Gå til innhold

Er du fri og uavhengig av NAV?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er på mange måter kjipt å være for syk til å fungere i arbeidslivet. Men jeg føler på ingen måte at det å få trygd er det samme som å være ufri og avhengig av Nav eller noen annen.

NAV er jo mange ting, trygder, sykepenger, sosialkontor, hjelpemiddelsentral, støttekontakt, hjemmehjelp, ergoterapeut, fysioterapeut, døvetolker, hjemmesykepleie

Jo, jeg har nok vært avhengig av NAV siden jeg var 15 og vil nok være det på en eller annen måte resten av livet.

Gjest fattig og jobber

Jeg og min mann jobber 100 %,

men jeg hadde ikke klart meg uten barnetrygda vi får fra NAV.

Når måneden nærmer seg slutten er vi ganske blakke når alle utgifter er dekket,

og da er barnetrygden redningen, då får vi nok til mat til vi får lønn igjen.

Får håpe lønnsoppgjøret gir noen ekstra spenn.... :(

Annonse

''Jeg er glad for at NAV finnes da når man ikke kan jobbe, men det er deilig å være uavhengig da, og kunne betale skatt som de fleste andre.''

NAV har ytelser fra vugge til grav; alt fra barnetrygd og fødselspenger til alderspensjon og gravferdsstønad. Med unntak av barnetrygd (for de aller fleste) må man sjøl søke / sette fram krav om de ulike ytelsene, det er en utbredt misforståelse at NAV oppsøker folk og tvinger dem over på passive stønader.

Ang skatt: Pensjoner, dagpenger, foreldrepenger, sykepenger og arbeidsavklaringspenger er skattepliktig inntekt.

Jeg har barn, og mottar barnetrygd, men jeg forsørger meg takk og lov selv. Jeg ble forsørget av staten en periode for mange år siden, etter en ryggoperasjon, og da ville de omtrent presse meg over på uføretrygd. Jeg er veldig glad for at jeg slo meg vrang og nektet, for de tok feil. Idag er jeg helt frisk. Det føltes rett og slett ikke bra å ta imot penger uten gjøre noe for å få dem.

Gjest prust

Jeg jobber 100% og mottar barnetrygd for tre barn. De pengene kommer godt med nå i månedsskiftet før ny lønning kommer rundt 10.-12.

En kort periode i 2000 var jeg arbeidsledig og mottok da arbeidsledighetspenger fra NAV. Har jo også fått permisjonspenger da barna var babyer. Da mannen in var syk noen måneder for fire år siden, er jeg glad han fikk full lønn og at NAV betalte arbeidsgiver slik at vi ikke fikk noe økonomisk tap av dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...