Gå til innhold

Om krenkelser og hevntanker

Anbefalte innlegg

Gjest Er dette normalt?

Når jeg blir krenket av noen, så får jeg ofte hevntanker...

Hevntankene er voldsomme...sånn som at jeg har lyst at vedkommende skal bli utsatt for ei ulykke med døden til følge...

Noen ganger er hevntankene svakere...med det at jeg har lyst til å lure vedkommende med skikkelig vonde ting...

Hvorfor reagerer jeg så voldsomt når jeg blir krenket av små ting?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380058-om-krenkelser-og-hevntanker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Hvorfor reagerer jeg så voldsomt når jeg blir krenket av små ting?

''

Jeg vet ikke hvorfor, men noen mennesker er vesentlig mer "krenkbare" enn andre. Å føle seg krenket er en vond følelse, så det er ikke så rart at det utløser en lyst til å ta igjen. Siden du innser at reaksjonen din er "ute av proposjon" i forhold til krenkelsen, så kan du kanskje jobbe med å kun registrere og gjenkjenne følelsen - uten å handle som følge av den? Kanskje du kan trøste deg selv litt i stedet for å forsøke å ramme motparten?

Gjest germinate

''Hvorfor reagerer jeg så voldsomt når jeg blir krenket av små ting?

''

Jeg vet ikke hvorfor, men noen mennesker er vesentlig mer "krenkbare" enn andre. Å føle seg krenket er en vond følelse, så det er ikke så rart at det utløser en lyst til å ta igjen. Siden du innser at reaksjonen din er "ute av proposjon" i forhold til krenkelsen, så kan du kanskje jobbe med å kun registrere og gjenkjenne følelsen - uten å handle som følge av den? Kanskje du kan trøste deg selv litt i stedet for å forsøke å ramme motparten?

''Kanskje du kan trøste deg selv litt i stedet for å forsøke å ramme motparten''

Jeg er ikke trådstarter, men jeg er nysgjerrig på hvordan du mener man skal trøste seg selv...? ;-)

Gjest tullabare

''Kanskje du kan trøste deg selv litt i stedet for å forsøke å ramme motparten''

Jeg er ikke trådstarter, men jeg er nysgjerrig på hvordan du mener man skal trøste seg selv...? ;-)

''Jeg er ikke trådstarter, men jeg er nysgjerrig på hvordan du mener man skal trøste seg selv...? ;-)''

Kanskje ved å dra fram "hæstkuken" fra skapet?

''Jeg er ikke trådstarter, men jeg er nysgjerrig på hvordan du mener man skal trøste seg selv...? ;-)''

Man kan f.eks. være tolerant og forståelsesfull i forhold til egne følelser, uten at man utagerer. På en helsvart dag kan det f.eks. fungere å si litt humoristisk til seg selv at "det var da forferdelig så ille alt er i dag".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...