Gå til innhold

Livsforsikring av barn??

Anbefalte innlegg

Bella Dotte
Skrevet

Håper jeg har misforstått!

Jeg mener å huske at det ble sagt at det fantes og ble betalt på en livsforsikring på meg da jeg var barn og ungdom. Kan dette stemme? Har slikt overhodet noen hensikt, og lar det seg gjøre å livsforsikre barn? At foreldre tegner livsforsikring som ved deres død vil utbetales til barna (evt via verge/fond), er jeg med på, men et barns død kan da ikke utløse store summen? Kan familien min ha blitt lurt?

Kan dette i virkeligheten ha vært en uføreforsikring, og skulle/burde jeg hatt en utbetaling etter at jeg ble uføretrygdet? Vil det evt ha noe å si at uførheten skyldtes en diagnose som er medfødt men ikke ble oppdaget (utredet) før jeg ble godt voksen? Og kan i slike tilfeller utbetalinger og div stønader fra folketrygden bli påvirket?

Jeg synes det er ekkelt å tenke på, jeg gikk hele oppveksten med en tanke om at de ønsket livet av meg (ja, jeg vet det er helt kake å tenke slik, men - uæh!). Jeg kan ikke spørre mine foreldre da min far er død og jeg og min mor ikke er på talefot.

Skrevet

Her er eksempel på hva en barneforsikring dekker:

https://www.gjensidige.no/Privat/Forsikring/Barn-og-unge/Barneforsikring/Forsikringen-dekker

Du kan se at livsforsikringsbiten er lav.

Om et barn dør utløser det så mye kaos, sorg og lidelse at det har stor verdi å begrense praktiske og økonomiske bekymringer så langt det går an. Da kommer en forsikringsutbetaling godt med.

I dagligtale tror jeg mange noe upresist kaller en barneforsikring for livsforsikring.

mvh

Bella Dotte
Skrevet

Her er eksempel på hva en barneforsikring dekker:

https://www.gjensidige.no/Privat/Forsikring/Barn-og-unge/Barneforsikring/Forsikringen-dekker

Du kan se at livsforsikringsbiten er lav.

Om et barn dør utløser det så mye kaos, sorg og lidelse at det har stor verdi å begrense praktiske og økonomiske bekymringer så langt det går an. Da kommer en forsikringsutbetaling godt med.

I dagligtale tror jeg mange noe upresist kaller en barneforsikring for livsforsikring.

mvh

Takk for hjelp. Jeg tror faktisk det var Gjensidige som hadde den forsikringen. Jeg skal jammen kontakte dem og høre om det finnes noe registrert på meg.

Skrevet

Takk for hjelp. Jeg tror faktisk det var Gjensidige som hadde den forsikringen. Jeg skal jammen kontakte dem og høre om det finnes noe registrert på meg.

Ja, gjør det. Da mora mi døde så fikk jeg faktisk barneforsikring som blir utbetalt sammen med trygda mi. Ikke store summen, men alle monner drar. Den mora mi hadde blir utbetalt til "barnet" hvis man har blitt funksjonshemmet før fyllte 18 år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...