Gå til innhold

Har ingen sympati med de streikende

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 177
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

53

• Sør

23

• Mrs. Wallace

11

• black wealch

5

Persille1365381127

Husk at det slettes ikke er alle av oss som streiker fordi vi har lyst da, jeg personlig har ingen interesse av å streike (jeg har det godt som jeg har det), men har fått pålegg av fagforeningen min om å streike og må bare adlyde ordre.

For hvis ikke kommer de og banker deg opp?

Man må ikke adlyde ordre fra fagforeningen om man ikke er enig. De har ikke rett i alt de gjør.

Man må ikke adlyde ordre fra fagforeningen om man ikke er enig. De har ikke rett i alt de gjør.

Jeg er jo enig i prinsippene og skjønner jo at vi må streike for at de som har lite skal få mer - så det er ikke aktuelt å nekte å streike, selv om det for meg personlig ikke føles som tvingende nødvendig akkurat. :o)

Annonse

Gjest Tante Rødgrønn

''Man må ikke adlyde ordre fra fagforeningen om man ikke er enig. De har ikke rett i alt de gjør.''

Skal man adlyde ordre fra sjefene eller andre myndigheter?

Persille1365381127

''Man må ikke adlyde ordre fra fagforeningen om man ikke er enig. De har ikke rett i alt de gjør.''

Skal man adlyde ordre fra sjefene eller andre myndigheter?

Sjefer gir sjelden ordre på den måten det her ble referert til såvidt meg bekjent.

Gjest RødeRubin

Det ligger vel i det å være fagorganisert, at en gjør som organisasjonen sier under en konflikt? Det kalles streikebryteri, å gå på jobb, når en er i streik. En meget usolidarisk ting å gjøre. Er en ikke interssert i å følge alle spillereglene, så er det jo bare la være å organisere seg.

Jeg er jo enig i prinsippene og skjønner jo at vi må streike for at de som har lite skal få mer - så det er ikke aktuelt å nekte å streike, selv om det for meg personlig ikke føles som tvingende nødvendig akkurat. :o)

Men om ingen før deg hadde streiket hadde du nok følt det som tvingende nødvendig, for da hadde du trolig hatt sabla dårlige arbeidsvilkår.

Gjest Elextra

Det ligger vel i det å være fagorganisert, at en gjør som organisasjonen sier under en konflikt? Det kalles streikebryteri, å gå på jobb, når en er i streik. En meget usolidarisk ting å gjøre. Er en ikke interssert i å følge alle spillereglene, så er det jo bare la være å organisere seg.

Enig - uansett hva en måtte mene om den pågående streiken er en vel forpliktet til å streike når en blir tatt ut om en først er organisert.

Annonse

Gjest Elextra

Formålet med streik er vel nettopp å ramme - om ikke uskyldige, så i hvertfall arbeidsgiver. Men det blir jo litt spesielt i offentlig sektor hvor konsekvensene for arbeidsgiver er begrensede.

Her er en interessant kronikk om temaet: http://www.aftenposten.no/meninger/Ett-eller-annet-gikk-galt-6841711.html#.T8nuxDuPCAA

Gjest togli

Kunne ikke vært mer enig! Det ville vært elendig moral å bryte alle regler kun fordi man selv var imot streiken. Her er det ikke snakk om individtenkning, men å stå sammen som gruppe.

Kunne ikke vært mer enig! Det ville vært elendig moral å bryte alle regler kun fordi man selv var imot streiken. Her er det ikke snakk om individtenkning, men å stå sammen som gruppe.

''Det ville vært elendig moral å bryte alle regler kun fordi man selv var imot streiken. Her er det ikke snakk om individtenkning, men å stå sammen som gruppe.''

Nemlig. :o) Å være streikebryter fordi jeg personlig har det godt, har aldri vært aktuelt. :o)

Gjest togli

Men om ingen før deg hadde streiket hadde du nok følt det som tvingende nødvendig, for da hadde du trolig hatt sabla dårlige arbeidsvilkår.

Det er et viktig poeng.. All ære til de som står på for at streiken skal bli utført på en god måte... Vi andre står på sidelinja og blir gitt ansvar som å gå streikevakter etc. - men det er jammen mye jobb på de som sitter som tillitsvalgte og streikeledere på de ulike stedene som streiker. Da må også vi vise dem at vi påtar oss ansvaret og at vi ikke bare sitter på sidelinja og venter på at godene skal dryppe ned på oss uten at vi løfter en finger for å få det til å skje..

Gjest togli

''Det ville vært elendig moral å bryte alle regler kun fordi man selv var imot streiken. Her er det ikke snakk om individtenkning, men å stå sammen som gruppe.''

Nemlig. :o) Å være streikebryter fordi jeg personlig har det godt, har aldri vært aktuelt. :o)

Sant! Tanken har ikke falt meg inn engang ;) Tror jeg hadde blitt oppfatta som rimelig sær om jeg nekta å streike ..... er det ikke forresten ulovlig også? Er jo det som kalles streikebryteri...?

Sant! Tanken har ikke falt meg inn engang ;) Tror jeg hadde blitt oppfatta som rimelig sær om jeg nekta å streike ..... er det ikke forresten ulovlig også? Er jo det som kalles streikebryteri...?

''Tror jeg hadde blitt oppfatta som rimelig sær om jeg nekta å streike ..... er det ikke forresten ulovlig også? Er jo det som kalles streikebryteri...?''

Jepp, har ikke klart å finne ut hva straffen for streikebryteri er, men det er ulovlig. Og da kunne jeg jo like gjerne latt være å organisere meg i første omgang.

Gjest Elextra

''Tror jeg hadde blitt oppfatta som rimelig sær om jeg nekta å streike ..... er det ikke forresten ulovlig også? Er jo det som kalles streikebryteri...?''

Jepp, har ikke klart å finne ut hva straffen for streikebryteri er, men det er ulovlig. Og da kunne jeg jo like gjerne latt være å organisere meg i første omgang.

''Jepp, har ikke klart å finne ut hva straffen for streikebryteri er, men det er ulovlig.''

Tviler på at dette er lovfestet, men du har vel forpliktet deg til det ved å være medlem, altså er det avtalefestet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...