Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har normalt god økonomi, sammenliknet med andre, tror jeg.

Men jeg har planer om å innføre ei "spareuke" hver måned - la oss si fra 1. - 8. hver måned. For vi bunkrer og bunkrer i frysere og skap - der ligger det, faktisk til det må kastes (alt for ofte).

I stedet for at vi kaster det, tenker jeg å bevisst bruke det i matlaginga. Nå har vi gjort det ei stund denne måneden, og det fungerer veldig bra. For fryserne inneholder nesten alt det hjertet begjærer pluss litt til. Vi har kylling og svinekjøtt kjøpt på tilbud, rester etter koldtbord, osterester til pizza etc.

Så kan vi supplere med makaroni fra skapet, eller ris eller poteter osv.

Og grønnsaker, frukt og melk skal vi jo uansett ha - sparing eller ikke.

Vi har så utrolig mye mat, at det likner ingenting! Derfor tenker jeg ei spareuke kan være godt, jeg. Da får vi rullert på maten, tømt litt av overskuddet, sett gjennom det vi har og kan handle mer tilbudsvarer.

Ungene har ikke merket prosjekt "sparing" i det heletatt, for maten er jo som den bruker å være. De merker jo ikke at den har vært innom fryseren.

Og selvfølgelig, dette er da god økonomi, det. :-)

*føler meg smart nå*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380140-tenker-%C3%A5-innf%C3%B8re-spareuke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Jeg ville kanskje heller satset på å spare litt hele tiden. Å kjøpe inn mindre, å heller bruke det man har først. Jeg tenker ikke sparing i forhold til mat, men jeg har et praktisk system i kjøleskap og frysere slik at maten rullerer.

Ferskenblomst

Et veldig godt forslag, syns jeg. Har det på samme måte, at mye kastes, fordi det har ligget i fryseren i "all evighet" uten å bli spist. Tok ett lite dypdykk i min egen fyser her i forrige uke og lurte på hvorfor i all verden jeg sitter med fem 2-kilosesker med frossen kyllingfilet? Riktignok spiser vi mye kylling, men allikevel! Samme gjelder elgkarbonade, 2 kilo, som nå må kastes da det har ligget der i 2 år. Tenk å få brukt det mens det er spisbart. Jeg gremmes. Har planer om å avise fryseren snart, og skal i den forbindelse rydde opp og omorganisere nedi der, så kanskje vi kan klare å få spist opp maten før den blir for gammel.

Vi har perioder der vi prøver å spise ut av fryseren fremfor å kjøpe ny mat. Kjøper innimellom mye vilt via kolleger av kjæresten så det går mye i viltkjøtt da. Men ofte har vi ikke tenkt over dagen før hva vi vil ha til middag neste dag og da er det liten vits å ta opp en liten viltstek om maten skal være ferdig om en time og da havner vi på butikken da. Eller man får lyst på noe helt annet enn vilt. :o)

Det er jo lurt å bruke det man har i fryseren. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du knytter dette opp mot sparing..? Om maten i fryseren ikke blir brukt må du rett og slett slutte å fylle den opp;-) Ellers ville jeg basert meg på å bruke mat fra fryseren med jamne mellomrom. Jeg roter ofte i fryseren på kveldstid for å finne en middag til dagen derpå. Legger kjøttet på matboda og tiner det langsomt natta over. Det fungerer så fint så. Og det beste er at du da allerede er i gang med middagsplanlegginga. Slipper sitte på jobb å tenke på hva man skal ha til middag.

Du må nok bare minnes på at fryseren står der og at maten er til å brukes. Lurt å tømme den en gang i året. Vi prøver å få gjort det i løpet av sommeren før det igjen fylles opp med bær etc til høsten.

Annonse

Ferskenblomst

Det er jo lurt å bruke det man har i fryseren. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du knytter dette opp mot sparing..? Om maten i fryseren ikke blir brukt må du rett og slett slutte å fylle den opp;-) Ellers ville jeg basert meg på å bruke mat fra fryseren med jamne mellomrom. Jeg roter ofte i fryseren på kveldstid for å finne en middag til dagen derpå. Legger kjøttet på matboda og tiner det langsomt natta over. Det fungerer så fint så. Og det beste er at du da allerede er i gang med middagsplanlegginga. Slipper sitte på jobb å tenke på hva man skal ha til middag.

Du må nok bare minnes på at fryseren står der og at maten er til å brukes. Lurt å tømme den en gang i året. Vi prøver å få gjort det i løpet av sommeren før det igjen fylles opp med bær etc til høsten.

''Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du knytter dette opp mot sparing..?''

Syns da det er sparing, jeg. Kjøper jeg mat på tilbud, og faktisk får spist maten, har jeg spart noen kroner, som jeg kan bruke til noe annet. Må jeg kaste maten, så har jeg jo tapt de pengene, i tillegg til at jeg må kjøpe nytt.

Bella Dotte

Vi har perioder der vi prøver å spise ut av fryseren fremfor å kjøpe ny mat. Kjøper innimellom mye vilt via kolleger av kjæresten så det går mye i viltkjøtt da. Men ofte har vi ikke tenkt over dagen før hva vi vil ha til middag neste dag og da er det liten vits å ta opp en liten viltstek om maten skal være ferdig om en time og da havner vi på butikken da. Eller man får lyst på noe helt annet enn vilt. :o)

Det er helt vilt! Men - det er lurt å tenke litt framover og ta ut av fryseren i riktig tid. Det er lettere å være spontan i matveien med småting, som koteletter og kyllinglår, enn med hele steker og kalkuner, det er klart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...