Gå til innhold

Sminker jenter på 10 år seg?

Anbefalte innlegg

Gjest er jeg utdatert?

Jeg har ukentlig diskusjoner med husets 10 åring ang sminke. Hun får prøve her hjemme, men ikke ha på seg ut. Hos far har hun endel sminke og reglene "flyter litt", har bla fått brunkrem av farmor.

Jeg mener det ikke er rett at en 10 åring skal ha mascara daglig og ihvertfall ikke brunkrem.

Hva er vanlig der du bor? Får din datter bruke sminke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380003-sminker-jenter-p%C3%A5-10-%C3%A5r-seg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Gosh, når jeg leser slike innlegg er jeg glad jeg ikke har jenter :P.

Har venninner med 11-åringer, og jeg var overrasket da mine (ganske prinsippfaste og ujålete) venninner fortalte at jentene brukte mascara nesten hver dag.

Men brunkrem? Det byr meg i mot - men jeg er ikke den rette til å si hva som er vanlig eller ok.

Gjest Begynte ikke før jeg var 17-18...

Jeg drev og maste da jeg var 10 år selv om å få sminke meg, men jeg fikk ikke bruke neglelakk engang :D

Greit nok at de prøver sminke hjemme - som en lek,

men en må jo tenke litt på allergier osv... Best å bare vente.

Til daglig syns jeg de er best naturlige,

de lærer tidlig nok å få komplekser, begynner man først med sminke - så blir man avhengig. Ser bare meg selv, tør jo ikke gå ut av døra uten full kamuflasje.

Jeg ville godtatt lipgloss og en pastellfarget neglelakk, sterkere sminke får de vente med,

i alle fall til ungdomsskolen, helst til videregående.....

Angrer litt på at jeg ikke begynte med øyeskygge tidligere, jeg så jo nitrist ut uten....

og mascara... kunne godt begynt på ungdomsskolen,

men i alle fall ikke tidligere.

Gjest Tante Rødgrønn

Jeg drev og maste da jeg var 10 år selv om å få sminke meg, men jeg fikk ikke bruke neglelakk engang :D

Greit nok at de prøver sminke hjemme - som en lek,

men en må jo tenke litt på allergier osv... Best å bare vente.

Til daglig syns jeg de er best naturlige,

de lærer tidlig nok å få komplekser, begynner man først med sminke - så blir man avhengig. Ser bare meg selv, tør jo ikke gå ut av døra uten full kamuflasje.

Jeg ville godtatt lipgloss og en pastellfarget neglelakk, sterkere sminke får de vente med,

i alle fall til ungdomsskolen, helst til videregående.....

Angrer litt på at jeg ikke begynte med øyeskygge tidligere, jeg så jo nitrist ut uten....

og mascara... kunne godt begynt på ungdomsskolen,

men i alle fall ikke tidligere.

17 - 18 er veldig sent i dag, og var det til og med da jeg var ung. Det var en del av vår opposisjonelle hverdag å la være å sminke oss da vi var på gymnaset, men jeg husker godt da vi eksperimenterte med sminke før skolens diskotek da jeg var 13 - 14....og DET ER LENGE SIDEN.

Det blir dumt å si at ingen skal begynne før 18 års alderen.

Annonse

Gjest Tante Rødgrønn

Gosh, når jeg leser slike innlegg er jeg glad jeg ikke har jenter :P.

Har venninner med 11-åringer, og jeg var overrasket da mine (ganske prinsippfaste og ujålete) venninner fortalte at jentene brukte mascara nesten hver dag.

Men brunkrem? Det byr meg i mot - men jeg er ikke den rette til å si hva som er vanlig eller ok.

Jeg har ikke jenter i den alderen, men kjære vakre vene...........tenåringsjenter har begynt å bruke brunkrem og mascara før videregående i årtiere...

Hvor er det du bor?

Gjest Elextra

Jeg har ikke jenter i den alderen, men kjære vakre vene...........tenåringsjenter har begynt å bruke brunkrem og mascara før videregående i årtiere...

Hvor er det du bor?

Ti-elleveåringer er ikke tenåringer, jeg synes det går et ganske markant skille der.

Jeg bor i Oslo.

Her i huset sminker verken 10- eller 11-åringen seg, noe som sikkert henger sammen med at de a) fortsatt er glade i å leke og B) har venner som heller ikke sminker seg.

I begge mine barns klasser er det sminkere, og jeg kjenner at jeg blir litt matt. Det er de samme jentene som står i friminuttene (altså ikke leker), som bruker masse tid på kjøpesenteret etter skoletid, som går i utfordrende klær (!) og som har begynt å samles i kjellerstuer for å høre på musikk og leke 18-åringer på helg. :-(

Vi bor i en mellomstor by, forresten.

Gjest mamma til to jenter på landsbygda

Mascara tror jeg faktisk jeg kunne godtatt. Den fremhever jo øynene... Men min snart 10åring trenger ikke mascara pga at vippene er mørke i utgangspunktet.

Ho får eksperimentere litt med lebestifter og øyenskygge. Men foreløpig er det mest bare på gøy, altså sminke seg litt om ettermiddagene.. eksperimentere med farger, og mengde osv... Ho har allerede forstått at for mye sminke og feil farger ikke blir pent. Og sluttet å overdrive for et par år siden. Jeg har altså ikke sett ho oversminket de siste par årene.

Og de gangene ho i vinter har sminket seg(hovedsaklig øyenskygge) før ho har gått i barnebursdag har jeg latt ho ha sminken på ettersom ho har vært moderat i bruken.Og har valgt farger som kler ho.

Jeg selv eier ikke så mye som en neglelakk selv, og kan heller ikke noe om hvordan man påfører sminke, for jeg har aldri brukt det selv. så ho har ikke lært det av meg. Og ho har sin egen sminke(gaver fra besteforeldre o.l.) Lillesøstera som er to år yngre tror jeg må vente til ho er 50 med å sminke seg hvis jeg får bestemme, for ho ser ut som en sirkusklovn hvis ho får fatt i noe sminke... Da kan ho like gjerne ha leppestift i to cm omkrets rundt munnen.. Eldsta har aldri gjort slikt. Ho prøvde påføre lebestift selv første gang da ho var tre år, og ho sølte ikke en millimeter utenfor leppene engang.. Så de er forskjellige.. Jeg håper lillesøster kan lære litt av storesøster etterhvert

Annonse

11,5-åringen her bruker ikke sminke til daglig nei, men det hender hun leker seg litt på badet og sminker seg. Flink er hun også! Guderne vet hvor hun har det fra for jeg er totalt amøbe når det kommer til sminke. :o)

Jeg tror ikke det er mange av jentene i klassen som bruker sminke, har ikke sett noen med det og har heller ikke hørt snakk om at det er veldig vanlig.

Gjest Tante Rødgrønn

Ti-elleveåringer er ikke tenåringer, jeg synes det går et ganske markant skille der.

Jeg bor i Oslo.

Jeg er helt enig i at tiåringer ikke er tenåringer, men det er også lenge til de kommer på videregående.

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg diskuterte her og hvorfor jeg svarte deg.

Mrs. Wallace

11,5-åringen her bruker ikke sminke til daglig nei, men det hender hun leker seg litt på badet og sminker seg. Flink er hun også! Guderne vet hvor hun har det fra for jeg er totalt amøbe når det kommer til sminke. :o)

Jeg tror ikke det er mange av jentene i klassen som bruker sminke, har ikke sett noen med det og har heller ikke hørt snakk om at det er veldig vanlig.

''Guderne vet hvor hun har det fra for jeg er totalt amøbe når det kommer til sminke''

Kanskje det er derfor du synes hun er flink. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...