Gå til innhold

Stressa

Gjest Stressa og på kanten

Anbefalte innlegg

Er så stressa. Verker i skuldre, har lyst å sette meg ned å gråte, blir lett hissig, utålmodig på mange områder.

Kjenner disse tingene og biter tenna sammen slik at andre ikke skal se det. Går på jobb, men lurer hele tiden på hvordan komme gjennom dagen. Gjør det jeg skal hjemme. Ordner. Biter tenna sammen når mann kommer med ideer, ønsker, forslag. Vet jeg bør si meningen min, men orker ikke diskusjonen som kommer. Orker ikke argumentere for hvorfor jeg heller vil gjøre ditt eller datt. På den eller den andre måten.

Ønsker meg langt bort. Drømmer om artige dager med venninner, reise til en ny by, dra på en fest med mine venner, ligge lenge og gå naken rundt i huset uten at noen kommenterer, eller jeg trenger være redd for å bli sett.

Har prøvd fortelle mann om hvordan jeg har det, men det ender enten opp med krangel, eller mas. Om at jeg må gjøre ting slik eller slik.

Er en person som ønsker at alle rundt meg skal ha det bra. Spesielt de nærmeste. Så når mann sier at det og det må gjøres, så legger jeg til rette for dette. Være seg å gjøre det, eller legge ting til rette slik at han kan gjøre det. Være seg ting på huset, eller kose seg.

Vet jeg bør sette ned foten, men som sagt. Har sagt fra at når jeg stadig hører sukk og stønn om alt som skal gjøres med huset, hvor lite han får trent og dermed har vondt i ryggen, om ting som må legge til rette for.... Ja så får jeg ikke til å sette ned foten å si at nei, nå skal jeg slappe av. Og som jeg sa til ham, jeg vet ikke om en dag er nok, eller to timer hver dag, eller ei helg eller ei uke er nok til å få meg til å senke skuldrene. For om jeg vet at jeg utsetter ting som må gjøres ved å farte og være egoistisk, så venter jo alle gjøremålene igjen når jeg kommer tilbake....

Kunne tenkt meg en tur bort litt, bo på hotell, få ting servert... Men siden jeg har brukt over 60 000,- på å fikse opp forsømte tenner, har jeg ikke samvittighet til å bruke penger meg selv. På en egotripp med venner eller gjøre ting jeg gjorde tidligere når jeg var alene.

Ser jo svaret selv, men er for stresset. Ser jeg graver en grav for meg selv. Graver meg dypere inn i en sirkel hvor jeg bare blir mer stresset.

Så gi meg råd. Hjelp meg å se hvordan jeg skal få tilbake noe av meg selv. Mitt gode gamle humør. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379915-stressa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke mulighet til å sette av en halv time om dagen som er bare for deg? En halv time hvor du kan fokusere på å puste, slappe helt av i kroppen og være helt i ro.

Det finnes flotte meditasjons-apper du kan lytte til - det hjelper ofte å få noen til å fortelle deg hvordan du skal slappe av.

Du kan jo ønske deg en frihelg til bursdag f.eks.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379915-stressa/#findComment-3345384
Del på andre sider

Gjest sangsol

Du har ikke mulighet til å sette av en halv time om dagen som er bare for deg? En halv time hvor du kan fokusere på å puste, slappe helt av i kroppen og være helt i ro.

Det finnes flotte meditasjons-apper du kan lytte til - det hjelper ofte å få noen til å fortelle deg hvordan du skal slappe av.

Dette med halvtime til å slappe av er godt råd til alle, enten man er stressa eller ikke. :-)

Tror det er meget forebyggende på potensielle stress-relaterte lidelser.

I dagens samfunn dyrkes "effektivitet" og det å ha "mange jern i ilden". Men om mennesket ikke får slappet av i blant, så er det virkelig ikke sunt på sikt.

Så det med meditasjon som verktøy for å lære seg gode avslapningsteknikker, er et godt råd. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379915-stressa/#findComment-3345398
Del på andre sider

Dette med halvtime til å slappe av er godt råd til alle, enten man er stressa eller ikke. :-)

Tror det er meget forebyggende på potensielle stress-relaterte lidelser.

I dagens samfunn dyrkes "effektivitet" og det å ha "mange jern i ilden". Men om mennesket ikke får slappet av i blant, så er det virkelig ikke sunt på sikt.

Så det med meditasjon som verktøy for å lære seg gode avslapningsteknikker, er et godt råd. :-)

Takk, jeg bruker det så og si hver dag selv. Liker godt The Meditation Podcast. Får virkelig slappet grundig av og klarer nesten å roe kroppen når den herjer på som værst ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379915-stressa/#findComment-3345550
Del på andre sider

Gjest sangsol

Takk, jeg bruker det så og si hver dag selv. Liker godt The Meditation Podcast. Får virkelig slappet grundig av og klarer nesten å roe kroppen når den herjer på som værst ;)

Flott :-)

Enhver får finne en variant som fungerer for seg. Jeg endte opp med Mindfulness. Jobbet aktivt med det en stund. Nå mediterer jeg sjeldent, men trikset om å finne NUET bruker jeg ofte- gjennom hele dagen. Hver dag. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379915-stressa/#findComment-3345553
Del på andre sider

Flott :-)

Enhver får finne en variant som fungerer for seg. Jeg endte opp med Mindfulness. Jobbet aktivt med det en stund. Nå mediterer jeg sjeldent, men trikset om å finne NUET bruker jeg ofte- gjennom hele dagen. Hver dag. :-)

Der må jeg bli flinkere, men jeg tenker stadig på at jeg må det - så plutselig en dag klarer jeg det :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379915-stressa/#findComment-3345558
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet jeg bør gjøre det, men det er fryktelig vanskelig å få til. Og så stresset som jeg er, skal det bitte lite til for å stjele konsentrasjonen.

Må bli flinkere, men velger som regel letteste utvei. Heller gjøre 100 ting, enn å fortelle og forklare hvorfor jeg ikke ønsker, vil, orker, klarer.

Mann ser jeg er sliten, og ønsker meg alt godt, men samtidig skjønner han ikke hvor ille det er. Han tror det er noe som kan snues fort. At når jeg har fortalt hvordan hans væremåte virker inn på meg, så er det jeg som må se bort fra det. Og når jeg plutselig sier at jeg må ha et kvarter for meg selv, får jeg nærmest "kjeft" for å ha latt ting gå for langt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379915-stressa/#findComment-3345663
Del på andre sider

Gjest sangsol

Jeg vet jeg bør gjøre det, men det er fryktelig vanskelig å få til. Og så stresset som jeg er, skal det bitte lite til for å stjele konsentrasjonen.

Må bli flinkere, men velger som regel letteste utvei. Heller gjøre 100 ting, enn å fortelle og forklare hvorfor jeg ikke ønsker, vil, orker, klarer.

Mann ser jeg er sliten, og ønsker meg alt godt, men samtidig skjønner han ikke hvor ille det er. Han tror det er noe som kan snues fort. At når jeg har fortalt hvordan hans væremåte virker inn på meg, så er det jeg som må se bort fra det. Og når jeg plutselig sier at jeg må ha et kvarter for meg selv, får jeg nærmest "kjeft" for å ha latt ting gå for langt.

Det er lettere å tenke klart og finne ut hva du skal gjøre dersom du klarer roe ned.

Anbefaler det virkelig å sette av 15-30 minutter pr dag til meditasjon. Kjøp CD på bok-forretning, eller bestill fra nett. Mindfulness er en variant.

Tanker dukker opp hele tiden, men i denne form for meditasjon skal tanker tenkes på som skyer som kommer forbi. Man skal akseptere at tanken/skyen kom, men velge å fokusere på pusten. Tanken/skyen kommer igjen, og igjen akseptere man rolig at den er der, men velger fokusere på sin egen pust på nytt igjen. Cluet er å ta fatt i NUET ved å fokusere på pusten (som jo skjer akkurat nå).

Dette er utrolig avslappende! Å lære det er som å lære å sykle. Man må øve til man kan det. Så jeg startet med CD som jeg hørte på og fulgte instruksjonene til så ofte jeg hadde anledning. Deltok til og med på kurs.

Nå har jeg lært det der verktøyet. Og nå fanger jeg NUET flere ganger dagen, og nå skal det mye mer til for at jeg blir stresset. Dersom jeg BLIR stresset, så har jeg verktøyet til å roe meg ned. :-)

Om du velger forsøke, så invisterer du bare i egen velvære. Dette kommer deg til gode, men også din mann (siden han sikkert vil like å se en rolig frue) :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379915-stressa/#findComment-3345708
Del på andre sider

Jeg ser problemstillingen.

Kan du ikke lage en fast ordning da. Etter middag tar mann og barn ansvar for å rydde og vaske kjøkkenet, mens du enten går deg en tur, eller legger deg på soverommet og hører på en avslappende podcast eller bare putter ørepropper i ørene.

Den neste halvtimen/timen er bare din, og du skal ikke forstyrres med mindre noen er døden nær eller huset står i brann. Si det akkurat slik til både mann og barn.

Etterhvert vil det bli en vane for dere alle.

Tidspunkt kan du naturligvis velge selv, det var bare ment som et forslag :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379915-stressa/#findComment-3345721
Del på andre sider

Det er lettere å tenke klart og finne ut hva du skal gjøre dersom du klarer roe ned.

Anbefaler det virkelig å sette av 15-30 minutter pr dag til meditasjon. Kjøp CD på bok-forretning, eller bestill fra nett. Mindfulness er en variant.

Tanker dukker opp hele tiden, men i denne form for meditasjon skal tanker tenkes på som skyer som kommer forbi. Man skal akseptere at tanken/skyen kom, men velge å fokusere på pusten. Tanken/skyen kommer igjen, og igjen akseptere man rolig at den er der, men velger fokusere på sin egen pust på nytt igjen. Cluet er å ta fatt i NUET ved å fokusere på pusten (som jo skjer akkurat nå).

Dette er utrolig avslappende! Å lære det er som å lære å sykle. Man må øve til man kan det. Så jeg startet med CD som jeg hørte på og fulgte instruksjonene til så ofte jeg hadde anledning. Deltok til og med på kurs.

Nå har jeg lært det der verktøyet. Og nå fanger jeg NUET flere ganger dagen, og nå skal det mye mer til for at jeg blir stresset. Dersom jeg BLIR stresset, så har jeg verktøyet til å roe meg ned. :-)

Om du velger forsøke, så invisterer du bare i egen velvære. Dette kommer deg til gode, men også din mann (siden han sikkert vil like å se en rolig frue) :-)

Tusen takk for råd.

Jeg har et håp om å finne veien ut, siden jeg faktisk søker råd her. Samtidig kjennes rådet ditt og jubalong både lette og utrolig vanskelige. Får begynne med museskritt og prøve å kjempe... uten å stresse. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379915-stressa/#findComment-3345744
Del på andre sider

Jeg ser problemstillingen.

Kan du ikke lage en fast ordning da. Etter middag tar mann og barn ansvar for å rydde og vaske kjøkkenet, mens du enten går deg en tur, eller legger deg på soverommet og hører på en avslappende podcast eller bare putter ørepropper i ørene.

Den neste halvtimen/timen er bare din, og du skal ikke forstyrres med mindre noen er døden nær eller huset står i brann. Si det akkurat slik til både mann og barn.

Etterhvert vil det bli en vane for dere alle.

Tidspunkt kan du naturligvis velge selv, det var bare ment som et forslag :)

Tusen takk for råd.

Et kjemperåd med konkret forslag.

Problemet er at vi har prøvd dette før. Fungerer helt til det dukker opp noe som bare må gjøres, eller glemmes og andre avtaler gjøres. Da oppstår det et problem. Er for sliten til å si at nei, den tiden er min og må ikke forandres på. Mye lettere å bare si dra.

Har bedt om hjelp til nettopp dette. Altså at for eksempel mann på egenhånd klarer å huske at det tidspunktet er mitt og dermed på egenhånd klarer si nei til det som dukker opp, men der er vi ikke. Han glemmer, eller spør meg om lov. Sier jeg må bestemme selv, og vet jo at det er riktig, men siden det er gått så langt som det har, har jeg ikke den styrken som skal til.

Men skal prøve igjen. Museskritt, og tåle noen motganger. Ikke gi opp ved første brudd på tiden min..... :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379915-stressa/#findComment-3345747
Del på andre sider

Tusen takk for råd.

Et kjemperåd med konkret forslag.

Problemet er at vi har prøvd dette før. Fungerer helt til det dukker opp noe som bare må gjøres, eller glemmes og andre avtaler gjøres. Da oppstår det et problem. Er for sliten til å si at nei, den tiden er min og må ikke forandres på. Mye lettere å bare si dra.

Har bedt om hjelp til nettopp dette. Altså at for eksempel mann på egenhånd klarer å huske at det tidspunktet er mitt og dermed på egenhånd klarer si nei til det som dukker opp, men der er vi ikke. Han glemmer, eller spør meg om lov. Sier jeg må bestemme selv, og vet jo at det er riktig, men siden det er gått så langt som det har, har jeg ikke den styrken som skal til.

Men skal prøve igjen. Museskritt, og tåle noen motganger. Ikke gi opp ved første brudd på tiden min..... :-)

Jeg skjønner veldig godt at det er vanskelig. Men kanskje om du setter alarm på mobilen din 1 time før og 10 minutter før, så husker du og kan minne de andre på det?

Og så er det nok viktig å huske på at det tar laaaang tid før noe blir en vane. Jeg tror nok at du må ha hatt dette som en vane i minst 1 mnd før du kan forvente at noen andre skal huske på det ;)

Innimellom vil det naturligvis komme noe i veien, men jeg tror det er lurt å vurdere grundig hva som er viktigst. Noen ganger er det riktig å velge noe annet en egen-tiden, men da skal det være viktig og begrunnes.

Og bare så det er sagt, jeg er flink på teori, men ikke så veldig flink på praksis... ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379915-stressa/#findComment-3345923
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...