Gå til innhold

Likestilling?

Anbefalte innlegg

Gjest DecomKJ
Skrevet

Hmmm ville det vært bedre om det var flere menn enn kvinner som ble drept?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10073702

Lurer på om jeg noen gang får lese eller høre en nyhetsmelding med følgende formulering: "Og blant de drepte er det svært mange menn" (som om det skulle gjøre saken enda verre)...

For meg er ethvert menneskeliv verdifullt. Det er tragisk uansett om det er menn eller kvinner som blir drept.

Skrevet

Jeg tror ikke det handler om verdien av menneskeliv.

Jeg tror det handler om det samme som når man refererer til antall drepte sivile kontra antall drepte soldater.

Litt klønete uttrykt er det forskjell på når de krigende parter (enten det er soldater, gerilja eller "bare" grupperinger som er i strid pga. religion eller politikk) tar livet av hverandre, enn når det går med folk som ikke deltar i striden på annen måte enn at de tilhører samme folkeslag eller gruppe.

I mange land er det omtrent utelukket at kvinner deltar aktivt, så "kvinner og barn" blir synonymt med "folk som garantert bare var på feil sted".

Du må også huske på at mange av landene disse opplysningene kommer fra, ikke har noe skandinavisk likestillingsperspektiv i bakhodet når de sender ut pressemeldinger.

Når det er Norges statistikk over voksne druknede som omtales, står det nesten alltid hvor stor andel som er menn. Ikke fordi det er mer eller mindre tragisk, men fordi det er nesten bare menn (med ofte alkohol i blodet og smekken åpen) som drukner.

Skrevet

'Kvinner og barn' sier i denne sammenhengen en del om grad av sårbarhet og hvor vidt de drepte utgjør en reell fare for motparten.

Jo flere kvinner og barn som drepes i en væpnet konflikt, jo mer er det snakk om terror fremfor kamphandlinger. Krigen har nådd et lavmål når man med viten og vilje slakter ned forsvarsløse mennesker som ikke utgjør noen som helst trussel.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...