Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg hadde kjempestore forhåpninger til surdeigsbrødene mine. Har alltid trodd at surdeigsbrød var disse brødene som var sprø utapå og fluffy inni, men nå tror jeg faktisk at jeg blandet med steinovnsbrød. Det er ingenting galt med surdeigskulturen min, og den fungerer som bare det. Konsistensen på brødene blir også bra, men jeg syns de smaker for syrlig. Syns det smaker littegrann pumpernickel og det er jeg ikke glad i. Tenkte å kjøpe et surdeigsbrød hos bakeren her for å sjekke om det var mine brød det var noe galt med, men ingen av dem hadde det. Og jeg vet at bakeren har gode brød!! Så m.a.o. er de bakt på gjær og det jeg trodde var surdeigsbrød var ikke det, men brød bakt på gjær. Sier jo også litt at ingen av dem solgte det.

Hva syns dere om surdeigsbrød? Liker dere det? Og skal det smake litt syrlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380122-liker-dere-surdeigsbr%C3%B8d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Hva syns dere om surdeigsbrød? Liker dere det? Og skal det smake litt syrlig?''

Ja, jeg liker surdeigsbrød! Husker det fra min barndom, fra opphold i andre land samt et vennepar av meg som baker fantastiske surdeigsvarer. Barna mmine er ikke overbegeistra, først og fremst fordi det smaker litt.. eh.. surt...

Er ikke 'hovedpoenget' at det bakes uten gjær, da?

Gjest finnen

Det kommer litt an på hva du mener med "surdeigsbrød". Jeg er opprinnelig finsk, og er vant til å spise surdeigsbrød, som ikke akkurat er fluffy. Det finske surdeigsbrødet blir bakt av kun rug, og brødene er ganske kompakte. Dette brødet skal smake syrlig.

Mener du at det ikke er gjær i en surdeig? Litt usikker på om jeg misforstår det du skriver. Men det er jo gjær i surdeigskulturen?

Det kommer litt an på hva du mener med "surdeigsbrød". Jeg er opprinnelig finsk, og er vant til å spise surdeigsbrød, som ikke akkurat er fluffy. Det finske surdeigsbrødet blir bakt av kun rug, og brødene er ganske kompakte. Dette brødet skal smake syrlig.

Mener du at det ikke er gjær i en surdeig? Litt usikker på om jeg misforstår det du skriver. Men det er jo gjær i surdeigskulturen?

''Mener du at det ikke er gjær i en surdeig? Litt usikker på om jeg misforstår det du skriver. Men det er jo gjær i surdeigskulturen?''

Hehe, tror det var jeg som bidro til misforståelsen :-/ Jeg meinte "tilsatt" gjær", som i kjøpt på butikken... Gjær som utvikles naturlig som følge av bakeprosessen er en annen sak, hehe ;)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...