Gå til innhold

Har ingen sympati med de streikende

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

''Jeg tjener omlag 160.000 i året, det er egentlig ikke nok til å leve av ''

Men dette er ikke representativt for sjefene til de som streiker. Det hadde neppe vært noen streik hvis dette hadde vært universal-sjefslønn! ;-)

Muligvis hadde sjefene streiket!

Med vennlig hilsen

Da synes jeg du skal ta en titt på hva barnehageeiere rundt omkring i landet tjener. Og da mener jeg ikke de fem store som er de eneste som tjener penger - men alle de andre. De små. De som driver omtrentlig på idealisme og dugnadsånd, og som er de siste som får penger, om det i det hele tatt er noe til overs til dem.

Fortsetter under...

• Svar 177
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

53

• Sør

23

• Mrs. Wallace

11

• black wealch

5

Gjest togli

Persille presenterer en utrolig gammeldags mening om læreres hverdag. Du trenger ikke forklare for folk flest at lærere har en krevende hverdag og jobben er ikke ferdig når elevene går hjem.

Takk :) Litt lei av å forklare, ja - men synes det er fryktelig å la det stå uimotsagt også, slik at enda flere tror jobben vår er er over når elevene er ferdige for dagen ;)

Persille1365381127

Noe må du ha lært av din mor. Din kamerat høres ut som en latsabb som ikke interesserer seg eller yter noe på jobb. Slike finner vi dessverre overalt. Noen vil helst la pengene jobbe for seg.

Det er ikke min kamerat, det er hennes kollega.

Og som du ser under her, det er ikke bare jeg som synes at lærerne sitter svært godt i det.

Persille1365381127

Takk :) Litt lei av å forklare, ja - men synes det er fryktelig å la det stå uimotsagt også, slik at enda flere tror jobben vår er er over når elevene er ferdige for dagen ;)

''slik at enda flere tror jobben vår er er over når elevene er ferdige for dagen ;)''

Det er det ingen som har sagt. Men det betyr heller ikke at dere ikke har mer fritid enn folk flest.

Persille1365381127

Men det er jo opp til lærerne å velge hva de slåss for?

Og opp til arbeidsgiverne å foreslå andre ting, som så må være interessante nok til at lærerne (og andre) synes det er verdt det?

Dette kan arbeidsgiverne gjøre når som helst, for å få løst lærermangelen.

Jeg synes selvsagt at det er flott at det er et bra arbeidsmiljø hos deg, men det er tydeligvis ikke det samme for de fleste lærere.

Med vennlig hilsen

''men det er tydeligvis ikke det samme for de fleste lærere.''

Nei, for de er stort sett mest opptatt av å fokusere på alt de ikke får. Som noen skriver over her, på et eller annet tidspunkt må de innrømme at de har svært lukrative ordninger på en del ting...

Persille1365381127

''Jeg vet ikke, jeg er ikke organisert og det kunne ikke falle meg inn å være det heller. Jeg blir provosert bare av tanken faktisk''

Anbefaler deg å lese LOs historie fra 1899- 2009 som består av 3 bind. Kanskje du vil bli litt mindre kunnskapsløs enn det du viser at du er i denne tråden.

Neida, jeg er ikke det. Jeg vet mer enn de fleste om dette faktisk. Men det er lett å provosere de som ser seg blind på dette virkemiddelet til å beskylde alle som ikke er enige for å være dumme. Hadde du skjønt hvordan økonomien fungerer, så hadde du også sett at dette ikke er en strategisk smart streik.

Annonse

Gjest togli

''slik at enda flere tror jobben vår er er over når elevene er ferdige for dagen ;)''

Det er det ingen som har sagt. Men det betyr heller ikke at dere ikke har mer fritid enn folk flest.

Vi har samme fritid som folk flest - iallefall vi som tar jobben vår alvorlig og gjør det vi skal.

Da synes jeg du skal ta en titt på hva barnehageeiere rundt omkring i landet tjener. Og da mener jeg ikke de fem store som er de eneste som tjener penger - men alle de andre. De små. De som driver omtrentlig på idealisme og dugnadsånd, og som er de siste som får penger, om det i det hele tatt er noe til overs til dem.

Vel, da er det noe mer enn lønningene til barnehagearbeiderne det er noe galt med. Da må man enten akseptere flere barn per voksen, eller dyrere barnehager, eller en annen løsning.

Med venlig hilsen

Persille1365381127

Penger er noe alle må ha. Organisert eller ikke. Hvorfor hadde jeg ikke passet inn? Er det fordi jeg er organisert og ikke finner meg i å bli herset med?

Penger må alle ha, men alle må ikke ha mest mulig. Mange ser også verdien i å ha fleksibel arbeidstid, autonomi, mulighet til medbestemmelse, mulighet til å bytte vakter når nødvendig, mulighet til lenger ferie - i det hele tatt.

Nei, du hadde ikke passet inn fordi du har den holdningen til arbeidsgivere. At det er noen som herser med deg. Når sannheten er at du faktisk har solgt tiden din i et gitt antall timer for å gjøre arbeid for noen andre. Og at de i prinsipp dermed kan forvente at du bidrar til det som må gjøres for å få ting til å gå i hop - slik at det blir en god arbeidsplass for alle. Alle må dra sin del av lasset. Jeg ville aldri hatt en ansatt som mener at det er å bli herset med. Da har man ingenting hos oss å gjøre. Hos oss er alle like viktige, og alle må bidra for at alle skal få det bra. Om noen ikke bidrar går det utover de andre - og det ville jeg aldri tillatt, av hensyn til de andre som da får en større arbeidsmengde.

Forøvrig er det jeg som arbeidsgiver som tar all risiko, og selv om du skaper noe for meg - så er det jeg som har sørget for din arbeidsplass grunnet mitt harde arbeid og min innsats. Da forventer jeg faktisk et snev av respekt for det tilbake. Jeg gjør ikke dette som en del av et sosialt tiltak, for at du skal ha noe å drive med. Vi skal produsere noe, og vi skal tjene penger på det. Så enkelt er det.

Det er ikke noe vanskelig å forstå i det hele tatt.

Når barnehageansatte og lærere streiker, så sparer staten masse penger - fordi de ikke får lønn når de streiker, da får de penger fra fagforeningen sin. De som er foreldre som taper penger fordi de ikke kan gå på jobb, siden de må være hjemme og passe barna sine i stedet.

Når pilotene i Norwegian streiker, eller medarbeiderne i AS Kiosk - så taper arbeidsgiver penger fordi de ikke får solgt varene sine til kundene. Kundene velger andre leverandører - og arbeidsgiver må velge hva som koster minst; å gi de streikende det de vil ha, eller tape alle kundene sine.

Alternativt, som hos det lille gatekjøkkenet i Kristiansand, la de holde på til selskapet er konkurs, så de ikke har noen jobb å gå tilbake til. Snakk om å skyte seg selv i kneet.

''Alternativt, som hos det lille gatekjøkkenet i Kristiansand, la de holde på til selskapet er konkurs, så de ikke har noen jobb å gå tilbake til. Snakk om å skyte seg selv i kneet.''

Det er jo ikke helt klart hvem det er som skyter seg selv i kneet - eieren som ikke vil betale høyere lønn (og som står på sitt inntil butikken er konkurs og han/hun mister alt), eller arbeidstakerne (som trolig kan finne en annen jobb).

Arbeidsgiveren skyter også seg selv i kneet ved å kjøre det så langt.

Med vennlig hilsen

black wealch

Det jeg synes er rart er at dere ikke kan si at det er en gode å ha fri 7 uker om sommeren i tillegg høst, jul, vinter, påske.

Ikke mange andre har det..

Men jeg forstår at det er krevende å være lærer, og at det er behov for fri. Men hvorfor kan dere ikke være glad for lang ferie, og si at det er en av fordelene med å være lærer?

Persille1365381127

Vel, da er det noe mer enn lønningene til barnehagearbeiderne det er noe galt med. Da må man enten akseptere flere barn per voksen, eller dyrere barnehager, eller en annen løsning.

Med venlig hilsen

Nemlig.

Flere barn per voksen er ikke lov, det er regulert - og heller ikke forsvarlig om du spør meg. Høyere pris hadde vi jo, inntil det ble regulert fordi folk mente at barnepass ikke var noe man skulle betale noe særlig for.

Og siste bastion ble fjernet da man i stedet for å holde på det øremerkede statstilskuddet gikk over til at kommunene skulle finansiere barnehagene ved hjelp av skjønnsmidler og egen vurdering. da skar det seg for ganske mange, og det har vært flere konkurser i kjølvannet av den beslutningen.

''men det er tydeligvis ikke det samme for de fleste lærere.''

Nei, for de er stort sett mest opptatt av å fokusere på alt de ikke får. Som noen skriver over her, på et eller annet tidspunkt må de innrømme at de har svært lukrative ordninger på en del ting...

Vel, lærermangelen tilsier jo at det ikke er attraktivt nok, for da ville det vært stor konkurranse om å få lærerstillingene.

Med vennlig hilsen

Annonse

Persille1365381127

Vi har samme fritid som folk flest - iallefall vi som tar jobben vår alvorlig og gjør det vi skal.

I tillegg til at du har fri 7 uker om sommeren, en uke hver høst, hele julen, hele påsken, en uke hver vinter og mange inneklemte dager.

Mao: mer enn folk flest.

Persille1365381127

Vel, lærermangelen tilsier jo at det ikke er attraktivt nok, for da ville det vært stor konkurranse om å få lærerstillingene.

Med vennlig hilsen

Nei, det er ikke attraktivt nok. Men det handler ikke bare om penger. Det handler om at man ikke har ressurser til å gjøre jobben sin godt nok, at det er en forferdelig slitsom jobb over tid (all jobb med mennesker er det), at det er dårlige arbeidsforhold (lokalene og omstendighetene), at foreldrene er så krevende at man stanger i veggen - og mange andre ting.

Vi ville ikke hatt en skole hvor lærerne tjente så mye penger at det var det som fikk dem til å bli lærere heller. Da har de ikke de kvalitetene jeg mener man må ha for kunne gjøre en slik jobb.

Nemlig.

Flere barn per voksen er ikke lov, det er regulert - og heller ikke forsvarlig om du spør meg. Høyere pris hadde vi jo, inntil det ble regulert fordi folk mente at barnepass ikke var noe man skulle betale noe særlig for.

Og siste bastion ble fjernet da man i stedet for å holde på det øremerkede statstilskuddet gikk over til at kommunene skulle finansiere barnehagene ved hjelp av skjønnsmidler og egen vurdering. da skar det seg for ganske mange, og det har vært flere konkurser i kjølvannet av den beslutningen.

Nettopp.

Og da kan konklusjonen være at slik premissene er, så er det ikke lønnsomt å drive barnehage, med mindre man baserer seg på underbetalt arbeidskraft.

Litt på samme måte som enkelte butikker som må stenge fordi de ikke tjener nok hvis de skal betale betjeningen en grei lønn.

Det er kapitalismens barske realiteter. Alternativet er selvsagt en sosialistisk stat, som subsidierer barnehagene dramatisk.

Med vennlig hilsen

Nei, det er ikke attraktivt nok. Men det handler ikke bare om penger. Det handler om at man ikke har ressurser til å gjøre jobben sin godt nok, at det er en forferdelig slitsom jobb over tid (all jobb med mennesker er det), at det er dårlige arbeidsforhold (lokalene og omstendighetene), at foreldrene er så krevende at man stanger i veggen - og mange andre ting.

Vi ville ikke hatt en skole hvor lærerne tjente så mye penger at det var det som fikk dem til å bli lærere heller. Da har de ikke de kvalitetene jeg mener man må ha for kunne gjøre en slik jobb.

''Vi ville ikke hatt en skole hvor lærerne tjente så mye penger at det var det som fikk dem til å bli lærere heller. Da har de ikke de kvalitetene jeg mener man må ha for kunne gjøre en slik jobb. – Persille''

Hæ?

Hvis ønsket om å tjene penger er "diskvalifiserende" så tror jeg at det er fryktelig mange i Norge som ikke bør ha den jobben de har, enten de er brannmenn, leger, ingeniører, bankfolk, sykepleiere og stort sett alt annet.

Tiden da å være lærer og sykepleier var et "kall" er nok over.

Med vennlig hilsen

Persille1365381127

''i mange tilfeller har gått for langt.''

Men "for langt" for hvem?

Dette er det jo ingen som har "riktig" svar på. De har rett til å mene at de ikke har gode nok rettigheter, og du har rett til å være uenig.

Så avgjøres det med streik og "generell kamp", fordi det ikke finnes noen objektiv måte å avgjøre dette på.

Men så lenge situasjonen er slik, så tror jeg det er vanskelig å argumentere for at arbeidstakernes lønnsøkning er for høy:

http://e24.no/jobb/kraftig-loennshopp-for-toppsjefer-i-finans/20155190

Med vennlig hilsen

Men ser du virkelig ikke at dette er to forskjellige ting??

Toppsjefer i finans. Finansbransjen har alltid tjent mye penger. Leger og advokater også. Jeg har en toppleder i finans som tilnærmet nabo, han tjente 34 millioner eller noe sånt i fjor. Jeg tjente 160.000. Vi har omtrent samme utdannelse, han er noen år eldre enn meg. Jeg har 20 ansatte, han har ingen. Vi jobber omtrent like mye, mulig han har noen timer mer enn meg i ukedagene - men jeg jobber helgene også.

Men so what?

Han er i en bransje hvor det er mye penger i omløp. Slik er det med olje, jurister, bank, leger og meglere også. Det betyr da ikke jeg skal streike fordi jeg får mindre??

Hadde det vært sånn at medarbeiderne i finansbransjen tjente så forferdelig dårlig, så hadde dette vært oppsiktsvekkende nyheter. Men det gjør de jo ikke! De tjener svært godt. I likhet med lederne sine. Men det betyr vel ikke at lærere og barnehageansatte skal nyte godt av finansnæringen for det?

Persille1365381127

Nettopp.

Og da kan konklusjonen være at slik premissene er, så er det ikke lønnsomt å drive barnehage, med mindre man baserer seg på underbetalt arbeidskraft.

Litt på samme måte som enkelte butikker som må stenge fordi de ikke tjener nok hvis de skal betale betjeningen en grei lønn.

Det er kapitalismens barske realiteter. Alternativet er selvsagt en sosialistisk stat, som subsidierer barnehagene dramatisk.

Med vennlig hilsen

''Litt på samme måte som enkelte butikker som må stenge fordi de ikke tjener nok hvis de skal betale betjeningen en grei lønn.''

Og da blir spørsmålet, hvor mye er du villig til å betale for en kopp kaffe du får servert av noen andre?

Så hvem er det som bidrar til å holde lønningene nede? Det er forbrukerne. Hadde det vært masse penger i disse bransjene, så hadde det kommet mer til arbeiderne også, det er jeg overbevist om. Jeg kjenner ikke et eneste selskap som gjør det bra som ikke lar det gjenspeile seg overfor de ansatte. Men jeg vet om en del ansatte som forventer ganske mye, på tross av at selskapet de jobber for knapt overlever fra måned til måned.

Og jada, de kan sikkert få høyere lønn. Men da kan de ikke få permisjon for begravelser, barnehagestreiker og annet det skrives jevnlig her inne om at kjipe arbeidsgivere ikke vil dekke for arbeidstakerne sine. Penger til mobil, internett, arbeidsklær, osv. Det er nok å ta av. Og man kan ikke få i pose og sekk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...