Gå til innhold

Har ingen sympati med de streikende

Anbefalte innlegg

Gjest RødeRubin

For hvis ikke kommer de og banker deg opp?

Man må ikke adlyde ordre fra fagforeningen om man ikke er enig. De har ikke rett i alt de gjør.

''Er du tatt ut i streik skal du legge ned arbeidet og forlate arbeidsplassen.

Under hele streiken suspenderes arbeidsforholdet mellom deg som arbeidstaker og arbeidsgiver, og du står i stedet til disposisjon for Unio. Du har ikke adgang til arbeidsplassen din under en streik, og du må være forberedt på å levere inn nøkler, redskap, biler, mobiltelefon mv som tilhører arbeidsgiver. Streikende enkeltmedlemmer skal normalt ikke ha kontakt med arbeidsgiver så lenge de er i streik. Kontakt med arbeidsgiver skal begrenses til den kontakt de lokale tillitsvalgte har om saker som utelukkende angår streiken - eksempelvis dispensasjonssøknader. ''

Du kan lese mer her.http://unio.no/kunder/unio/cms2011.nsf/pages/til-deg-som-er-i-streik

Fortsetter under...

• Svar 177
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

53

• Sør

23

• Mrs. Wallace

11

• black wealch

5

Gjest togli

''Tror jeg hadde blitt oppfatta som rimelig sær om jeg nekta å streike ..... er det ikke forresten ulovlig også? Er jo det som kalles streikebryteri...?''

Jepp, har ikke klart å finne ut hva straffen for streikebryteri er, men det er ulovlig. Og da kunne jeg jo like gjerne latt være å organisere meg i første omgang.

Sant nok ;)

Persille1365381127

Det ligger vel i det å være fagorganisert, at en gjør som organisasjonen sier under en konflikt? Det kalles streikebryteri, å gå på jobb, når en er i streik. En meget usolidarisk ting å gjøre. Er en ikke interssert i å følge alle spillereglene, så er det jo bare la være å organisere seg.

Ja, for det er så solidarisk med "alle andre" å streike.

Jeg er sikker på at alle de som mister feriene sine, de som taper enorme pengesummer på at de ikke får gått på jobb, og de som sitter fast i Tromsø er helt enig med dere...

Persille1365381127

Men du mener at fagforeninger gjør det?

Jeg vet ikke, jeg er ikke organisert og det kunne ikke falle meg inn å være det heller. Jeg blir provosert bare av tanken faktisk.

Men slik Lillemus skriver det her, så skriver hun jo at hun må følge ordre... Så da må hun vel det.

Jeg vet ikke, jeg er ikke organisert og det kunne ikke falle meg inn å være det heller. Jeg blir provosert bare av tanken faktisk.

Men slik Lillemus skriver det her, så skriver hun jo at hun må følge ordre... Så da må hun vel det.

Jeg hadde en sjef en gang som var sterkt imot organsiering. Selv var han med i en forening for arbeidsgivere.....

Jeg er sjeleglad for at jeg er organisert.

Persille1365381127

Jeg hadde en sjef en gang som var sterkt imot organsiering. Selv var han med i en forening for arbeidsgivere.....

Jeg er sjeleglad for at jeg er organisert.

Alt jeg har møtt av fagforeninger så langt har vist at de har fullstendig manglende forretningsforståelse, og at de ikke har tanke for noen andre enn meg meg meg hele tiden.

Så jeg er sjeleglad for at ingen av mine arbeidstakere er organisert, og at det fortsatt er opp til meg som arbeidsgiver om jeg vil ha noe med organisasjonene å gjøre. Så lenge jeg ikke er organisert trenger jeg ikke å ha noe med dem å gjøre, heldigvis.

Annonse

Persille1365381127

Formålet med streik er vel nettopp å ramme - om ikke uskyldige, så i hvertfall arbeidsgiver. Men det blir jo litt spesielt i offentlig sektor hvor konsekvensene for arbeidsgiver er begrensede.

Her er en interessant kronikk om temaet: http://www.aftenposten.no/meninger/Ett-eller-annet-gikk-galt-6841711.html#.T8nuxDuPCAA

En opplysende artikkel.

Og det er jo stort sett ansatte i offentlig sektor som streiker, jeg kan ikke komme på en eneste streik som har rammet privat sektor på denne måten. (som hovedpart, ikke tredjepart).

Gjest RødeRubin

En opplysende artikkel.

Og det er jo stort sett ansatte i offentlig sektor som streiker, jeg kan ikke komme på en eneste streik som har rammet privat sektor på denne måten. (som hovedpart, ikke tredjepart).

Hva med oljearbeidere som streiker? Flyansatte? Securitasvakter???

Gjest RødeRubin

Jeg er sikker på at alle de som mister feriene sine, de som taper enorme pengesummer på at de ikke får gått på jobb, og de som sitter fast i Tromsø er helt enig med dere...

Svaret ditt viser bare at du a.ikke forstår prinsippene ved streikerett og de organisertes forpliktelser og/eller b.poenget med fagorganisering generelt.

Selvsagt er man ikke alltid enig i alt en fagforening foretar seg. Selvsagt er det kjipt å bli rammet av streiken.

Men det er faktisk mulig å la være å organisere seg. Dette er rettigheter som er kjempet fram gjennom lang tid - og ansees av de fleste som en del av demokratiet og som en akseptert (og lovfestet) rett arbeiderne har.

Så lenge en er fagorganisert, så har man en plikt til å følge instruksene. Hvis du leser linken jeg la ved fra Unio, så skjønner du kanskje mer. Men jeg har en vag anelse om at du er en arbeidsgiver - og har derfor en del prinsipielle problemer med å akseptere dette?

''Jeg er sikker på at alle de som mister feriene sine, de som taper enorme pengesummer på at de ikke får gått på jobb, og de som sitter fast i Tromsø er helt enig med dere... – Persille''

Jeg risikerer å miste fly, men jeg støtter de streikende.

For det første, så lenge vanlige arbeidskontrakter ikke har en automatisk justering av lønn, så vil lønnen jo reduseres år for år pga inflasjon. Det sier seg selv at dette er urettferdig for arbeidstaker.

For det andre, man kan ikke forvente at noen skal jobbe (bortsett fra akutte nødstilfeller) bare fordi det passer meg at de skal gjøre jobben sin. Sikkerhetsvaktene er ikke slavene mine, og arbeidsgiverne må betale dem en fornuftig lønn. Og hva den er er jo nettopp hva de fleste streiker handler om.

Med vennlig hilsen

Gjest Tante Rødgrønn

Alt jeg har møtt av fagforeninger så langt har vist at de har fullstendig manglende forretningsforståelse, og at de ikke har tanke for noen andre enn meg meg meg hele tiden.

Så jeg er sjeleglad for at ingen av mine arbeidstakere er organisert, og at det fortsatt er opp til meg som arbeidsgiver om jeg vil ha noe med organisasjonene å gjøre. Så lenge jeg ikke er organisert trenger jeg ikke å ha noe med dem å gjøre, heldigvis.

''Alt jeg har møtt av fagforeninger så langt har vist at de har fullstendig manglende forretningsforståelse, og at de ikke har tanke for noen andre enn meg meg meg hele tiden.''

For noe tull. Fagforeninger driver ikke forretning, men det gjør du. Siden du ikke har noen organiserte av de ansatte driver du neppe mye forhandlinger med fagforeninger.

Norge hadde ikke vært det landet det er uten fagbevegelser. På grunn av dem er det godt å leve for alle i dette landet.

Persille1365381127

''Jeg er sikker på at alle de som mister feriene sine, de som taper enorme pengesummer på at de ikke får gått på jobb, og de som sitter fast i Tromsø er helt enig med dere... – Persille''

Jeg risikerer å miste fly, men jeg støtter de streikende.

For det første, så lenge vanlige arbeidskontrakter ikke har en automatisk justering av lønn, så vil lønnen jo reduseres år for år pga inflasjon. Det sier seg selv at dette er urettferdig for arbeidstaker.

For det andre, man kan ikke forvente at noen skal jobbe (bortsett fra akutte nødstilfeller) bare fordi det passer meg at de skal gjøre jobben sin. Sikkerhetsvaktene er ikke slavene mine, og arbeidsgiverne må betale dem en fornuftig lønn. Og hva den er er jo nettopp hva de fleste streiker handler om.

Med vennlig hilsen

'' og arbeidsgiverne må betale dem en fornuftig lønn. Og hva den er er jo nettopp hva de fleste streiker handler om.''

Og sammenlignet med hvordan situasjonen er for de fleste selskaper i dag, så mener jeg deres bilde av "fornuftig lønn" er ganske forvrengt. De har fått tilbud om økning, men det var ikke nok. Les artikkelen Elextra linket til øverst i tråden.

Annonse

Persille1365381127

Svaret ditt viser bare at du a.ikke forstår prinsippene ved streikerett og de organisertes forpliktelser og/eller b.poenget med fagorganisering generelt.

Selvsagt er man ikke alltid enig i alt en fagforening foretar seg. Selvsagt er det kjipt å bli rammet av streiken.

Men det er faktisk mulig å la være å organisere seg. Dette er rettigheter som er kjempet fram gjennom lang tid - og ansees av de fleste som en del av demokratiet og som en akseptert (og lovfestet) rett arbeiderne har.

Så lenge en er fagorganisert, så har man en plikt til å følge instruksene. Hvis du leser linken jeg la ved fra Unio, så skjønner du kanskje mer. Men jeg har en vag anelse om at du er en arbeidsgiver - og har derfor en del prinsipielle problemer med å akseptere dette?

Jeg har ingen prinsipielle problemer med å akseptere prinsippet bak dette. Men om du leser artikkelen Elextra linket til, så forstår du kanskje litt mer om hva dette handler om.

Store deler av Europa er i krise, bedrifter går konkurs hver eneste dag, folk blir nedbemannet og mister jobbene sine alt for ofte. Og så streiker man for 1.200 kroner mer i måneden??

Det er faktisk ubegripelig for meg.

Gjest RødeRubin

Flyansatte er bare SAS såvidt jeg vet, Norwegian har ikke hatt de samme problemene. Og når streiket oljearbeiderne sist?

''Og når streiket oljearbeiderne sist?'' Synes ikke at dette er et poeng i det hele tatt, men det var oljearbeidere i streik i alle fall i 2004.

Så, ja, det finnes streiker i det private også, uansett hva du mener om saken.

Persille1365381127

''Alt jeg har møtt av fagforeninger så langt har vist at de har fullstendig manglende forretningsforståelse, og at de ikke har tanke for noen andre enn meg meg meg hele tiden.''

For noe tull. Fagforeninger driver ikke forretning, men det gjør du. Siden du ikke har noen organiserte av de ansatte driver du neppe mye forhandlinger med fagforeninger.

Norge hadde ikke vært det landet det er uten fagbevegelser. På grunn av dem er det godt å leve for alle i dette landet.

Joda, man må stadig diskutere med fagforeninger selv om man ikke er organisert selv.

Og nei, de driver ikke forretninger, men utsagn som "det er bedre at bedriften går konkurs enn at ansatte ikke har tariffavtale" sier noe om forståelsen for det store bildet. På samme måte som at en bedrift i en oppstartsfase åpenbart har dårligere økonomi enn etter noen år i stabil drift, og det må man ta hensyn til ved lønnsfastsettelse - men det er fagforeningene helt uenig i. Og jeg glemte at de har en lei tendens til å overvurdere de ansattes evner og kvalifikasjoner, basert på deres egne forklaringer, fremfor å faktisk vurdere hva de er kvalifisert til basert ansiennitet og kompetanse.

En gang har jeg faktisk måtte forklare en fagforeningsmann at en som smører baguetter faktisk ikke kan anses som kokk, fordi det heter anretninger (man produserer ikke mat, man anretter) - og at det ville vært en fornærmelse mot kokker om man anså tenåringer på bensinstasjoner som kokker fordi de steker boller. Men møtte motstand på det også gitt...

Og det er akkurat det samme i barnehagene, selv med fullt innsyn i regnskapene, og åpenbare underskudd - så mener de at de ansatte må ha mer i lønn. At underskuddene i stor grad skyldes ting som de ansatte selv er skyld i, slik om innkjøp av ting man ikke trenger, bruk av for dyr mat, innkjøp av kurs man ikke MÅ ha osv - det er underordnet. Det skal være i pose og sekk.

Så nei, fagforeningene har ingen høy stjerne hos meg.

Gjest RødeRubin

Jeg har ingen prinsipielle problemer med å akseptere prinsippet bak dette. Men om du leser artikkelen Elextra linket til, så forstår du kanskje litt mer om hva dette handler om.

Store deler av Europa er i krise, bedrifter går konkurs hver eneste dag, folk blir nedbemannet og mister jobbene sine alt for ofte. Og så streiker man for 1.200 kroner mer i måneden??

Dette du skriver her, er noe helt annet enn det jeg har svart deg på, som var din påstand

''Man må ikke adlyde ordre fra fagforeningen om man ikke er enig.''

Hva jeg mener om streiken som pågår, har ingenting med saken å gjøre

Persille1365381127

''Og når streiket oljearbeiderne sist?'' Synes ikke at dette er et poeng i det hele tatt, men det var oljearbeidere i streik i alle fall i 2004.

Så, ja, det finnes streiker i det private også, uansett hva du mener om saken.

Jo, det er faktisk et poeng.

For når noen streiker i det private får det konsekvens for arbeidsgiver (unntatt SAS da, som jo egentlig er staten), mens når man streiker i det offentlige - så er det tredjepart som rammes, og arbeidsgiver sparer faktisk masse penger.

Dermed forsvinner hensikten, og virkemiddelet misbrukes som sådan.

Persille1365381127

Dette du skriver her, er noe helt annet enn det jeg har svart deg på, som var din påstand

''Man må ikke adlyde ordre fra fagforeningen om man ikke er enig.''

Hva jeg mener om streiken som pågår, har ingenting med saken å gjøre

Jo, for når fagforeningen lover ting de åpenbart ikke kan holde, og så kjemper med nebb og klør for å forfekte et syn som ikke er realistisk gjennomførbart - så må faktisk medlemmene melde fra om dette, og si at dette ikke er måten verken å løse det på, eller behandle medlemmene sine på.

For konsekvensen av dette kommer ikke til å bli at de får det de vil ha, det er nemlig ikke mulig, konsekvensen er tvungen lønnsnemd - og at alle vi andre betrakter disse yrkesgruppene med et ennå mer negativt syn. Det vil ikke hjelpe noen med noe.

''Store deler av Europa er i krise, bedrifter går konkurs hver eneste dag, folk blir nedbemannet og mister jobbene sine alt for ofte. Og så streiker man for 1.200 kroner mer i måneden??

Det er faktisk ubegripelig for meg. – Persille

''

Hvor mye har lederlønningene (i gjennomsnitt) økt de siste årene sammenlignet med de som nå streiker, og har lederne vist moderasjon i sympati med situasjonen i utlandet?

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...