smurf78 Skrevet 31. mai 2012 Skrevet 31. mai 2012 Vi solgte vår forrige leilighet for 1,5 år siden. Mens vi bodde der fikk vi en kompis som er elektriker til å skifte alt det elektriske svart. Varmekablene på badet derimot gjorde vi hvitt. Og nå viser det seg at de nye eierne har problemer med jordfeil på varmekablene og trenger navn og tlfnr på elektriker pga. 10 års reklamasjon. Dette kan vi faktisk fremskaffe, men hva om det skulle være noe feil på selve anlegget, som vi ikke har kvitteringer på? Har de nye eierne noen rettigheter da? Leiligheten ble selvfølgelig solgt som den er. 0 Siter
smurf78 Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Skrevet 31. mai 2012 Ok, vi kan faktisk IKKE fremskaffe dokumentasjon på varmekablene heller. What to do? 0 Siter
Gjest Melis36 Skrevet 31. mai 2012 Skrevet 31. mai 2012 Ok, vi kan faktisk IKKE fremskaffe dokumentasjon på varmekablene heller. What to do? Tok dere eieskifte forsikring? 0 Siter
smurf78 Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Skrevet 31. mai 2012 Tok dere eieskifte forsikring? Ja 0 Siter
smurf78 Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Skrevet 31. mai 2012 Tok dere eieskifte forsikring? Ja vi tok eierskifteforsikring, men har som sagt brukt elektriker på varmekablene svart. Resten av badet ble gjort hvitt (membran, rørlegger) 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 31. mai 2012 Skrevet 31. mai 2012 Har de reklamert på dette nå, ett og et halvt år siden de kjøpte leiligheten? 0 Siter
smurf78 Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Skrevet 31. mai 2012 Har de reklamert på dette nå, ett og et halvt år siden de kjøpte leiligheten? Tydelig at jordfeilen oppsto nå da 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 31. mai 2012 Skrevet 31. mai 2012 Tydelig at jordfeilen oppsto nå da Ok, de reklamerer ikke, men vil kun ha navnet på den som gjorde arbeidet? 0 Siter
Gjest slubbert Skrevet 31. mai 2012 Skrevet 31. mai 2012 Ok, vi kan faktisk IKKE fremskaffe dokumentasjon på varmekablene heller. What to do? Da er du fucked. http://www.klikk.no/bonytt/article437061.ece 0 Siter
stromme Skrevet 31. mai 2012 Skrevet 31. mai 2012 Er man pålagt å ta vare på kvitteringer på slikt???? 0 Siter
smurf78 Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Skrevet 31. mai 2012 Ok, de reklamerer ikke, men vil kun ha navnet på den som gjorde arbeidet? Ja og antagelig kvittering slik at de kan reklamere 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 31. mai 2012 Skrevet 31. mai 2012 Ja og antagelig kvittering slik at de kan reklamere Har dere mulighet til å spørre kompisen deres om dette? 0 Siter
smurf78 Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Skrevet 31. mai 2012 Har dere mulighet til å spørre kompisen deres om dette? Joda og han har sagt seg villig til å se på det som en nøytral person, men vil ikke bli innblandet. 0 Siter
Gjest tja hva med Skrevet 31. mai 2012 Skrevet 31. mai 2012 Går det ikke an å si at dere har mistet kvitteringene og ikke husker hvem som utførte arbeidet for dere hadde så mange fagfolk inne på den tiden? 0 Siter
smurf78 Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Skrevet 31. mai 2012 Går det ikke an å si at dere har mistet kvitteringene og ikke husker hvem som utførte arbeidet for dere hadde så mange fagfolk inne på den tiden? Jo det er faktisk akkurat det vi tenkte å gjøre. Men hva tror dere eierskifteforsikringsselskapet sier? Dette ble uansett gjort i april 2007 da vi flyttet inn, og er det ikke 5 års reklamasjon tro? Ikke 10? Hvis det er 5 års reklamasjon hadde de uansett ikke kunnet reklamere på det. 0 Siter
Gjest Hulderen Skrevet 1. juni 2012 Skrevet 1. juni 2012 Reklamasjonsretten er 5 år, ikke ti. "§ 22. Reklamasjon. (1) Forbrukeren taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom tjenesteyteren ikke blir underrettet om at mangelen påropes innen rimelig tid etter at forbrukeren oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. (2) Reklamasjon kan ved arbeid på ting senest skje innen to år fra avslutningen av oppdraget. Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år. Fristene etter dette ledd gjelder ikke så langt tjenesteyteren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. (3) Tjenesteyteren kan ikke gjøre gjeldende at det er reklamert for seint etter (1) eller (2) dersom tjenesteyteren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. (4) Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse." 0 Siter
Gjest NEI til SVARTARBEID Skrevet 3. juni 2012 Skrevet 3. juni 2012 Slik jeg kjenner eierskifteforsikring så står dere i stor fare for at dere faktisk må dekke at nye fagfolk kommer inn og gjør opp feilen. Det ene tar ofte det andre, og de vil nok sjekke resten av huset også. det lønner seg faktisk å få eltlsynet til å ta en titt før salg av hus, for har de godkjent det, er det jo greit.... 0 Siter
Gjest Hulderen Skrevet 3. juni 2012 Skrevet 3. juni 2012 Slik jeg kjenner eierskifteforsikring så står dere i stor fare for at dere faktisk må dekke at nye fagfolk kommer inn og gjør opp feilen. Det ene tar ofte det andre, og de vil nok sjekke resten av huset også. det lønner seg faktisk å få eltlsynet til å ta en titt før salg av hus, for har de godkjent det, er det jo greit.... Med andre ord: Du kjenner ikke sælig godt til eierskifteforsikringer. Den forsikringen er laget for å beskytte selger mot fremtidige krav fra kjøper. Så om kjøper vil ha erttning for dålig elektrik arbeid, er det orsikingsselskapet som er motpart, ikke selger. En eierskifteforikring er en stor fordel for selger, og kan være like stor ulempe for kjøper. 0 Siter
Gjest slubbert Skrevet 3. juni 2012 Skrevet 3. juni 2012 Med andre ord: Du kjenner ikke sælig godt til eierskifteforsikringer. Den forsikringen er laget for å beskytte selger mot fremtidige krav fra kjøper. Så om kjøper vil ha erttning for dålig elektrik arbeid, er det orsikingsselskapet som er motpart, ikke selger. En eierskifteforikring er en stor fordel for selger, og kan være like stor ulempe for kjøper. ''Så om kjøper vil ha erttning for dålig elektrik arbeid, er det orsikingsselskapet som er motpart, ikke selger.'' Det er ikke så enkelt hvis man ikke har papirene i orden. - Skal du selge boligen, og du har brukt svart arbeid på badet, nytter det ikke å gjemme seg bak for eksempel en eierskifteforsikring. http://www.badogbolig.no/xp/pub/hovedmeny/hovedside/456254 0 Siter
smurf78 Skrevet 3. juni 2012 Forfatter Skrevet 3. juni 2012 ''Så om kjøper vil ha erttning for dålig elektrik arbeid, er det orsikingsselskapet som er motpart, ikke selger.'' Det er ikke så enkelt hvis man ikke har papirene i orden. - Skal du selge boligen, og du har brukt svart arbeid på badet, nytter det ikke å gjemme seg bak for eksempel en eierskifteforsikring. http://www.badogbolig.no/xp/pub/hovedmeny/hovedside/456254 Ok, en ting er om man har brukt svart arbeid. Men hva om man faktisk har gjort alt hvitt, og også oppgitt at det er fagmenn som har gjort det i egenerklæringsskjemaet, men så har man mistet kvitteringen, og ikke husker navnene på fagmennenes som gjorde jobben? Hadde kjøpere nå klagd på rørleggerarbeidet istedet for varmekablene hadde vi hatt problemer. Jobben ble gjort hvitt, men kvitteringen er borte. Da har vi gjort alt korrekt, men kvitteringen er altså borte. I slike tilfeller må man vel kunne bruke eierskifteforsikringen? Etter det jeg har hørt fra folk så spør ikke engang forsikringsselskapet om kvitteringer på jobben. Uansett har det jo gått over 5 år siden badet ble renovert. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.