Gå til innhold

Vil forby plagg foran ansiktet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg begynte på skolen for mange år siden, regler på en del ting

Ingen hadde lov til å ha noe på hodet inne i klasserommet. Og tyggegummi var bannlyst.

Er det så vanskelig med litt "kjøreregler" idag da ?

Fordi om en kommer fra et annet land, så skal en liksom få lov til alt som de hadde lov til der de kommer fra ?

Og når det gjelder dette med niqab, burka osv.

Dette er svært ofte omtalt som kvinne undertrykkende plagg.

Er tildekkede lydløse og kansje kuede mennesker noe vi ønsker oss i gatene her i lille Norge ?

Ja, for det er vel liten tvil om at slike plagg er ikke akkurat med på å_skape_samhold mellom oss.

''Fordi om en kommer fra et annet land, så skal en liksom få lov til alt som de hadde lov til der de kommer fra ?''

Ingen har sagt at det er fordi de kommer fra et annet land.

''Og når det gjelder dette med niqab, burka osv. Dette er svært ofte omtalt som kvinne undertrykkende plagg. Er tildekkede lydløse og kansje kuede mennesker noe vi ønsker oss i gatene her i lille Norge ? Ja, for det er vel liten tvil om at slike plagg er ikke akkurat med på å_skape_samhold mellom oss.''

Selvsagt ønsker de fleste av oss ikke det.

Derimot så har mange av oss innsett at kvinnefrigjøring ikke er bare å erstatte hvem som bestemmer hva kvinner får ha på hodet. Poenget er selvsagt at kvinner får bestemme selv, selv om både du og jeg er uenig hvis de velger hijab.

Med vennlig hilsen

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

24

• MrNobody

5

• Nord og ned

4

• megler Smekk

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Fordi om en kommer fra et annet land, så skal en liksom få lov til alt som de hadde lov til der de kommer fra ?''

''Og når det gjelder dette med niqab, burka osv. Dette er svært ofte omtalt som kvinne undertrykkende plagg. Er tildekkede lydløse og kansje kuede mennesker noe vi ønsker oss i gatene her i lille Norge ? Ja, for det er vel liten tvil om at slike plagg er ikke akkurat med på å_skape_samhold mellom oss.''

Derimot så har mange av oss innsett at kvinnefrigjøring ikke er bare å erstatte hvem som bestemmer hva kvinner får ha på hodet. Poenget er selvsagt at kvinner får bestemme selv, selv om både du og jeg er uenig hvis de velger hijab.

Med vennlig hilsen

Når jeg i innleggeg brukte ordlyden om å komme fra et annet lland, så det fordi hiqap, nicap, burka osv. ikke kommer fra Norge.

Reglene skal være de samme, for alle, samme hvilket land de kommer fra.

Skrevet

Når jeg i innleggeg brukte ordlyden om å komme fra et annet lland, så det fordi hiqap, nicap, burka osv. ikke kommer fra Norge.

Reglene skal være de samme, for alle, samme hvilket land de kommer fra.

''Reglene skal være de samme, for alle, samme hvilket land de kommer fra.''

Reglene ER jo de samme. I Danmark så er ca 50% av niqab-brukere etnisk DANSKE. Jeg antar det er omtrent det samme i Norge.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Reglene skal være de samme, for alle, samme hvilket land de kommer fra.''

Reglene ER jo de samme. I Danmark så er ca 50% av niqab-brukere etnisk DANSKE. Jeg antar det er omtrent det samme i Norge.

Med vennlig hilsen

Senest på tv for 10 minutter siden, så etterlyser en rektor ved en videregående skole nasjonale regler for dette, og så innrette seg deretter.

Jeg skjønner lærerne godt jeg.

Jeg hadde slettes ikke hatt lyst å jobbe på et sted hvor jeg ikke kan se ansiktet til mine medarbeidere.

Nå jobber jeg på et sted med 90 % utlendinger, men vi sliter heldigvis ikke med dette tildekkingsproblemet som de gjør flere steder.

For det gjør de, eller hadde ikke dette vært en diskusjon.

Skrevet

Senest på tv for 10 minutter siden, så etterlyser en rektor ved en videregående skole nasjonale regler for dette, og så innrette seg deretter.

Jeg skjønner lærerne godt jeg.

Jeg hadde slettes ikke hatt lyst å jobbe på et sted hvor jeg ikke kan se ansiktet til mine medarbeidere.

Nå jobber jeg på et sted med 90 % utlendinger, men vi sliter heldigvis ikke med dette tildekkingsproblemet som de gjør flere steder.

For det gjør de, eller hadde ikke dette vært en diskusjon.

Nei, det er omtrent ingen som sliter med dette. Det er et nesten ikke-eksisterende (og derfor oppkonstruert) problem.

Og skulle man få én tildekket elev i en klasse, så tror jeg nok læreren er proff nok til å leve med det. Det er tross alt bedre at eleven får en utdanning, enn at hun blir hjemme.

Med vennlig hilsen

Gjest på tide det ja
Skrevet

Enig i at det er et flott forslag

megler Smekk
Skrevet

Det er så "morsomt" hvordan man forsøker mer og mer desperate omskrivninger og unnskyldninger for påfunn for å ramme minoriteter.

Intet nytt under solen.

Nåja, det har nå aldri vært godtatt å skjule ansiktet i en klasseromssituasjon. Og man skal selvfølgelig ikke la seg presse av minoriteter til å tillate dette nå.

Skrevet

Nei, det er omtrent ingen som sliter med dette. Det er et nesten ikke-eksisterende (og derfor oppkonstruert) problem.

Og skulle man få én tildekket elev i en klasse, så tror jeg nok læreren er proff nok til å leve med det. Det er tross alt bedre at eleven får en utdanning, enn at hun blir hjemme.

Med vennlig hilsen

Et ikke eksisterende problem sier du.

Det er få temaer som krangles mere om her på DOL enn når det diskuteres om våre nye landsmenn og religion.

Svært mye handler om tradisjon. I Norge har vi ikke som tradisjon å dekke ansiktet vårt. I vår tradisjon kan dette faktiskt bli tolket som om personen har noe å skjule.

Slik bankrøvere, nynazister og folk som ikke ønsker at ens indetitet bli avslørt.

At et ansikts-tidekkende plagg kan skape et gap mellom de forskjellige etniske gruppene, kan få bæreren til å evaluere om det er verdt det.

Det er, samma hva du mener, et "ikke-kontakt-skapende" plagg vil disse ansiktsmaskene være i de norske samfunn, hvor vi ikke har dette som tradisjon.

megler Smekk
Skrevet

Med vennlig hilsen

Vel, nå sier ansatte på disse skolene noe annet. Men jeg regner med at du mener de lyver siden virkeligheten de opplever ikke stemmer med din vedtatte "sannhet".

Hvis det nå var slik at de faktisk ville ramme disse gruppene hadde man selvfølgelig også vedtatt forbud mot Hijab. Siden de ikke gjør dette faller argumentene dine på stengrunn.

megler Smekk
Skrevet

Med vennlig hilsen

''Derimot så har mange av oss innsett at kvinnefrigjøring ikke er bare å erstatte hvem som bestemmer hva kvinner får ha på hodet. Poenget er selvsagt at kvinner får bestemme selv''

Det kan de også. De kan dog ikke velge å maskere seg på offetnlig sted, og spesielt ikke i en klasseromssituasjon.

Skrevet

Med vennlig hilsen

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3412358.ece

Et oppkonstruert problem skriver du...

Alstå ikke noe som gnager i det hele tatt syns du ?

Du sør, som jeg ser på som en intelligent, oppegående person.

Men på enkelte felt så mangler du så til de grader et sidesyn.

Så får vi se da, hva som skjer til skolen starter til høsten igjen.

Eller, om vi skal fortsette å late som at alt er som det skal, og at "bageteller" som dette bare kommer til overflaten nå og da.

Skrevet

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3412358.ece

Et oppkonstruert problem skriver du...

Alstå ikke noe som gnager i det hele tatt syns du ?

Du sør, som jeg ser på som en intelligent, oppegående person.

Men på enkelte felt så mangler du så til de grader et sidesyn.

Så får vi se da, hva som skjer til skolen starter til høsten igjen.

Eller, om vi skal fortsette å late som at alt er som det skal, og at "bageteller" som dette bare kommer til overflaten nå og da.

Ja, problemet med niqab (ansiktsdekkende) er oppkonstruert - man kan trolig telle slike elever i hele Norge på en hånd eller to. Sammenlignet med alt annet det er å ta fatt i i norsk skole er dette laaaaangt nede i rekken.

Elevene på bildet har hijab, ikke niqab, for øvrig.

Henviser for øvrig til hva Venstres politiker sier:

''Gruppeleder i Østfold Venstre, Per Magnus Finnanger Sandsmark, sier til Nettavisen at et generelt forbud vil være «stigmatiserende».

- Venstre har ingenting mot at lærere i undervisningssituasjon kan kreve å se ansiktet til eleven, men et generelt forbud på skolens område er stigmatiserende. Jeg kjenner selv en familie i Østfold som nå vurderer å ta ut dattera si fra skolen fordi hun ikke får gå tildekket på skolens område. Det er mer kvinneundertrykkende og diskriminerende at jenter i praksis ikke får mulighet til skolegang og sosial kontakt med andre enn at de får gå kledd som de vil, påpeker han. ''

Jeg synes selvsagt at niqab er et fælt plagg. Jeg ville foretrukket hvis ingen brukte hijab.

MEN - det er veldig langt (for meg) fra "liker ikke at noen bruker" til å forby det. Både fordi jeg ikke tror det er hensiktsmessig (det oppnår ikke det vi ønsker), men også prinsipielt synes jeg det er mer enn nok forbud og påbud.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Derimot så har mange av oss innsett at kvinnefrigjøring ikke er bare å erstatte hvem som bestemmer hva kvinner får ha på hodet. Poenget er selvsagt at kvinner får bestemme selv''

Det kan de også. De kan dog ikke velge å maskere seg på offetnlig sted, og spesielt ikke i en klasseromssituasjon.

Du vet utmerket godt at hvis det hadde vært et forbud om å maskere seg på offentlig sted så ville både motorsykkelhjelmer og finnlandsmasker vært forbudt i offentligheten. Det er det åpenbart ikke.

Disse har sine bruksområder - motorsykkelhjelmer når man kjører motorsykkel, niqab når bæreren er ute blant fremmede, og finnlandshette når det er kaldt.

Verre er det ikke.

Skrevet

Et ikke eksisterende problem sier du.

Det er få temaer som krangles mere om her på DOL enn når det diskuteres om våre nye landsmenn og religion.

Svært mye handler om tradisjon. I Norge har vi ikke som tradisjon å dekke ansiktet vårt. I vår tradisjon kan dette faktiskt bli tolket som om personen har noe å skjule.

Slik bankrøvere, nynazister og folk som ikke ønsker at ens indetitet bli avslørt.

At et ansikts-tidekkende plagg kan skape et gap mellom de forskjellige etniske gruppene, kan få bæreren til å evaluere om det er verdt det.

Det er, samma hva du mener, et "ikke-kontakt-skapende" plagg vil disse ansiktsmaskene være i de norske samfunn, hvor vi ikke har dette som tradisjon.

Hei,

Et oppkonstruert problem, fordi det eksisterer knapt:

''"The number of women wearing burkas in Denmark can be counted on one hand. Only three women wear burkas regularly, while between 150 and 200 women wear the Muslim garment niqab. Of these, between 60 and 80 are Danish women, who have converted to Islam."''

Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Andre_sprog/English/2010/01/12/154213.htm

La oss si 200 kvinner blant 5 millioner - det er 0,004% av befolkningen. Svært få av disse 0,004% går på skole.

Med vennlig hilsen

Gjest det freppes det freppes?
Skrevet

La ikke merke til det først, men tråden ble jo JØDET i samme slengen.

Gratulerer!

Vi venter nå i spenning på homing og handicapping.

Ikke dårlig. Har den vært freppet?

Skrevet

Hei,

Et oppkonstruert problem, fordi det eksisterer knapt:

''"The number of women wearing burkas in Denmark can be counted on one hand. Only three women wear burkas regularly, while between 150 and 200 women wear the Muslim garment niqab. Of these, between 60 and 80 are Danish women, who have converted to Islam."''

Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Andre_sprog/English/2010/01/12/154213.htm

La oss si 200 kvinner blant 5 millioner - det er 0,004% av befolkningen. Svært få av disse 0,004% går på skole.

Med vennlig hilsen

Kildene dine tar feil. Som det fremkommer av artikkelen er dette et problem på skoler i "Nedre Glomma-regionen og i Moss".

Skrevet

Du vet utmerket godt at hvis det hadde vært et forbud om å maskere seg på offentlig sted så ville både motorsykkelhjelmer og finnlandsmasker vært forbudt i offentligheten. Det er det åpenbart ikke.

Disse har sine bruksområder - motorsykkelhjelmer når man kjører motorsykkel, niqab når bæreren er ute blant fremmede, og finnlandshette når det er kaldt.

Verre er det ikke.

Det er ingen som bruker finlandshette og motorsykkelhjem inne i klasserom. Ellers så er det ganske pussig at du som feminist så til de grader forsvarer kvinneundertrykking. Så må ikke innbille noen at disse kvinnene frivillig går i telt.

Skrevet

Ja, problemet med niqab (ansiktsdekkende) er oppkonstruert - man kan trolig telle slike elever i hele Norge på en hånd eller to. Sammenlignet med alt annet det er å ta fatt i i norsk skole er dette laaaaangt nede i rekken.

Elevene på bildet har hijab, ikke niqab, for øvrig.

Henviser for øvrig til hva Venstres politiker sier:

''Gruppeleder i Østfold Venstre, Per Magnus Finnanger Sandsmark, sier til Nettavisen at et generelt forbud vil være «stigmatiserende».

- Venstre har ingenting mot at lærere i undervisningssituasjon kan kreve å se ansiktet til eleven, men et generelt forbud på skolens område er stigmatiserende. Jeg kjenner selv en familie i Østfold som nå vurderer å ta ut dattera si fra skolen fordi hun ikke får gå tildekket på skolens område. Det er mer kvinneundertrykkende og diskriminerende at jenter i praksis ikke får mulighet til skolegang og sosial kontakt med andre enn at de får gå kledd som de vil, påpeker han. ''

Jeg synes selvsagt at niqab er et fælt plagg. Jeg ville foretrukket hvis ingen brukte hijab.

MEN - det er veldig langt (for meg) fra "liker ikke at noen bruker" til å forby det. Både fordi jeg ikke tror det er hensiktsmessig (det oppnår ikke det vi ønsker), men også prinsipielt synes jeg det er mer enn nok forbud og påbud.

Med vennlig hilsen

''Ja, problemet med niqab (ansiktsdekkende) er oppkonstruert - man kan trolig telle slike elever i hele Norge på en hånd eller to.''

Dette kan du ikke dokumentere. Det er faktisk ikke slik at opplæringskomiteen i Østfold-fylkeskommune oppkonsonstruerer dette bare for å være jævlige. Det er nok heller du som ikke har snøring på hva du snakker om.

Skrevet

Det er ingen som bruker finlandshette og motorsykkelhjem inne i klasserom. Ellers så er det ganske pussig at du som feminist så til de grader forsvarer kvinneundertrykking. Så må ikke innbille noen at disse kvinnene frivillig går i telt.

Nei, som jeg har påpekt til det kjedsommelige så brukes hver av disse der hvor det er hensiktsmessig - motorsykkelhjelmen når man kjører motorsykkel, niqab når man er utenfor husets fire vegger, og finlandshette når det er kaldt.

Kvinnefrigjøring er at kvinnene får bestemme selv, ikke at andre bestemmer hvordan de skal eller ikke skal kle seg.

Med tanke på at ca 50% av de som bruker niqab i Danmark er etnisk danske (og man kan anta det samme for Norge), så er det neppe stor grunn til å tro at denne gruppen tvinges til det. Og for de som tvinges så har vi allerde lover.

Med vennlig hilsen

Gjest Nord og ned.
Skrevet

''Ja, problemet med niqab (ansiktsdekkende) er oppkonstruert - man kan trolig telle slike elever i hele Norge på en hånd eller to.''

Dette kan du ikke dokumentere. Det er faktisk ikke slik at opplæringskomiteen i Østfold-fylkeskommune oppkonsonstruerer dette bare for å være jævlige. Det er nok heller du som ikke har snøring på hva du snakker om.

Nei, nei. En tre år gammel uvitenskapeliig bullshit og synseartikkel om at bare tre damer i Danmark bruker niqab, er verd myyyye mer enn all verdens annen dokumentasjon til sammen.

Dette danske-tøvet har han dratt frem hundre ganger, minst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...