg vel, ja da vil flere se de tingene du er redd for at de skal se.

Gjest Badebetjenten :)

Jeg er selv slank, men tenker rett og slett aldri over om folk er overvektige på stranda eller hvor det nå er.... For å være ærlig tror jeg man på stranda først og fremst tenker over det når man ser en lekker og fast kropp :P Ser man helt "vanlig" ut (dvs alt fra å være slank til meget overvektig), så blir man neppe "tenkt over"? Hm.. usikker på om dette ble flåsete og merkelig skrevet, men håper du skjønte hva jeg mente ;)

Jobber i svømmehall og har sikkert sett tusenvis av mennesker i badetøy:) Damer og menn i alle mulige størrelser og variasjoner. Ser ofte overvektige mennesker, og noen ganger veldig overvektige. Nå kan jeg jo bare snakke for meg selv, men når jeg ser det tenker jeg egentlig ingenting, jeg bare registrerer det Jeg synes det er bra at de kommer å bader og at alle føler seg velkomne:)

Det jeg DERIMOT reagerer på, er helt normale, slanke, flotte, spesielt kvinner som prøver å gjemme seg bort i store og tildekkende badetøy! Jeg legger merke til det med en gang. Ok, jeg ser at de kanskje har født et barn eller to, og kanskje har noen strekkmerker... men jeg synes det er så trist at de ikke kan være fornøyde med seg selv.

Kle av deg og vis deg fram er min mening :) Dårlig selvtillit tiltrekker seg mye mer negativ oppmerksomhet enn god selvtillit.

Gjest togli

Jobber i svømmehall og har sikkert sett tusenvis av mennesker i badetøy:) Damer og menn i alle mulige størrelser og variasjoner. Ser ofte overvektige mennesker, og noen ganger veldig overvektige. Nå kan jeg jo bare snakke for meg selv, men når jeg ser det tenker jeg egentlig ingenting, jeg bare registrerer det Jeg synes det er bra at de kommer å bader og at alle føler seg velkomne:)

Det jeg DERIMOT reagerer på, er helt normale, slanke, flotte, spesielt kvinner som prøver å gjemme seg bort i store og tildekkende badetøy! Jeg legger merke til det med en gang. Ok, jeg ser at de kanskje har født et barn eller to, og kanskje har noen strekkmerker... men jeg synes det er så trist at de ikke kan være fornøyde med seg selv.

Kle av deg og vis deg fram er min mening :) Dårlig selvtillit tiltrekker seg mye mer negativ oppmerksomhet enn god selvtillit.

Er enig med deg i det... Vi kvinner er vår verste fiende ;)

Noe det aller flotteste jeg ser er kvinner som er over gjennomsnittsvekt og som tør å gå i bikinibukser med snøring i siden. Da tenker jeg de har masse selvtillit og er stolte av kroppen sin som den er :)

''Men det har vært tråder her på DOL om at overvektige bør tenke over hvordan de kler seg i sommervarmen, fordi de slanke blir kvalme av å se dem og at det er slitsomt å måtte se bort hele tiden.''

Har det vært det!? Jøss. Noen har mindre mellom ørene enn andre tydeligvis...

Jeg tenker på dette innlegget hver sommer, selv om jeg ser at det nå er 10 år gammelt:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=1209420

Pricilla (hun har et annet nick nå) er en seriøs bruker, ikke noe provokasjonstroll, derfor gjorde det inntrykk på meg. Hvis hun mente det for ti år siden, hva mener folk flest nå som idealene har blitt enda tynnere, liksom...

Her er tråden det sto i:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=1209072

Jeg derimot, legger veldig merke til det om folk er overvektige. Og jeg ser at andelen av overvektige øker. Synet av mengder av dissnde valker i bikini er ikke lekkert.

Jeg har aldri tenkt at folk skulle kle på seg for min skyld, men det er ofte jeg lurer på om folk ikke har speil.

''Og jeg ser at andelen av overvektige øker. ''

Det kan nok stemme. Men i tillegg har kroppsidealet blitt tynnere og tynnere, slik at andelen overvektige hadde økt kraftig selv om folk hadde veid nøyaktig det samme som for 30 år siden.

Bare se på en gammel James Bond-film f.eks. - man ser at den er "utgammel" fordi telefonene sitter fast i en ledning og fordi de lettkledde damene ser feite ut.

Annonse

Jeg tenker på dette innlegget hver sommer, selv om jeg ser at det nå er 10 år gammelt:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=1209420

Pricilla (hun har et annet nick nå) er en seriøs bruker, ikke noe provokasjonstroll, derfor gjorde det inntrykk på meg. Hvis hun mente det for ti år siden, hva mener folk flest nå som idealene har blitt enda tynnere, liksom...

Her er tråden det sto i:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=1209072

Jeg tenker at jeg bryr meg ikke. Folk som er så fordomsfulle, det forteller vel egentlig mer om dem. Kjenner et miljø på bygda som er veldig opptatt av overvekt. Haha de har sannelig gjort mye annet rart. Har ingen mål å bli som dem, eller beundrer dem for at de synes fedme er en vederstyggelighet.

MEN jeg har selv fått en lite trivelig helseopplevelse grunnet overvekt. Det er i grunnen grunn nok til å si til folk ta vare på helsa :)

Gjest Kayia

''Og jeg ser at andelen av overvektige øker. ''

Det kan nok stemme. Men i tillegg har kroppsidealet blitt tynnere og tynnere, slik at andelen overvektige hadde økt kraftig selv om folk hadde veid nøyaktig det samme som for 30 år siden.

Bare se på en gammel James Bond-film f.eks. - man ser at den er "utgammel" fordi telefonene sitter fast i en ledning og fordi de lettkledde damene ser feite ut.

Var virkelig Bondpikene feite før? Gjorde et kjapt søk på Dr. No som jeg husket tittel på i farten og Ursula Andress er alt annet enn tykk i mine øyne http://3.bp.blogspot.com/-x0GMHYrCqxI/TlEKBmBIcII/AAAAAAAAEX0/Ai4J4SpA8so/s400/sean-connery-ursula-andress-dr-no.jpg

Min svigermor har en bmi som er høy i dag, men jeg prøvde nettopp - eller dvs tenkte å prøve - bryllupskjolen hun brukte da hun giftet seg. Jeg er en slank dame, har bmi på 19, og ikke snakk om at jeg fikk på meg hennes kjole. Når jeg ser bilder fra både mammas og svigermors glade dager back then ser damene temmelig twiggy-påvirket ut syns jeg.

Men egentlig var det ikke dette som ble tatt opp da, det var jo hvorvidt det er flere overvektige i dag, - men det er vel egentlig ikke noe poeng å diskutere engang ;-) Det blir bare et spørsmål om hvor mye mer overvektig, og hvor mange flere overvektige etc.

Jeg satser på det er fåtallet som virkelig har så lite å ta seg til at de blir kvalme av å se mennesker med ulike klær ;)

På stranda tror jeg allikevel vi er mer tolerante enn ellers? Bikini er bikini.....

''På stranda tror jeg allikevel vi er mer tolerante enn ellers? ''

Kanskje. Men det er mange av oss (f.eks. luftslott nedenfor her og jeg selv) som klarer oss helt greit med klær, men som har et anstrengt forhold til å gå omtrent uten.

Jeg får samme følelsen som rundt temaet "henge ut vask på søndager": Jjeg bryr meg egentlig ikke noe særlig selv, men jeg kan selvfølgelig la være når noen reagerer så sterkt.

Var virkelig Bondpikene feite før? Gjorde et kjapt søk på Dr. No som jeg husket tittel på i farten og Ursula Andress er alt annet enn tykk i mine øyne http://3.bp.blogspot.com/-x0GMHYrCqxI/TlEKBmBIcII/AAAAAAAAEX0/Ai4J4SpA8so/s400/sean-connery-ursula-andress-dr-no.jpg

Min svigermor har en bmi som er høy i dag, men jeg prøvde nettopp - eller dvs tenkte å prøve - bryllupskjolen hun brukte da hun giftet seg. Jeg er en slank dame, har bmi på 19, og ikke snakk om at jeg fikk på meg hennes kjole. Når jeg ser bilder fra både mammas og svigermors glade dager back then ser damene temmelig twiggy-påvirket ut syns jeg.

Men egentlig var det ikke dette som ble tatt opp da, det var jo hvorvidt det er flere overvektige i dag, - men det er vel egentlig ikke noe poeng å diskutere engang ;-) Det blir bare et spørsmål om hvor mye mer overvektig, og hvor mange flere overvektige etc.

Nei, de var ikke direkte feite, og det var sikkert store variasjoner. Men typen "tilfeldig bikinidame på en strand" hadde ofte mer former enn i dag.

Generelt har nok begge "yttergruppene" økt i andel. Det er flere veldig slanke enn for 30 - 40 år siden, og flere kraftig overvektige. Normalområdet har skrumpet inn, og kravet for å få være der har blitt trangere.

Gjest Shira :o)

Bestevenninna mi er sterkt overvektig, hun bader. Vi går på stranda sammen, vi bruker badestampen min sammen.

Jeg er i god stand om dagen, jeg har enormt med strekkmerker, arr både her og der, topper det hele med en pose på magen, samt en diger plasterlapp på magen. Jeg går i bikini.

Når det er sagt, så har det vært en prosess. For oss begge to, før vi innså at vi må jo legge løpet selv, bestemme selv.

Jeg legger ikke merke til om folk er små, store eller midt i mellom når jeg bader eller soler meg. Sånt bryr meg ikke. Det er derimot du som skal bade/sole deg, så gjør det som du føler er vel for deg.

Gjest togli

Kanskje. Men det er mange av oss (f.eks. luftslott nedenfor her og jeg selv) som klarer oss helt greit med klær, men som har et anstrengt forhold til å gå omtrent uten.

Jeg får samme følelsen som rundt temaet "henge ut vask på søndager": Jjeg bryr meg egentlig ikke noe særlig selv, men jeg kan selvfølgelig la være når noen reagerer så sterkt.

Vet ikke om jeg misforstår deg nå, men mener du at man som overvektig kanskje bør la være å bikini for ikke å støte andre? I så fall er jeg helt uenig... på stranda må alle, også overvektige, få lov til å nyte sola, slippe å svette, og få bli brune og fine. Hvis noen sliter med det, så får de heller holde seg unna stranda :P

hidi, the scorpion

Du har herlige meninger og jeg elsker det du skriver!

Skulle ønske det fantes flere som deg, badebejenten:)

Klem til fra

Annonse

Gjest Kayia

Nei, de var ikke direkte feite, og det var sikkert store variasjoner. Men typen "tilfeldig bikinidame på en strand" hadde ofte mer former enn i dag.

Generelt har nok begge "yttergruppene" økt i andel. Det er flere veldig slanke enn for 30 - 40 år siden, og flere kraftig overvektige. Normalområdet har skrumpet inn, og kravet for å få være der har blitt trangere.

''Generelt har nok begge "yttergruppene" økt i andel. Det er flere veldig slanke enn for 30 - 40 år siden, og flere kraftig overvektige. Normalområdet har skrumpet inn, og kravet for å få være der har blitt trangere'' Det foreligger en del nyere forskning på dette, men siden materialet fra 1960- og 70-tallet ikke er nyansert nok (oppgitt i gjennomsnitt og median) er det vanskelig å sammenligne begge ytterpunkt av normalfordelingen. Forskerne mener vel likevel å ha belegg for å si:

- de tynneste av jentene har blitt tynnere enn for 30 år siden, men det er generelt er færre tynne

- den norske befolkningen har hatt en generell vektoppgang

- det er en langt større andel overvektige (bmi over 30) enn for 30 år siden

- en langt større andel utvikler tidligere enn for 30 år siden livsstilsykdommer enn for 30 år siden

- flere unge er på diett/ slanker seg (uten at de veldig tynne)

Alt i alt er vi mer fokusert på mat, vekt og kropp i dag enn for 30 år siden, men likevel er vi ikke tynnere ennfør. Forskerne mangler dessuten tall på hvorvidt årsaken til vektoppgang er energiforbruk eller inntak, men hypotesen er (selvfølgelig) det først. Vi rører oss for lite, små som store.

Gjest badedrakt

Hva mener du med tildekkene badetøy, da?

Jeg er slank, men mener at bikini hører hjemme på stranden / når man soler seg, i svømmehall passer det med svømmedrakt / badedrakt.

Gjest Kayia

I mitt hode er konseptet strand lik soling og bading, uavhengig av kropp og vekt. Likevel kan jeg ikke si annet enn at jeg på et vis registrerer kroppene, for jeg vet jo at jeg likte stranden på X bedre enn den på Y, rett og slett fordi det var mer laidback og færre puppedamer som spilte volley eller promenerte toppløs i vannkanten hehe... ;-) Tror kanskje de jeg legger merke til er disse spradebassene, damer som menn, samt de med klær, for de skiller seg ut blandt alle de andre kroppene som egentlig bare går i ett.

Vet ikke om jeg misforstår deg nå, men mener du at man som overvektig kanskje bør la være å bikini for ikke å støte andre? I så fall er jeg helt uenig... på stranda må alle, også overvektige, få lov til å nyte sola, slippe å svette, og få bli brune og fine. Hvis noen sliter med det, så får de heller holde seg unna stranda :P

''Vet ikke om jeg misforstår deg nå, men mener du at man som overvektig kanskje bør la være å bikini for ikke å støte andre?''

Absolutt ikke "man". Men jeg _personlig_ får lett den følelsen som jeg har overfor klesvask ute på søndager: At jeg selv ikke bryr meg nevneverdig, men hvis det er noen (få) som reagerer så veldig på det, kan jeg selvfølgelig la det være.

Du ser i den tråden fra 2002 at det er flere som synes det er "fint" at de ikke-perfekte har stor nok selvtillit til å våge seg ut lettkledde, men som på den annen side lurer på om disse folkene ikke har speil. Javel, det var da virkelig en tolerant innstilling?

Men jeg kler meg nesten aldri i noe mindre enn shorts uansett, så det er ikke noe problem i det hele tatt. Men shorts tillater jeg meg på fritiden hvis det er varmt.

Jeg tror den gruppa som aldri kler seg i strandtøy hvis de ikke er i syden, stadig øker i antall. Så "problemet" med ikke-perfekte kropper i synsfeltet på norske strender forsvinner mer eller mindre av seg selv.

Gjest Badebetjenten :)

Er enig med deg i det... Vi kvinner er vår verste fiende ;)

Noe det aller flotteste jeg ser er kvinner som er over gjennomsnittsvekt og som tør å gå i bikinibukser med snøring i siden. Da tenker jeg de har masse selvtillit og er stolte av kroppen sin som den er :)

togli: ihaa, fullstedig enig ;)

Hidi: Takk :)

Badedrakt: Hmm, godt spørsmål :) Nå er det vel ikke tildekkende badetøy i seg selv jeg legger merke til, men kombinasjonen av badetøyet, kroppsholdningen og utseende til en person. Med tildekkende mener jeg kanske type hipstere som skal dekke til lårene i kombinasjon med en singlet osv. som tydeligvis er veldig "in".

Jeg skjønner jo at det er enkelt å si at man bare skal ha god selvtillit, det er jo ikke helt sånn det fungerer; at man bare kan bestemme seg for det. Kanskje det bare gjør det værre å vite det, hvis man likevel har dårlig selvtilit..? Men hvis tildekkende badetøy gjør at du får bedre selvtilitt, så er jo saken grei jmf kombinasjonen :)

Jeg kan jo også legge til, for å svare bedre på det som egentlig blir spurt om i første spørsmålet, at jeg er.. hva skal jeg si... litt god og rund selv:) Ikke overvektig akkurat, men jeg synes ikkealltid det er så lett å sprade med stor selvtillitt :/ I svømmehall bruker jeg en helt vanlig badedrakt, rett og slett fordi da kan jeg trene, hoppe og sprette rundt bekymringsløst. På stranda og hvis jeg soler meg bruker jeg bikini. Jeg bruker det jeg synes passer best til formålet, ikke hva jeg FØLER den dagen, for det kan jo være så mye...

Nå har vi også de som bruker svømmehallen som "show off" for seg selv og ikler seg bitte bitte små bikinier, og går rundt som om de skulle gå på catwalken. Det blir jo litt... vel mye det også spør du meg. Man skal jo kunne bevege seg rundt uten å måtte bekymre seg for at noe spretter ut :) Men det er kanskje en helt annen tråd;) engasjerende tema det her :D

Jepp:)

Jeg synes det er flott å se runde damer som utstråler selvtillit i bikini på stranda! Er man blid og smilende er det det som legges merke til - ikke valkene;)

''Jeg synes det er flott å se runde damer som utstråler selvtillit i bikini på stranda! Er man blid og smilende er det det som legges merke til - ikke valkene;)''

Godt oppsummert - hjertens enig :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...