Gå til innhold

Leie bil eller ta med egen bil til Danmark?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva gjorde dere

Vi skal leie et hus i Danmark en uke, og også kjøre litt omkring i området. Vi er 2 voksne og 2 barn. Vi er usikre på om vi skal ta fly tur/retur (eller evt tog/båt) og leie en bil i DK den uken, eller om vi skal ta med vår egen bil på ferje.

Fordelen med å leie er at det går jo mye raskere med fly t/r, og jeg er ikke så glad i å lange kjøreturer. Ulempen med å ikke ta med egen bil, er at vi da ikke får med oss så mye bagasje. Kanskje er det veldig dyrt å leie bil også?

Vil bare hørt hva andre her har erfaring med, og hvordan det var for dere.

Fortsetter under...

Gjest Danmarksentusiasten

Vi leidde sommerhus i Danmark i pinsen og vi kjørte selvsagt egen bil.

Det kommer selvfølgelig an på hvor i Norge dere bor, men vi kjørte fra Danmark kl 14 og var hjemme kl 22, det går ikke fortere med fly, med ventetid, flytid og kjøring til og fra flyplass.

Gjest Elextra

Det blir et regnestykke med både tid, penger og komfort, og det er viktig hvor i landet dere bor og hvor dere skal.

Bor dere f.eks. på Østlandet og skal til Jylland er det ikke tvil om at det er enklest med egen bil. Ikke bare er det antakelig raskest, dere slipper også mye drass av bagasje og får med det dere vil i bilen.

Gjest Nord og ned.

Det blir et regnestykke med både tid, penger og komfort, og det er viktig hvor i landet dere bor og hvor dere skal.

Bor dere f.eks. på Østlandet og skal til Jylland er det ikke tvil om at det er enklest med egen bil. Ikke bare er det antakelig raskest, dere slipper også mye drass av bagasje og får med det dere vil i bilen.

''Ikke bare er det antakelig raskest,''

Bil raskere enn fly...hmmm.

Gjest Elextra

''Ikke bare er det antakelig raskest,''

Bil raskere enn fly...hmmm.

Om man skal fra Oslo til F.eks. Legoland med fly må ma først komme seg til flyplassen (ca 1 time), sjekke inn og vente på fly (ca to timer), fly (1 t.), vente på bagasje og plukke opp og pakke i leiebil (1 - 1,5 t.), kjøre (1-2 t.).

Totalt kortere enn båt og kjøring, men mye mer styr - båten går dessuten på natten, så man kan sove seg frem.

Annonse

Gjest Nord og ned.

Om man skal fra Oslo til F.eks. Legoland med fly må ma først komme seg til flyplassen (ca 1 time), sjekke inn og vente på fly (ca to timer), fly (1 t.), vente på bagasje og plukke opp og pakke i leiebil (1 - 1,5 t.), kjøre (1-2 t.).

Totalt kortere enn båt og kjøring, men mye mer styr - båten går dessuten på natten, så man kan sove seg frem.

''Totalt kortere enn båt og kjøring,''

Takk, da er vi enige, siden det ikke var hva som stod først.

Avstandene i Danmark er små sett med norske øyne. Dvs. det er fine veier, man kan holde ganske høy snitthastighet uten at det føles som å råkjøre, og det er lett å finne bosted slik at det ikke blir for langt til steder som er interessante for hele familien.

Spesielt på Jylland går milene unna veldig greit.

Så jeg synes det eneste som evt. kan regnes som en "lang kjøretur", blir kjøreveien fra hjemstedet deres til ferga. Hvis det er veldig tungvint og langt, får dere regne litt på det. Hvis ikke, synes jeg fordelene ved f.eks. å kunne pakke bagasjen uten å tenke så mye, veier tyngst. En natt på danskebåten i ferietiden bærer langt mer preg av ferie enn en flytur med påfølgende overflytning til leiebil

synes

Gjest prust

Avstandene i Danmark er små sett med norske øyne. Dvs. det er fine veier, man kan holde ganske høy snitthastighet uten at det føles som å råkjøre, og det er lett å finne bosted slik at det ikke blir for langt til steder som er interessante for hele familien.

Så jeg synes det eneste som evt. kan regnes som en "lang kjøretur", blir kjøreveien fra hjemstedet deres til ferga. Hvis det er veldig tungvint og langt, får dere regne litt på det. Hvis ikke, synes jeg fordelene ved f.eks. å kunne pakke bagasjen uten å tenke så mye, veier tyngst. En natt på danskebåten i ferietiden bærer langt mer preg av ferie enn en flytur med påfølgende overflytning til leiebil

synes

Veldig enig med laban her.

''Om man skal fra Oslo til F.eks. Legoland med fly må ma først komme seg til flyplassen (ca 1 time), sjekke inn og vente på fly (ca to timer), fly (1 t.), vente på bagasje og plukke opp og pakke i leiebil (1 - 1,5 t.), kjøre (1-2 t.). ''

Flyplassen i Billund ligger ti minutters kjøring fra Legoland. :-)

Gjest Elextra

''Om man skal fra Oslo til F.eks. Legoland med fly må ma først komme seg til flyplassen (ca 1 time), sjekke inn og vente på fly (ca to timer), fly (1 t.), vente på bagasje og plukke opp og pakke i leiebil (1 - 1,5 t.), kjøre (1-2 t.). ''

Flyplassen i Billund ligger ti minutters kjøring fra Legoland. :-)

Ja, hvis man synes det er helt greit å stykke opp reisen i den grad man må når man reiser med fly vs. egen bil gjør man selvfølgelig det :-).

Gjest trådstarter

synes

Problemet er at jeg hater å ta ferje - enten det er på dagtid eller natt. Blir fryktelig sliten av mange mennesker (jfr dagtid) og å måtte stå opp tidlig å stå i kø for å komme av.

Et alternativ er å kjøre til Kristiansand eller Gøteborg (= kortere ferjetid over) men det er lang kjøring. Vi bor nær Oslo.

Fly er enklest for meg - men nå ser jeg at det blir veldig dyrt. Leiebil er ikke så dyrt som jeg trodde, hvis man googler billigste prisen.

Men vi har ennå tid til å tenke.

Problemet er at jeg hater å ta ferje - enten det er på dagtid eller natt. Blir fryktelig sliten av mange mennesker (jfr dagtid) og å måtte stå opp tidlig å stå i kø for å komme av.

Et alternativ er å kjøre til Kristiansand eller Gøteborg (= kortere ferjetid over) men det er lang kjøring. Vi bor nær Oslo.

Fly er enklest for meg - men nå ser jeg at det blir veldig dyrt. Leiebil er ikke så dyrt som jeg trodde, hvis man googler billigste prisen.

Vi bor i Oslo, og vi drar alltid hjem via Göteborg for å slippe dagferge fra Frederikshavn - hvis vi ikke tar Københavnferga.

Det føles ikke langt å kjøre - veien er fin, og det er lett å finne underholdende stopp underveis. Bare spør hvis du vil ha tips til barnevennlige pauser ;-)

Annonse

Gjest trådstarter

Vi bor i Oslo, og vi drar alltid hjem via Göteborg for å slippe dagferge fra Frederikshavn - hvis vi ikke tar Københavnferga.

Det føles ikke langt å kjøre - veien er fin, og det er lett å finne underholdende stopp underveis. Bare spør hvis du vil ha tips til barnevennlige pauser ;-)

Ja takk, det vil jeg gjerne ha tips om. Det er absolutt en idé det du sier.

Vi tok Stena Lines ekspressferja, overfarten mellom Gøteborg og Frederikshavn tar bare to timer.

Jeg synes at det er mye mindre stressende å stå i fergekø i bil enn å i stå i innsjekkingskø og kø i sikkerhetskontrollen på en flyterminal.

Ja takk, det vil jeg gjerne ha tips om. Det er absolutt en idé det du sier.

Vitensenteret ved Sarpsborg:

http://www.inspiria.no/

Flymuseum (et lite stykke fra hovedveien):

http://www.aeroseum.se/

Helleristningene i Tanumshede:

http://www.vastsverige.com/no/Vest-Sverige/products/49993/Vitlycke-museum-Tanumshede/

(man trenger ikke gå på museet for å se dem)

Godisfabriken ;-)

http://www.godisfabriken.se

Det er sikkert mange andre steder også, og så kommer det an på alder og interesser. Men disse ligger i grei avstand fra veien man uansett kjører på. Husk å sjekke åpningstidene.

God tur!

Vi skal ha bil. Det blir mye dyrere med fly og leiebil, og da må man dessuten passe på hvert gram av hva man tar med seg.

Vi tar superspeed fra Larvik nedover, og Fredrikshavn-Gøteborg hjem.

Hvis du reserverer sitteplass på båten, slipper du å lete etter plass eller stå i kø.

Gjest superspeed

Ta superspeed fra Larvik, og reserver sitteplass når du bestiller.

Det er veldig greit å ha med egen bil når man er på ferie i et land med nordisk klima. Da kan man ha med regnjakke og gode sko og få max utbytte av ferien uansett vær.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...