Gå til innhold

Alternativ skole for yngre elever.

Anbefalte innlegg

Gjest Undrende mamma.

Har en ungdom som ønsker seg et alternativt år, men siden h*n slutter ungd.skolen nå så er h*n litt for ung for de fleste folkehøyskoler.

Jeg har trålet nettet på diverse søkeord for å finne ut om det er noe alà folkehøyskole for de i denne aldersgruppen men jeg finner ikke noe. Noen f.h.skoler tar inn 16 - 17 åringer, men det har dessverre ikke vært på de linjene denne ungdommen kunne ønsket seg.

Lange kurs, over noen måneder + er også aktuellt, da året kunne vært delt opp i skole/jobb.

Jobb har vært vurdert, men jeg foretrekker skole da ungdommen kunne trenge å få boltret seg med kreativiteten sin og ha det sosialt under noe roligere regler enn skole med karakterer.

H*n vet ennå ikke ønsket utdanning, men er spes.interessert i Webdesign, og ønsket seg inn på Medie og komm.linja pga dette. Dog er karaktersnittet for lavt for å komme inn.

Ungdommen er kreativ og har gode pc-kunnskaper.

Noen som vet noe om hva vi kunne vurdere? Har noen tips om skole, kurs, alternativer som kunne passe oss?

Takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379953-alternativ-skole-for-yngre-elever/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg vet er det ingen slike tilbud i Norge. Det er lagt opp til at ungdom skal gå fra ungdomsskole og rett over på VG eller yrkesrettet utdanning.

De tilbud som finnes er til for unge som sliter med å tilpasse seg.

Kanskje det er noe i utlandet, men jeg ville ikke sendt en femten, sekstenåring med kun tiårig grunnskole noe som helst sted.

Vi har vært i deres sko, og det er ikke noen enkel situasjon.

Poden her i huset hadde ingen anelse om hva han ville bli, og derfor endte han på BAT. Etter masse om og men, og bytting av linje og skole, så endte han på et "lavterskeltilbud" hos den yrkesfaglige skolen. Der lærte han seg å skru bil, og slikt som han i utgangspunktet ikke kunne noe om. Men ingen karakterkrav eller sånt. Han var der iallefall hver dag og hadde det nogenlunde ok.

Jeg kikket også etter folkehøyskoler, og hadde samme utfordring som deg. Bortsett fra at min sønn ikke ville noenting da.. Jeg ville uansett ringt de folkehøyskolene som kan være aktuelle, og høre om det er mulig å få til noe, hvis det er noen linjer der han virkelig kunne tenke seg. Det de kanskje ønsker seg mest av alt er jo engasjerte og interesserte ungdommer. Så kanskje de kan gjøre et unntak??

Jeg sjekket ut sånne alternative skoler for "dropouts", det finnes jo diverse seilskoler feks skoleskipet Gann, og Pøbelskipet i Stavanger.Vet ikke om dette er noe for dere eller hvor i landet dere bor, men her er noen linker:

http://www.gann.no

http://www.radich.no (usikker på om de har noe annet enn små tokt)

http://www.pobelskipet.no

Ellers ville jeg tatt kontakt med OT (oppfølgingstjenesten) og Rådgiver på ungdomsskolen, samt på videregående.... Lykke til!

Gjest Undrende mamma.

Vi har vært i deres sko, og det er ikke noen enkel situasjon.

Poden her i huset hadde ingen anelse om hva han ville bli, og derfor endte han på BAT. Etter masse om og men, og bytting av linje og skole, så endte han på et "lavterskeltilbud" hos den yrkesfaglige skolen. Der lærte han seg å skru bil, og slikt som han i utgangspunktet ikke kunne noe om. Men ingen karakterkrav eller sånt. Han var der iallefall hver dag og hadde det nogenlunde ok.

Jeg kikket også etter folkehøyskoler, og hadde samme utfordring som deg. Bortsett fra at min sønn ikke ville noenting da.. Jeg ville uansett ringt de folkehøyskolene som kan være aktuelle, og høre om det er mulig å få til noe, hvis det er noen linjer der han virkelig kunne tenke seg. Det de kanskje ønsker seg mest av alt er jo engasjerte og interesserte ungdommer. Så kanskje de kan gjøre et unntak??

Jeg sjekket ut sånne alternative skoler for "dropouts", det finnes jo diverse seilskoler feks skoleskipet Gann, og Pøbelskipet i Stavanger.Vet ikke om dette er noe for dere eller hvor i landet dere bor, men her er noen linker:

http://www.gann.no

http://www.radich.no (usikker på om de har noe annet enn små tokt)

http://www.pobelskipet.no

Ellers ville jeg tatt kontakt med OT (oppfølgingstjenesten) og Rådgiver på ungdomsskolen, samt på videregående.... Lykke til!

Tusen takk for et veldig fint og informativt svar. Ungdommen min er ingen problemungdom eller noe sånt men h*n ble mobbet ganske kraftig på barneskolen og mistet etter det gløden for skole. I tillegg blir all stillesittingen veldig demotiverende, h*n kunne nok ønske seg en mer livlig og praktisk hverddag. Mer kreativ.

Jeg skal sjekke opp linkene dine, og selvsakt også ta kontakt med oppfølgingstjenesten.

Har trålet listene over alternative folkehøyskoler, som tar inn yngre elever, men vi er så uheldige at h*n er født helt i slutten på året, så før fylte 16 år tror jeg det skal være veldig vanskelig å få plass på en slik. De linjene som kunne passet har også høyere ald.grense kan det se ut til.

Håper vi finner en løsning. Det er så viktig at de finner en rød tråd i hverddagen ungdommen, så de ikke mister gnist og kanskje drar på seg problemer.

Takk igjen songbirdy.

Tusen takk for et veldig fint og informativt svar. Ungdommen min er ingen problemungdom eller noe sånt men h*n ble mobbet ganske kraftig på barneskolen og mistet etter det gløden for skole. I tillegg blir all stillesittingen veldig demotiverende, h*n kunne nok ønske seg en mer livlig og praktisk hverddag. Mer kreativ.

Jeg skal sjekke opp linkene dine, og selvsakt også ta kontakt med oppfølgingstjenesten.

Har trålet listene over alternative folkehøyskoler, som tar inn yngre elever, men vi er så uheldige at h*n er født helt i slutten på året, så før fylte 16 år tror jeg det skal være veldig vanskelig å få plass på en slik. De linjene som kunne passet har også høyere ald.grense kan det se ut til.

Håper vi finner en løsning. Det er så viktig at de finner en rød tråd i hverddagen ungdommen, så de ikke mister gnist og kanskje drar på seg problemer.

Takk igjen songbirdy.

Jeg kan ikke nok om reglene rundt vgs, men kunne det vært et alternativ at han tok første klasse før han gjorde noe annet et år? Da ville han både vært et år eldre i forhold til det å søke folkehøgskole og han vil være gammel nok til å være utvekslingselev i utlandet om det er et alternativ for ham.

Har dere vært i kontakt med PPT?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...