Gå til innhold

Kildesortering i Oslo - blå og grønne poser

Anbefalte innlegg

Vi er blandt de siste i byen som skal starte kildesortering fra 4. juni. Har fått utdelt grønne og blå poser, samt at vi skal bruke "butikk" poser til restavfall. Men, hvor gjøre av dette? I utgangspunktet er det mer enn fullt nok under oppvaskbenken min, der det pr i dag står en avfallsbøtte. Svigermor kjøpte et system på Ikea, men banner og sverter nå fordi det viser seg at Ikea bøttene er alt for store for de blå og grønne posene, slik at alt blir bare søl og gris, plunder og heft. Noen som har noen smarte tips til hvor jeg kan få kjøpt en ferdig, smart løsning - uten å bygge om kjøkkenet mitt, og som funker selv når man ikke har 25m2 kjøkkenplass å boltre seg på? Dette må i skap, har null niks gulvplass å ta av slik mitt kjøkken er konstruert.

Fortsetter under...

Ja, dette skal du få svar på av meg! Jeg bor i en trang leilighet og tenkte at jeg ikke skulle bruke verken masse plass eller penger på et sånt opplegg.

Jeg har i mitt benkeskap rett og slett to slike som står med ryggen i mot hverandre:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80182237/

Den ene har jeg vanlig butikkpose oppi og bruker til restavfall, den andre har jeg blå pose oppi og bruker til plastemballasjeavfall.

Så har jeg kjøpt en liten hvit pedalbøtte med lokk som står ved siden av, som jeg har de grønne posene oppi og bruker til matavfall.

I tillegg har jeg en liten plasboks med lokk inni skapet der til glass og metall (tømmer den jevnlig), tomflasker som jeg panter jevnlig, samt rengjøringsmidler og en slik til bæreposer:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80010222/

Er kjempefornøyd, tar lite plass og har kosta meg nesten ingenting.

På soverommet har jeg en plastboks med lokk hvor jeg har papp- og papiravfall.

Gjest Elextra

''Har fått utdelt grønne og blå poser, samt at vi skal bruke "butikk" poser til restavfall. Men, hvor gjøre av dette? I utgangspunktet er det mer enn fullt nok under oppvaskbenken min, der det pr i dag står en avfallsbøtte.''

Vi har en løsning under vasken med plass til totalt fire bøtter (to større, to mindre), hvorav de to store brukes til plast og restavfall, og de to mindre til henholdsvis matavfall (grønn) og vaskemidler. Tidligere brukte vi mye mer av plassen til vaskemidler, men nå har vi minimalt her, og resten i kjelleren.

Har dermed ingen geniale tips til deg, med mindre du som oss har plass under vasken.

Gjest det går bra

http://www.renovasjonsetaten.oslo.kommune.no/kildesortering_av_matavfall_og_plastemballasje/guide_til_kildesortering_i_hjemmet/

Ta skikkelige mål av skapet ditt før du kjøper noe, og ikke kjøpe med deg noe hjem som du ikke kan levere tilbake hvis det ikke passer.

Det er verdt å bruke litt tid på å finne et system som fungerer praktisk.

Alle benkeskap / skuffer er forskjellige, så man er nødt til å prøve seg frem for å finne noe som passer.

Hvis du har et nyere kjøkken / vet hvor det er fra, kan du jo høre med leverandøren om de har gode løsninger som passer.

Flere butikker kan ha fine plastbokser som passer. Som Clas Ohlson, europris, eller staples kanskje.

Evt søk på nett:

http://www.reform.as/filer/kildesorteringsutstyr_fra_reform_as.pdf

Det blir nok ikke bra før du har bokser som passer perfekt, så det hadde jeg investert i.

Gjest Elextra

Flere butikker kan ha fine plastbokser som passer. Som Clas Ohlson, europris, eller staples kanskje.

Evt søk på nett:

http://www.reform.as/filer/kildesorteringsutstyr_fra_reform_as.pdf

Det blir nok ikke bra før du har bokser som passer perfekt, så det hadde jeg investert i.

Største problemet er vel ikke å få tak i bokser som passer til posene, men snarere bokser som passer til skapene (og samtidig til posene)! De færreste ønsker søppelkasser ute på gulvet på kjøkkenet om de kan unngå det.

Annonse

Da vi begynte med kildesortering i min hjemkommune fikk alle husstander en slags "kurv" til matavfallsposene (de råtner hvis du setter dem i tett bøtte). Disse "kurvene" kan henge f.eks. på innsida av ei skapdør. Min "kurv" henger på innsida av skapdøra under vasken, og så står bøtta til restavfall i samme skap. Papir samler jeg i en kurv i stua (det er som regel der alle aviser osv befinner seg uansett), og posene til plast og glass/metall henger på vaskerommet.

Da vi begynte med kildesortering i min hjemkommune fikk alle husstander en slags "kurv" til matavfallsposene (de råtner hvis du setter dem i tett bøtte). Disse "kurvene" kan henge f.eks. på innsida av ei skapdør. Min "kurv" henger på innsida av skapdøra under vasken, og så står bøtta til restavfall i samme skap. Papir samler jeg i en kurv i stua (det er som regel der alle aviser osv befinner seg uansett), og posene til plast og glass/metall henger på vaskerommet.

''de råtner hvis du setter dem i tett bøtte'' Det har jeg jammen ikke opplevd, og her jeg bor, har vi hatt kildesortering i over 10 år.

''de råtner hvis du setter dem i tett bøtte'' Det har jeg jammen ikke opplevd, og her jeg bor, har vi hatt kildesortering i over 10 år.

Her hvor jeg bor har vi hatt kildesortering i 13 år. Dvs. papir, rest og organisk avfall. Forrige høst forlot vi heldigvis den ordningen, fordi man fant ut at det ikke hadde noe for seg. Nå sorterer vi rest/organisk sammen, og papir og glass/metall i egne beholdere. Og så langt har jeg heldigvis ikke sett snurten av en bananflue:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...