Gå til innhold

Mangel på åpenhet - blir mistillit / ekstremisme

Anbefalte innlegg

Gjest gi rom for åpenhet

http://www.adressa.no/nyheter/terrorangrepet/rettssaken/article1833478.ece

- Jeg mener at ekstremisme kan springe ut av mistillit. Det skapes dermed grobunn for radikalisering når myndighetene ikke snakker åpent og kommer med halvsannheter, skjønnmaling og løgn. Det kan igjen ty til at noen tyr til vold og terror, sa Anfindsen.

Han holdt et nesten timeslangt foredrag om det han mener er feilrapportering om innvandrerne fra demografene i Statistisk Sentralbyrå (SSB) tidlig på 90-tallet.

- Jeg er ikke her for å forsvare Breivik eller hans ideologi. Jeg vil ta for meg noen utvalgte elementer i Breiviks virkelighetsforståelse, og argumentere for at disse ikke nødvendigvis er tegn på psykose eller eller bristende realitetssans, sa han.

- Man trenger ikke å lide av vrangforestillinger for å hevde at SSB har underkommunisert den pågående demografiske utviklingen eller hevde at visse SSB-forskere har misbrukt rapporter til å stoppe munnen på innvandringskritikere. Man trenger heller ikke å lide av vrangforestillinger for å hevde at media, politikere og andre har vist manglende interesse for å gripe fatt i disse problemene, sa Anfindsen.

Han siterer Willoch: «Vi prøvde å begrense innvandringen, men det var ingen enkel sak. Store konflikter har ført til store flyktningestrømmer og vi har ikke ønsket å bryte våre internasjonale forpliktelser, sier Willoch som sier at antallet innvandrere i Norge i dag er som forventet. Vi ble forelagt slike scenarier allerede i 1988 så vi visste hvor det bar hen».

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...