Gå til innhold

Noen som har elektrisk tannbørste her?

Anbefalte innlegg

Gjest Tre spørsmål

Har nettopp kjøpt meg en. Skulle gjort det for lenge siden! Jeg føler at tennene blir mye renere med den enn hvis jeg pusser "manuelt".

Er det noe man bør passe på? /Tips?

Jeg lurer også på om det er mulig/vanlig i en familie å ha 1 tannbørste (maskinen) og flere børstehoder, eller om man er nødt til å kjøpe hele pakka til alle? Det er jo bare selve børsten som går inn i munnen...

Jeg lurer også på hvor gamle barn må være for å bruke el. tannbørste.

Fortsetter under...

Gjest toothfairy at night

Du kan kjøpe børster og ha en maskin felles. Det går helt fint.

Vet ikke ang barn. men vil tro når de klarer å pusse tenner selv. Bare sjekk at de faktisk bruker børsten slik den skal brukes for her slurves det veldig.

Gjest Elextra

Her i huset har vi hver vår, men går sikkert an å ha felles med egne børster også.

Barn kan pusse tenner selv fra de er helt små, men inntil de behersker det og har tilstrekkelig tålmodighet, bør foreldre pusse over etter dem. Jeg har gjort det på min sønn inntil helt nylig, nå er han ni. Fremdeles pusser jeg over etter søtsaker :-). Er lanskje litt hønemor akkurat her, men har selv vel friskt i minne at jeg hadde hull i de fleste tennene mine før jeg var ti(!). Barna mine har null hull.

Vi har en "motordel" og hver vår børste. På vår kan man "fargekode" børstene med ringer i forskjellige farger (min er alltid gul).

Vi har hatt vår i snart 12 år, og den fungerer bra ennå. Tror det kommer at at vi har ladet "motordelen" helt ut før den blir satt på lading (det fulgte med to "motordeler", så det står alltid en på lading). Så ikke sett den på lading etter hver bruk, bruk den til du merker at den begynner å gå tregt før du lader.

Det holder med et børstehode hver til samme tannbørste:-) Men det finnes jo mange forskjellige børstehoder da - for et hvert behov.

''Men det finnes jo mange forskjellige børstehoder da - for et hvert behov.''

Ja, det skal jeg si deg, er et eget lite studie det der. :)

Annonse

''Men det finnes jo mange forskjellige børstehoder da - for et hvert behov.''

Ja, det skal jeg si deg, er et eget lite studie det der. :)

Det er det. Jeg veksler mellom flere av dem - inklusive de jeg kjøper fra utlandet. I hvert fall til min tannbørste fra Oral B.:-)

Gjest tannfee

Det er teknikken som avgjør. Begynn på samme sted hver gang, og se deg helst i speilet samtidig. Før børsten med rolige bevegelser, sveip den frem og tilbake over hver tann 2-3 ganger. Børsten er rund for å passe overflaten på tanna og overgangen til tannkjøttet.

Kjenn etter med tunga når du har pusset en del av tennene. Er det glatt går du videre, kjenner du "pels" pusser du litt til.

Bruk gjerne tanntråd før tannpuss og ikke etter, da er mellomrommene mest mulig rengjort før fluoren tilføres.

Du trenger ikke bruke el-børste hver dag om du føler det tar tid (for det tar gjerne litt lenger tid enn med manuell teknikk fordi du må gjøre det litt annerledes). Ta en skikkelig runde 3-4 kvelder i uka der slik at alle tennene blir helt glatte. Ellers holder det med en vanlig børste, bare du passer på å få med alle flatene.

Barn må øve seg på tannpuss, det er uansett teknikken og motorikken som avgjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...