Gå til innhold

Spørsmål vedr. evt. abort.

Anbefalte innlegg

Gjest Nei trukke deeeet i dag

Det kan tenkes at jeg er gravid, vet ikke ennå, lar det gå noen dager til. Er godt voksen og kondomet sprakk under ganske normal aktivitet...

Hvis jeg tar en test om noen dager som viser at jeg er gravid, vil jeg evt. være bare et par uker på veg. Jeg ønsker i så fall abort, vi har fått de barna vi skal ha. Hva gjør jeg? Bestiller jeg time hos fastlegen? Er det snakk om å ta en tablett?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379959-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-vedr-evt-abort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest germinate

Okey, får håpe man får time ganske raskt da, vil helst ha det gjort så fort som mulig hvis det viser seg at jeg er gravid. Håper virkelig at jeg ikke er det!

Kjenner ei, hun fikk time raskt. Hun sa det finnes to måter, kirurgisk abort og en til jeg ikke husker (medikamentell?).

Gjest Lykke til

Du burde egentlig tatt angrepille :) Det får man stort sett kjøpt over alt, men bør tas raskest mulig og innen 72 timer.

Man kan også få satt inn spiral 5-7 dager etter samleie som nødprevansjon. Dersom du må ta abort kan man henvende seg direkte til gynekologisk avdeling. Abortpille tidlig i svangerskapet er ganske skånsomt. Tror ikke man får time før man er fem uker på vei, grunnet at de skal se om det er et foster der. Det er vel fem uker fra siste mens.

Nå skal det litt til å bli gravid, så forhåpentligvis slipper du det.

Kjenner ei, hun fikk time raskt. Hun sa det finnes to måter, kirurgisk abort og en til jeg ikke husker (medikamentell?).

Ja, stemmer nok at det er enten kirurgisk eller medikamentell. Er sikkert ok med medikamentell for min del, hvis jeg bare er et par uker på veg eller noe.

Annonse

Gjest Nei trukke deeeeet

Du burde egentlig tatt angrepille :) Det får man stort sett kjøpt over alt, men bør tas raskest mulig og innen 72 timer.

Man kan også få satt inn spiral 5-7 dager etter samleie som nødprevansjon. Dersom du må ta abort kan man henvende seg direkte til gynekologisk avdeling. Abortpille tidlig i svangerskapet er ganske skånsomt. Tror ikke man får time før man er fem uker på vei, grunnet at de skal se om det er et foster der. Det er vel fem uker fra siste mens.

Vi snakket faktisk om å kjøpe angrepille, men jeg tenkte å se det an, håper i det lengste at jeg ikke er gravid. Er forhåpentligvis ikke det.

Jeg er straks 40, gubben noen år eldre, vi tror liksom ikke at jeg er såååå fruktbar lenger og at hans svømmer så bra lenger heller, haha.

Men, sånn til en annen gang (gud forby) hvis jeg skulle tro at jeg kan være gravid (bruker alltid prevensjon), hvor får man tak i angrepille? Du skrev "overalt", men går ut i fra at man må på et apotek og er det på resept?

Tenkte det kunne vært greit å ha en liggende... Nå synes jeg selv at jeg høres totalt uansvarlig ut, men vil helst unngå aborter, eller i det hele tatt å bli ufrivillig gravid, når man bruker prevensjon, bare I TILFELLE dette skjer igjen.

Gjest germinate

Ja, stemmer nok at det er enten kirurgisk eller medikamentell. Er sikkert ok med medikamentell for min del, hvis jeg bare er et par uker på veg eller noe.

Hun jeg kjenner var 8 uker på vei, og hun måtte visst søke om å få kirurgisk abort, for det var det var det hun helst ville ha..

Gjest Nei, trukke deeeet

Hun jeg kjenner var 8 uker på vei, og hun måtte visst søke om å få kirurgisk abort, for det var det var det hun helst ville ha..

Jeg vil ikke helst ha kirurgisk abort hvis jeg bare er et par uker på veg, i alle fall. Men om man er 5-6 uker eller mer på veg, så kan jeg godt forstå at man heller vil ha det.

Nå håper jeg at jeg snart får mensen!

Gjest germinate

Men, sånn til en annen gang (gud forby) hvis jeg skulle tro at jeg kan være gravid (bruker alltid prevensjon), hvor får man tak i angrepille? Du skrev "overalt", men går ut i fra at man må på et apotek og er det på resept?

Tenkte det kunne vært greit å ha en liggende... Nå synes jeg selv at jeg høres totalt uansvarlig ut, men vil helst unngå aborter, eller i det hele tatt å bli ufrivillig gravid, når man bruker prevensjon, bare I TILFELLE dette skjer igjen.

Man kjøper dem ihvertfall på apoteket, og de koster ca 175 kr om jeg ikke husker aldeles feil. Om man får kjøpt dem andre steder aner jeg ikke (men nå var det jo heller ikke meg du spurte :).

Jeg ønsker deg masse lykke til :-)

Gjest luftslott

Ta en test ved forventet tid for mens og en til ei uke senere om mensen ikke kommer. Om du ikke får mensen eller du får positiv test ringer du fastlegen. Når du ber om time sier du at det gjelder mulig graviditet og at du ønsker abort, da får du time kjapt. Om fastlegen bekrefter graviditet blir du henvist til gyn.pol., det går også ganske kjapt. Der vil de ta ultralyd for å utelukke graviditet utenfor livmor. Dersom alt ligger til rette for det kan du ta medikamentell abort, dvs du får en pille der som stopper utviklingen. Så kan du enten få med deg en pille du tar med hjem eller avtale å komme tilbake til sykehuset og få pille der, da vil du i så fall være der under utdrivningen. Du får også smertestillende.

Å få med seg pille hjem er beste løsningen for mange, man får være i fred og slipper å dele bad med flere osv. Sykepleier fra gyn.pol. kommer til å ringe underveis for å sjekke hvordan det går. Det er greit å ha noen i huset dersom smerter eller blødninger blir for ille.

Gjest nær bekjent

Ta en test ved forventet tid for mens og en til ei uke senere om mensen ikke kommer. Om du ikke får mensen eller du får positiv test ringer du fastlegen. Når du ber om time sier du at det gjelder mulig graviditet og at du ønsker abort, da får du time kjapt. Om fastlegen bekrefter graviditet blir du henvist til gyn.pol., det går også ganske kjapt. Der vil de ta ultralyd for å utelukke graviditet utenfor livmor. Dersom alt ligger til rette for det kan du ta medikamentell abort, dvs du får en pille der som stopper utviklingen. Så kan du enten få med deg en pille du tar med hjem eller avtale å komme tilbake til sykehuset og få pille der, da vil du i så fall være der under utdrivningen. Du får også smertestillende.

Å få med seg pille hjem er beste løsningen for mange, man får være i fred og slipper å dele bad med flere osv. Sykepleier fra gyn.pol. kommer til å ringe underveis for å sjekke hvordan det går. Det er greit å ha noen i huset dersom smerter eller blødninger blir for ille.

Jeg har en ung bekjent som var på sykehuset i går, fikk da en pille som stoppet videre utvikling av fosteret. Har i grunn vært en del kvalm etter den tabletten. I morgen skal hun ta tabletten som driver fosteret ut. Jeg vet hun gruer seg veldig til i morgen, hun skal ha sin næreste venninne hos seg i morgen heldigvis, så hun slipper å være alene.

Hun har også fått noe smertestillinde til denne prosessen.

Etter denne tabletten i morgen, er dette svært svært vondt? Da tenker jeg på fysiske smerter

Annonse

Jeg har en ung bekjent som var på sykehuset i går, fikk da en pille som stoppet videre utvikling av fosteret. Har i grunn vært en del kvalm etter den tabletten. I morgen skal hun ta tabletten som driver fosteret ut. Jeg vet hun gruer seg veldig til i morgen, hun skal ha sin næreste venninne hos seg i morgen heldigvis, så hun slipper å være alene.

Etter denne tabletten i morgen, er dette svært svært vondt? Da tenker jeg på fysiske smerter

''Etter denne tabletten i morgen, er dette svært svært vondt? Da tenker jeg på fysiske smerter''

Kjenner fleire som har gjort dette, og samtlige beskriver det som vanlige menssmerter. Noen har hatt blødning en dag eller to, andre har hatt småblødninger en uke eller to i etterkant.

Du trenger ikke resept.

Gjest luftslott

Hun har fått med seg noe sterke smertestillende hjem vil jeg tro? Om hun tar den sterkeste ca 20 min før hun tar utdrivningspillen vil den i seg selv ta de sterkeste smertene, hun skal ligge etter å ha tatt utdrivningspillen så det hjelper om hun klarer å sove litt. Om nødvendig kan hun fylle på med vanlige smertestillende utpå ettermiddagen. Smerte er jo individuelt men jeg har hatt langt verre smerter under migreneanfall, jeg tok bare den sterkeste tabletten og etter utdrivningsfasen var det som vanlige menssmerter.

Du ringer fastlegen. Avhengig av hvor lang tid det har gått vil du få tilbud om medikamentell abort eller kirurgisk abort.

Medikamentell tilbys vel om man er før uke 9, og da får du tablett som fremprovoserer aborten.

Kirurgisk tilbys tom uke 12.

Gjest Nei, trukke deeeeet

Tusezn takk for svaret ditt-

Gjest Nei trukke deeeet

Du ringer fastlegen. Avhengig av hvor lang tid det har gått vil du få tilbud om medikamentell abort eller kirurgisk abort.

Medikamentell tilbys vel om man er før uke 9, og da får du tablett som fremprovoserer aborten.

Kirurgisk tilbys tom uke 12.

Takk, håper jeg slipper alt dette og får mensen. Jeg vet jeg skal ta abort hvis jeg er gravid men tenk på de som har både dette de må igjennom og ikke vet hva de skal gjøre! Fysøren sier jeg bare.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...