Gå til innhold

Hvor mye bruker en person i Hellas?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Da jeg var i Hellas som 18-åring levde vi jeg på gatekjøkkenmat (dvs. gresk gatekjøkken med sovlaki etc.) og øl, sov på hustak, og hadde et meget lavt budsjett.

En kan jo ellers velge å spise flere retters lunsj og middag på restaurant hver dag, leie solstoler og dra på utflukter og shopping.

Hvor lmye veier en torsk? ;P

Gjest Kayia

Dersom de dobler det de tror de trenger er de sikkert ganske nær, etter min erfaring fra de hine hårde dager... Minn dem dessuten på at det er en myte at det er så himla dyrt i Norge og sååå billig i utlandet, for sånn er det ikke. Det er først og fremst alkohol og tobakk som er billigere utenfor Norges grenser.

Gjest Lommepenger

Dersom de dobler det de tror de trenger er de sikkert ganske nær, etter min erfaring fra de hine hårde dager... Minn dem dessuten på at det er en myte at det er så himla dyrt i Norge og sååå billig i utlandet, for sånn er det ikke. Det er først og fremst alkohol og tobakk som er billigere utenfor Norges grenser.

Det er da rimeligere å spise i utlandet. Tenker de vil spise middag ute. Og evt kjøpe lunsj fra butikken for å gjøre det rimelig.

300-400 kr dagen?

Annonse

Gjest Lommepenger

Da jeg var i Hellas som 18-åring levde vi jeg på gatekjøkkenmat (dvs. gresk gatekjøkken med sovlaki etc.) og øl, sov på hustak, og hadde et meget lavt budsjett.

En kan jo ellers velge å spise flere retters lunsj og middag på restaurant hver dag, leie solstoler og dra på utflukter og shopping.

Hvor lmye veier en torsk? ;P

Jeg tror de tenker å spise middag ute, og evt skaffe rimeligere lunsj som å kjøpe noe fra butikken. Yoghurt, frukt og brød.

300 kr dagen?

Gjest Lommepenger

Hvor lenge skal de være der og hva skal evt. forhåndsbetales?

Det er kun frokost som er med når de bor på hotell. De skal være to uker. Men hvor mye bør de beregne dagen?

Gå ut og spise middag, forsøke å gjøre lunsj litt rimeligere.

300 kr dagen?

Gjest Lommepenger

Du skriver jo ikke engang hvor lenge de skal være der..

Jeg lurer på hvor mye lommepenger de skal beregne hver dag. De skal være der to uker. Spise middag ute, og forsøke å gjøre lunsj litt rimeligere ved å kjøpe noe fra kolonialen til lunsj.

300 kr dagen?

Ren shopping er like dyrt (med unntak av diverse lenders "spesialiteter" som skinn/ gull/ keramikk osv) men mat, leie bolig (ikke hoteller), drikke, alkohol, tobakk, offentlig transport er langt unna norske priser. Selvsagt avh av hvor man drar men dette gjelder for Hellas.

Det er da rimeligere å spise i utlandet. Tenker de vil spise middag ute. Og evt kjøpe lunsj fra butikken for å gjøre det rimelig.

300-400 kr dagen?

Det er litt avh av hva de ønsker å gjøre og bruke ferien på, er dette en shopping ferie kommer de ikke langt, dersom det er for å slappe av, og utforske byen/stedet på egenhånd trenger de mindre.

Mat er billig i hellas, -både middager ute og luncher, det samme er busser og tjenester som nettcafeer,leie sykler osv.

Det er kun frokost som er med når de bor på hotell. De skal være to uker. Men hvor mye bør de beregne dagen?

Gå ut og spise middag, forsøke å gjøre lunsj litt rimeligere.

300 kr dagen?

300 x14 er 4200, jeg ville sagt 5000 kr som en samlet sum. Heller litt for mye, plutselig dukker det opp noe og man står der uten penger. Det er jo ikke dermed sagt at de trenger bruke opp rubbel og bit.

Sannsyligvis kommer de til å bruke langt mindre enn dette, så sant de ikke råflotter seg såklart. Mat er billig, be dem vurdere å kjøpe inn litt småting som rundstykker og tomater fra supermarked sammen med vannflasker og spise seg gode og mette på hotellfrokosten (evt smøre med seg en niste fra frokostbordet og ta med seg ut). Be dem også sjekke ut busser, det er langt billigere å leie sykler og å bruke buss enn å sette seg i en dyr drosje til og fra.

Gjest Tante Rødgrønn

Jeg lurer på hvor mye lommepenger de skal beregne hver dag. De skal være der to uker. Spise middag ute, og forsøke å gjøre lunsj litt rimeligere ved å kjøpe noe fra kolonialen til lunsj.

300 kr dagen?

Jeg synes 300 kr. om dagen per person er lite hvis det ikke kun gjelder mat da?

Annonse

Gjest Kayia

Ren shopping er like dyrt (med unntak av diverse lenders "spesialiteter" som skinn/ gull/ keramikk osv) men mat, leie bolig (ikke hoteller), drikke, alkohol, tobakk, offentlig transport er langt unna norske priser. Selvsagt avh av hvor man drar men dette gjelder for Hellas.

Mitt inntrykk er at folk sammenligner eple og pære når de sier at det er så mye billigere. Vi øyloffet i i fjor, og det var ikke spesielt billig. Enkle retter man vanligvis betaler en hundrings for her kostet omkring 10 euro der, mens litt bedre steder tok mellom 15 - 25 euro pr rett. Du får ofte tilsvarende rett og mengde i Norge, selv om kvaliteten på råvarene er bedre der nede i denne prisklassen. Det er ikke så innmari dyrt å dele en pizza på cafe her heller, men man sammenligner ofte "middag" her hjemme med pizza "der" og da virker det gjerne billigere. Mat i butikk er imidlertid billigere der.

Ellers betalte vi jevnt over 60-80 euro for overnatting på private pensjonat. Nettene på hotell på Santorini og Kreta betalte vi 90 og 120 euro for. Norsk pris også det.

Gjest Kayia

300-400 kr dagen?

Skal de farte rundt med ferjer eller skal de være i ro ett sted? Vi betalte en del for de lengste ferjeetappene, men lite for buss på hver enkelt øy. Vi betalte heller ikke rare greiene for båt ut til bedre strender, 10-12 euro som jeg husker det. Som sagt er ikke mat & vin i butikk særlig dyrt, så om de er "flinke" grier de seg sikkert på 400 hver pr dag inkl transport. Siden det er ungdommer det er snakk om gjetter jeg at de lever godt på rimelig mat, men dette må selvfølgelig med i beregningen :) De har ingen venner med erfaring å forespørre da?

Gjest 100 euro

100 euro pr pers i gjennomsnitt pr dag er greit. Forhåpentligvis har de da med seg noe hjem igjen, men de kan også ha behov for det meste av dette, selv om de er forsiktige og lever enkelt.

De overlever på halvparten også, men da er det ikke rom for en uplanlagt museumsbilett, en konsert og slike ting som kan gjøre reisen ekstra minneverdig.

Men det er hyggelig å kunne sitte ned på en hyggelig ( men rimelig) taverna til middag, og spise en rett og dessert og ta et glass vin eller en øl. Å kunne kjøpe en suvenir, kunne ta båt til en øy, kjøpe en god solkrem, spise på flyplassen hvis flyet er forsinket..

Men da skal de ha jobbet for disse lommepengene også.

Mitt inntrykk er at folk sammenligner eple og pære når de sier at det er så mye billigere. Vi øyloffet i i fjor, og det var ikke spesielt billig. Enkle retter man vanligvis betaler en hundrings for her kostet omkring 10 euro der, mens litt bedre steder tok mellom 15 - 25 euro pr rett. Du får ofte tilsvarende rett og mengde i Norge, selv om kvaliteten på råvarene er bedre der nede i denne prisklassen. Det er ikke så innmari dyrt å dele en pizza på cafe her heller, men man sammenligner ofte "middag" her hjemme med pizza "der" og da virker det gjerne billigere. Mat i butikk er imidlertid billigere der.

Ellers betalte vi jevnt over 60-80 euro for overnatting på private pensjonat. Nettene på hotell på Santorini og Kreta betalte vi 90 og 120 euro for. Norsk pris også det.

Pensjonat/ B&B`s, hoteller synes jeg er dyrt uansett hvor jeg drar, derimot kan leiligheter være langt billigere, skjønt da må man lete andre steder enn på finn.no.

Mat synes jeg er mye billigere, det samme med drikke. Men så er det igjen litt avh av hvor du går, -vandrer man der turister ferdes er det som Norge, går man et kvartal lenger bort eller inn i en bakgate har jeg opplevd at prisen kan gå ned alt fra 20-30 og også 50%.

100 euro pr pers i gjennomsnitt pr dag er greit. Forhåpentligvis har de da med seg noe hjem igjen, men de kan også ha behov for det meste av dette, selv om de er forsiktige og lever enkelt.

De overlever på halvparten også, men da er det ikke rom for en uplanlagt museumsbilett, en konsert og slike ting som kan gjøre reisen ekstra minneverdig.

Men det er hyggelig å kunne sitte ned på en hyggelig ( men rimelig) taverna til middag, og spise en rett og dessert og ta et glass vin eller en øl. Å kunne kjøpe en suvenir, kunne ta båt til en øy, kjøpe en god solkrem, spise på flyplassen hvis flyet er forsinket..

Men da skal de ha jobbet for disse lommepengene også.

Veldig enig, man kan fint klare seg på halve og leve bra på det men det er noe med å ha muligheten til å finne på mer om man skulle ha lyst.

Gjest Kayia

Pensjonat/ B&B`s, hoteller synes jeg er dyrt uansett hvor jeg drar, derimot kan leiligheter være langt billigere, skjønt da må man lete andre steder enn på finn.no.

Mat synes jeg er mye billigere, det samme med drikke. Men så er det igjen litt avh av hvor du går, -vandrer man der turister ferdes er det som Norge, går man et kvartal lenger bort eller inn i en bakgate har jeg opplevd at prisen kan gå ned alt fra 20-30 og også 50%.

Det du sier der stemmer sikkert, men ferie og avslapping for meg innebærer å kunne sette seg ned der det ser godt og koselig ut, og ikke nødvendigvis jakte på det stedet som er billigst. Det går sikkert ekstra penger på dette, men nå som jeg er voksen syns det er kipt å spare meg gjennom en ferie.

Det du sier der stemmer sikkert, men ferie og avslapping for meg innebærer å kunne sette seg ned der det ser godt og koselig ut, og ikke nødvendigvis jakte på det stedet som er billigst. Det går sikkert ekstra penger på dette, men nå som jeg er voksen syns det er kipt å spare meg gjennom en ferie.

100% enig med deg :-) Men 2 stk 18åringer har som regel ikke den økonomiske friheten du og jeg har som voksne, da blir det å tenke litt kreativt :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...